Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Małgorzata Zabłocka,
Waga produktu: 0.300 kg
EAN: 9788370969004
Wysyłka od: 9.00 PLN


Bydgoszcz 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 168 str., oprawa miękka

Autorka wprowadza czytelnika w krąg bardzo interesujących i ważnych społecznie zagadnień dotyczących diagnozy obiawów nieśmiałości u dzieci i rozpoznania jej uwarunkowań oraz podejmowania skutecznych sposobów zapobiegania temu zjawiskowi i przezwyciężania go. Praca ma nie tylko walory poznawcze, ale także praktyczne, w tym przedewszystkim wychowawczo-terapeutyczne. Znajomośc poruszonych w tym opracowaniu zagadnień może wydatnie pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji w sprawie działań pomocowych ukierunkowanych na rozwój umiejętności poznawczo-emocjonalnych i społecznych dzieci nieśmiałych.


Spis treści

WSTĘP

CZĘŚĆ I - ASPEKTY DIAGNOSTYCZNE

1. OPIS STANÓW RZECZY
1.1. Pojęcie nieśmiałości
1.1.1. Nieśmiałość a lęk społeczny
1.1.2. Nieśmiałość a fobia społeczna
1.1.3. Nieśmiałość a zahamowanie zachowania
1.2. Specyfika funkcjonowania dzieci nieśmiałych
1.2.1. Sfera samoorientacyjna
1.2.1.1. Możliwości diagnozowania tej sfery
1.2.2. Sfera emocjonalna
1.2.2.1. Możliwości diagnozowania tej sfery
1.2.3. Sfera behawioralna
1.2.3.1. Możliwości diagnozowania tej sfery
1.3. Podsumowanie

2. OCENA
2.1. Wiek niemowlęcy - kształtowanie zaufania
2.2. Wiek poniemowlęcy - kształtowanie autonomii
2.3. Wiek przedszkolny - rozwój inicjatywy
2.4. Wiek szkolny - kształtowanie poczucia kompetencji
2.5. Podsumowanie

3. KONKLUZJA OCENIAJĄCA
3.1. Okres niemowlęcy
3.2. Wiek poniemowlęcy
3.3. Wiek przedszkolny
3.4. Wiek szkolny
3.5. Podsumowanie

4. WYJAŚNIENIE ANALIZOWANYCH STANÓW RZECZY
4.1. Diagnoza przyczyn nieśmiałości
4.1.1. Czynniki biologiczne
4.1.1.1. Geny
4.1.1.2. Rola temperamentu
4.1.2. Czynniki środowiskowe
4.1.2.1. Przywiązanie
4.1.2.2. Styl wychowania
4.1.2.2.1. Nadmierna opiekuńczość, ograniczanie
autonomii i niskie wymagania lub ich brak
4.1.2.2.2. Odrzucenie emocjonalne, wysokie
wymagania i surowe kary
4.1.2.3. Inne czynniki
4.1.2.4. Narzędzia, które można wykorzystać do diagnozy
rodzinnych uwarunkowań nieśmiałości
4.2. Diagnoza funkcjonalna
4.2.1. Nieśmiałość a pozycja w grupie rówieśniczej
4.2.2. Nieśmiałość a kompetencje społeczne
4.2.3. Nieśmiałość a osiągnięcia szkolne
4.3. Diagnoza fazy
4.3.1. Perspektywa obserwatora
4.3.1.1. Ocena rodziców
4.3.1.2. Ocena nauczycieli
4.3.1.3. Ocena rówieśników
4.3.2. Perspektywa badanego podmiotu
4.4. Diagnoza prognostyczna
4.5. Podsumowanie

CZĘŚĆ II - ASPEKTY TERAPEUTYCZNE

5. POMOC
5.1. Wskazówki dla rodziców
5.1.1. Strategie przezwyciężania nieśmiałości odpowiednie do
wieku dziecka
5.1.1.1. Od urodzenia do drugiego roku życia
5.1.1.2. Od drugiego do szóstego roku życia
5.1.1.3. Od szóstego do dwunastego roku życia
5.2. Wskazówki dla nauczycieli
5.2.1. Kompetencje ważne dla budowania dobrych relacji z uczniami
5.2.1.1. Pozytywne nastawienie do uczniów
5.2.1.2. Umiejętność prawidłowego komunikowania się z uczniami
5.2.1.3. Umiejętność motywowania uczniów
5.2.1.4. Umiejętność budowania zgranych zespołów klasowych
5.2.1.5. Umiejętność radzenia sobie ze stresem
5.2.2. Techniki, z których mogą skorzystać nauczyciele
5.2.3. Programy, z których mogą skorzystać nauczyciele
5.2.3.1. Pensylwański program zapobiegania depresji
5.2.3.2. Program reedukacji dzieci agresywnych i biernych
społecznie autorstwa Joanny Grochulskiej
5.2.3.3. Program przezwyciężania nieśmiałości u dzieci
autorstwa Małgorzaty Zabłockiej
5.3. Podsumowanie

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

ZAŁĄCZNIKI

SUMMARY

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7096-900-4

  • Autor: 

    Małgorzata Zabłocka

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss