Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Beata Cytowska,
Waga produktu: 0.700 kg
EAN: 9788375879001
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls


Trudne drogi adaptacji Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim

Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 390 str., oprawa twarda

Stereotyp „wiecznych dzieci” wciąż wpływa na traktowanie populacji niepełnosprawnych intelektualnie z przymrużeniem oka, mało poważnie, jakby sugerując, że to zabawa w dorosłość, że i tak nie uda się tym jednostkom osiągnąć szacunku i godności przynależnych dojrzałym osobom.

Niniejsza książka stanowi efekt realizacji projektu badawczego, którego celem była analiza obecnej sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce. Jako myśl przewodnią wybrałam adaptacje społeczną. Uznałam, że należy ja rozumieć procesualnie, gdyż trwa przez całe życie, polega na ciągłej interakcji między człowiekiem a otoczeniem społecznym i przyrodniczym, na budowaniu doświadczeń umożliwiających rozwój i doskonalenie. Adaptacji społecznej człowieka towarzyszą oddziaływania, które mają ułatwić jej przebieg. Z perspektywy osób z niepełnosprawnością intelektualną są to nauczanie, wychowanie i terapia. Wspomniane działania są wyznaczane lub wręcz wymuszane przez kulturę, politykę, ekonomię danego kraju. Analiza sytuacyjna pozwoliła na uchwycenie procesu adaptacji osób z niepełnosprawnością intelektualna w jego trwaniu, tu i teraz, jednak z ukazaniem kontekstu zarówno osobistego badanych osób, jak i społeczno-historycznego.

Wiedzę o tym, że adaptacja społeczna osób z niepełnosprawnością intelektualna nie przebiega zbyt łatwo, posiada każdy, kto towarzyszy im w tej drodze, i wszyscy, którzy znają utrudnienia wynikające z tego typu niepełnosprawności.

Spis treści

Wprowadzenie   

Rozdział 1
Rozważania nad adaptacją w obszarze nauk o człowieku i społeczeństwie 
1.1. Adaptacja w ujęciu biologiczno-psychologicznym   
1.2. Socjologiczne teorie o adaptacji    
1.3. Adaptacja a socjalizacja i wychowanie – pedagogiczne ujęcie zagadnienia    

Rozdział 2
Zaplanowane i zorganizowane oddziaływania pedagogiczne wspomagające adaptację społeczną osób z niepełnosprawnością intelektualną   
2.1. Paradygmaty niepełnosprawności jako wyznaczniki oddziaływania pedagogicznego wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną    
2.2. Wybrane aspekty wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną (przegląd badań)    
2.3. Działania profilaktyczne wobec małych dzieci    
2.4. Organizowanie środowiska ułatwiającego adaptację – placówki integracyjne i specjalne, edukacja włączająca    
2.5. Wyposażanie w kompetencje pracownicze – kształcenie zawodowe, warsztaty terapii zajęciowej, programy ułatwiające zatrudnianie 

Rozdział 3
Sytuacja osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie 
3.1. Przemiany współczesnego świata – korzyści i zagrożenia cywilizacji informacyjnej 
3.2. Inność osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze społecznym 
3.3. Przeciwko praktykom dyskryminacyjnym 

Rozdział 4
Metodologia badań 
4.1. Problematyka badawcza 
4.2. Określenie paradygmatu badań   
4.3. Założenia teorii ugruntowanej w wydaniu Kathy Charmaz i Adele E. Clarke 
4.4. Strategie teorii ugruntowanej 
4.5. Aktorzy badanej sytuacji 

Rozdział 5
Narodziny tożsamości osoby przydatnej 
5.1. Doświadczanie pracy 
Nieprzydatność wybranego kształcenia zawodowego ◊ Wdrażanie
do obowiązków pracowniczych ◊ Pierwsze doświadczenia zawodowe ◊
Wsparcie trenera, instruktora, terapeuty ◊ Opisywanie działań podejmowanych na stanowisku pracy
5.2. Znaczenie nadawane pracy 
Subiektywny odbiór pracy ◊ Dostrzeganie korzyści materialnych
z pracy zawodowej ◊ Poszerzanie zdobytych umiejętności ◊ Nabywanie wiedzy o systemie pracy
5.3. Nawiązywanie relacji koleżeńskich w miejscu pracy 
Kontakty koleżeńskie w środowisku warsztatu terapii zajęciowej ◊ Interakcje
w środowisku zakładu aktywności zawodowej ◊ Relacje pracownicze
w zakładach pracy na otwartym rynku
5.4. Obowiązki domowe 
5.5. Interpretowanie swojej dorosłości przez osoby
z niepełnosprawnością intelektualną pod wpływem
doświadczeń pracy 
5.6. Interpretowanie przez rodziców dorosłości swoich dzieci
z perspektywy podejmowanych przez nie obowiązków
zawodowych 

Rozdział 6
Kształtowanie się zrębów odpowiedzialności jako efektu usamodzielniania się 
6.1. Odpowiedzialność za działanie 
Podjęcie zobowiązania pracowniczego ◊ Podejmowanie odpowiedzialności za
siebie (zdrowie i zachowanie) ◊ Poczucie odpowiedzialności za własne działanie
6.2. Odpowiedzialność w relacji z drugą osobą 
6.3. Dojrzewanie do bliskości, seksualności i związku (intymności) 
Wyrażanie potrzeby bycia z kimś bliskim ◊ Ujawnianie swojej niedojrzałości do nawiązywania bliskich relacji z płcią przeciwną ◊ Poczucie niegotowości do stałego związku ◊ Doświadczenia zranienia w związku ◊ Dążenie do pogłębionej bliskości i sformalizowania związku
6.4. Odpowiedzialne spędzanie czasu wolnego   
Wielka pasja – podróżowanie ◊ Zainteresowanie komputerem i Internetem ◊ Zaangażowanie w zajęcia sportowe ◊ Bierne odpoczywanie ◊ Opieka
nad zwierzętami ◊ Uczestnictwo w spotkaniach towarzyskich
6.5. Określanie obszarów niesamodzielności  
Wyrażanie obaw przed samodzielnością ◊ Wskazywanie obszarów
niesamodzielności swoich dorosłych dzieci przez rodziców

Rozdział 7
Doświadczanie podmiotowości w uprzedmiotawiającej socjalizacji 
7.1. Przemoc – pomoc w zinstytucjonalizowanych interakcjach 
Doznawanie przemocy w szkole ◊ Szkoła z ludzką twarzą ◊ Dyskryminacja
w instytucjach pomocowych
7.2. Wydarzenia i osoby znaczące w biografii jako źródło
samowiedzy/samopoznania/samoświadomości 
Śmierć bliskich ◊ Rozwód rodziców ◊ Choroba – niespodziewana, przewlekła, uciążliwa, wymagająca hospitalizacji ◊ Konflikty z rodziną
7.3. Ubezwłasnowolnienie z miłości 
Prawne aspekty ubezwłasnowolnienia ◊ Opóźnianie samodzielności
przez nadopiekuńczość rodzica
7.4. Bunt w kierunku wyzwolenia się z kontroli rodzicielskiej 
7.5. Rozumienie niepełnosprawności intelektualnej
w odniesieniu do własnej osoby 
7.6. ...w kierunku emancypacji?! 

Zakończenie 
Bibliografia 
Spis rysunków i tabel 
Aneks 

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-900-1

  • Autor: 

    Beata Cytowska

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss