Przez polskie góry Przewodnik biegacza
24,00
PLN
Najważniejszym zadaniem startu niskiego w biegach krótkich, a zwłaszcza w biegu na 100 m, jest nadanie zawodnikowi jak największej prędkości początkowej,
czyli przejście z pozycji statycznej (komenda „gotów") do dynamicznego wybiegu startowego. Pozwala to na stworzenie optymalnych warunków do zwiększania prędkości biegowej.
Poprawa wyniku w biegach krótkich następuje pod wpływem wzrostu szybkości biegowej, w tym przede wszystkim pod wpływem wzrostu umiejętności technicznych, uwzględniających
również start niski, a pozwalających na pełne wykorzystanie potencjału motorycznego zawodnika.
Zgodnie z tym, efektywność startu niskiego jest odbiciem odpowiedniego poziomu wrodzonych predyspozycji motorycznych oraz nawyków ruchowych.
Działanie tych czynników stwarza wrażenie, że start powinien być traktowany jako niezależne zadanie motoryczne. Nic bardziej mylnego.
Jest on integralną częścią biegu sprinterskiego i skuteczność jego wykonania ma wpływ na wynik końcowy biegu, szczególnie w biegu na 100 m i w biegach przez płotki
(100 m kobiet i 110 m mężczyzn). Pomimo tego związku, w metodyce nauczania lekkoatletycznych konkurencji biegowych start niski na początkowym etapie nauczania powinien
być traktowany jako oddzielne zadanie ruchowe, jakkolwiek każdy start z bloku zawsze związany jest z kilkoma krokami wybiegu startowego.
Założenie takie wydaje się jak najbardziej racjonalne, a odbiciem tego powinna być właściwie dobrana metodyka nauczania i doskonalenia startu niskiego.
Mimo iż start niski z bloku jest zintegrowany z całą konkurencją biegu sprinterskiego i podobnymi biegami, bezpośrednia, prosta zależność między startem niskim a wynikiem końcowym
w biegu na 100 m wykazuje niski poziom istotności statystycznej. Natomiast powiązanie startu niskiego z wybiegiem startowym, a szczególnie z początkowym przyspieszeniem
(0-20 m) wykazuje już bardzo wysoki współczynnik zależności.
Aby znaleźć możliwości kreatywnego stosowania różnorodnych środków treningowych w kontekście doskonalenia startu niskiego i wybiegu startowego,
należy poznać zagadnienia teoretyczne wypracowane przez naukowców oraz praktyczne uzyskane przez zawodników i trenerów. Celem autorów niniejszej pracy jest ocena zmian
poglądów (naukowych i szkoleniowych) na start niski jako pierwszy etap każdego biegu sprinterskiego.
Wstęp
Rozdział 1. Start niski jako element konkurencji sprinterskich
1.1. Istota biegów krótkich jako klasycznych konkurencji lekkoatletycznych
1.2. Ewolucja techniczna i wybrane przepisy startu w konkurencjach biegowych
1.3. Wpływ startu niskiego na wynik w biegach sprinterskich
Rozdział 2. Rys historyczny
2.1. Historia biegów krótkich
2.2. Historia startu do biegu krótkiego
Rozdział 3. Technika startu niskiego
3.1. Definicja techniki ruchu i startu niskiego
3.2. Rodzaje startu niskiego
3.2.1. Start niski jako umiejętność motoryczna
3.2.2. Start niski do biegu sprinterskiego
3.2.3. Start niski na wirażu
3.2.4. Start niski do biegu plotkarskiego
3.3. Ustawienie bloku startowego
3.3.1. Ustawienie kątowe podpórek bloku startowego
3.3.2. Pozycja startowa zawodnika po komendzie „na miejsca"
3.3.3. Pozycja startowa zawodnika po komendzie „gotów"
3.3.4. Pozycja startowa zawodnika w momencie opuszczenia bloku startowego
3.3.5. Pierwsze kroki wybiegu startowego
Rozdział 4. Biomechaniczne uwarunkowania startu niskiego
4.1. Czas reakcji a skuteczność startu niskiego
4.2. Start niski w aspekcie czynników kinetycznych
4.2.1. Impulsy siły działające na blok startowy
4.3. Start niski w aspekcie czynników kinematycznych
4.3.1. Kolejne pozycje startowe
4.3.2. Start i pierwsze kroki wybiegu startowego
4.4. Aktywność mięśniowa (EMG) w starcie niskim
Rozdział 5. Analiza startu niskiego zawodnika klasy światowej
5.1. Osiągnięcia sportowe Carla Lewisa
5.2. Analiza startu z bloku dokonana przez Dana Pfaffa
5.3. Analiza startu z bloku dokonana przez Carla Yitloriego
Rozdział 6. Metodyka nauczania techniki startu niskiego
6.1. Zadania metodyki nauczania konkurencji lekkoatletycznych
6.2. Kompleksy ruchowe w nauczaniu startu niskiego
6.3. Nauczanie startu
6.3.1. Nauka startu z pozycji wysokiej
6.3.2. Nauka startu z pozycji pół wysokiej -z opadu
6.3.3. Nauka startu z pozycji niskiej
6.4. Wskazówki metodyczne
6.4.1. Czynności wykonywane na poszczególne komendy
6.4.2. Błędy i korekta w nauczaniu startu niskiego z bloku
6.4.3. Praktyczne uwagi dla Irenera dotyczące nauczania startu niskiego
Rozdział 7. Model startu niskiego i wybiegu startowego według Korchemnynego
7.1. Wprowadzenie do koncepcji
7.2. Powszechnie stosowany model startu niskiego
7.3. Wymagania treningowe
Od Autorów
Aneks
Bibliografia
Wykaz rycin i tabel
Summary
ISBN:
978-83-89156-03-7
Autor:
Krzysztof Maćkała,Ryszard Michalski,Jan Alończyk
Wydanie:
1
Rok wydania:
2010
Format:
165 x 235
Liczba stron:
133
Oprawa:
miękka
aaa ssss