W monografii podjęto próbę określenia kryteriów selekcji w okresie szkolenia początkowego w tańcu sportowym. Na podstawie przeprowadzonych badań wśród młodych tancerek oraz analiz prezentowanych w pracy ustalono, iż porównanie cech budowy somatycznej, rozwoju fizycznego i zdolności motorycznych ze sprawnością specjalną jest podstawą do określenia kryteriów selekcji na etapie szkolenia początkowego w tańcu sportowym.
Niniejsza praca może stanowić podstawę dla problematyki doboru i selekcji sportsmenek do tańca sportowego, jednocześnie przyczyniając się do wzbogacenia podstaw treningu sportowego w tej dyscyplinie sportu.
Pokazuje, jakie wskaźniki selekcji na etapie szkolenia początkowego są przydatne i odzwierciedlają specyfikę wymagań tej dyscypliny.
Spis treści:
Wstęp 7
1. PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA 9
1.1. Charakterystyka tańca sportowego i jego specyfiki w kształtowaniu sprawności specjalnej 9
1.2. Teoretyczne podstawy doboru i selekcji w sporcie 15
1.3. Środki treningowe w tańcu sportowym 20
2. PODSTAWY METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH 25
2.1. Cel badań, pytania badawcze, hipotezy 25
2.2. Charakterystyka badanych grup 26
2.3. Metody i organizacja badań 27
2.3.1. Metody badań 27
2.3.2. Organizacja badań 35
2.3.3. Metody opracowania statystycznego 35
3. WYNIKI BADAŃ 37
3.1. Czynniki determinujące sukces sportowy w opinii instruktorów i sędziów tańca sportowego oraz geneza zainteresowania tańcem w opinii rodziców dziewcząt trenujących taniec sportowy na etapie szkolenia początkowego 37
3.2. Cechy budowy somatycznej i rozwoju fizycznego dziewcząt w wieku 6-9 lat uprawiających taniec sportowy na etapie szkolenia początkowego 39
3.3. Poziom rozwoju zdolności motorycznych i uzdolnień ruchowych dziewcząt w wieku 6-9 lat uprawiających taniec sportowy na etapie szkolenia początkowego 59
3.3.1. Charakterystyka specyfiki zdolności koordynacyjnych u dziewcząt uprawiających taniec sportowy na początkowym etapie szkolenia 59
3.3.2. Poziom rozwoju równowagi ciała u dziewcząt trenujących taniec sportowy na początkowym etapie szkolenia 65
3.3.3. Charakterystyka gibkości u dziewcząt uprawiających taniec sportowy na początkowym etapie szkolenia 77
3.3.4. Charakterystyka zdolności szybkościowo-siłowych u dziewcząt trenujących taniec sportowy na początkowym etapie szkolenia 80
3.3.5. Charakterystyka zdolności siłowych u dziewcząt trenujących taniec sportowy na początkowym etapie szkolenia 84
3.3.6. Uzdolnienia ruchowe dziewcząt uprawiających taniec sportowy na etapie szkolenia początkowego 91
3.4. Charakterystyka cech psychofizycznych dziewcząt w wieku 6-9 lat uprawiających taniec sportowy na początkowym etapie szkolenia 96
3.5. Ocena efektywności szkolenia tancerek na początkowym etapie na podstawie postępów w przygotowaniu fizycznym specjalnym 100
3.6. Zależność wskaźników zdolności motorycznych, cech budowy somatycznej, cech psychofizycznych, uzdolnień ruchowych i sprawności fizycznej specjalnej w tańcu sportowym na początkowym etapie szkolenia 103
3.7. Porównanie przyrostów poszczególnych zdolności motorycznych tancerek i dziewcząt nietrenujących 114
DYSKUSJA 118
WNIOSKI 134
PIŚMIENNICTWO 136
STRESZCZENIE 152
SUMMARY 154
SPIS TABEL 156
SPIS RYCIN 158
ANEKSY 161
Książka
-
ISBN:
978-83-62390-09-0
-
Autor:
Agnieszka Zabrocka
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2014
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
180
-
Oprawa:
miękka