-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Trudne drogi adaptacji Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim
Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 390 str., oprawa twarda
Stereotyp „wiecznych dzieci” wciąż wpływa na traktowanie populacji niepełnosprawnych intelektualnie z przymrużeniem oka, mało poważnie, jakby sugerując, że to zabawa w dorosłość, że i tak nie uda się tym jednostkom osiągnąć szacunku i godności przynależnych dojrzałym osobom.
Niniejsza książka stanowi efekt realizacji projektu badawczego, którego celem była analiza obecnej sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce. Jako myśl przewodnią wybrałam adaptacje społeczną. Uznałam, że należy ja rozumieć procesualnie, gdyż trwa przez całe życie, polega na ciągłej interakcji między człowiekiem a otoczeniem społecznym i przyrodniczym, na budowaniu doświadczeń umożliwiających rozwój i doskonalenie. Adaptacji społecznej człowieka towarzyszą oddziaływania, które mają ułatwić jej przebieg. Z perspektywy osób z niepełnosprawnością intelektualną są to nauczanie, wychowanie i terapia. Wspomniane działania są wyznaczane lub wręcz wymuszane przez kulturę, politykę, ekonomię danego kraju. Analiza sytuacyjna pozwoliła na uchwycenie procesu adaptacji osób z niepełnosprawnością intelektualna w jego trwaniu, tu i teraz, jednak z ukazaniem kontekstu zarówno osobistego badanych osób, jak i społeczno-historycznego.
Wiedzę o tym, że adaptacja społeczna osób z niepełnosprawnością intelektualna nie przebiega zbyt łatwo, posiada każdy, kto towarzyszy im w tej drodze, i wszyscy, którzy znają utrudnienia wynikające z tego typu niepełnosprawności.
Spis treści
WprowadzenieRozdział 1
Rozważania nad adaptacją w obszarze nauk o człowieku i społeczeństwie
1.1. Adaptacja w ujęciu biologiczno-psychologicznym
1.2. Socjologiczne teorie o adaptacji
1.3. Adaptacja a socjalizacja i wychowanie – pedagogiczne ujęcie zagadnienia
Rozdział 2
Zaplanowane i zorganizowane oddziaływania pedagogiczne wspomagające adaptację społeczną osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.1. Paradygmaty niepełnosprawności jako wyznaczniki oddziaływania pedagogicznego wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.2. Wybrane aspekty wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną (przegląd badań)
2.3. Działania profilaktyczne wobec małych dzieci
2.4. Organizowanie środowiska ułatwiającego adaptację – placówki integracyjne i specjalne, edukacja włączająca
2.5. Wyposażanie w kompetencje pracownicze – kształcenie zawodowe, warsztaty terapii zajęciowej, programy ułatwiające zatrudnianie
Rozdział 3
Sytuacja osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie
3.1. Przemiany współczesnego świata – korzyści i zagrożenia cywilizacji informacyjnej
3.2. Inność osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze społecznym
3.3. Przeciwko praktykom dyskryminacyjnym
Rozdział 4
Metodologia badań
4.1. Problematyka badawcza
4.2. Określenie paradygmatu badań
4.3. Założenia teorii ugruntowanej w wydaniu Kathy Charmaz i Adele E. Clarke
4.4. Strategie teorii ugruntowanej
4.5. Aktorzy badanej sytuacji
Rozdział 5
Narodziny tożsamości osoby przydatnej
5.1. Doświadczanie pracy
Nieprzydatność wybranego kształcenia zawodowego ◊ Wdrażanie
do obowiązków pracowniczych ◊ Pierwsze doświadczenia zawodowe ◊
Wsparcie trenera, instruktora, terapeuty ◊ Opisywanie działań podejmowanych na stanowisku pracy
5.2. Znaczenie nadawane pracy
Subiektywny odbiór pracy ◊ Dostrzeganie korzyści materialnych
z pracy zawodowej ◊ Poszerzanie zdobytych umiejętności ◊ Nabywanie wiedzy o systemie pracy
5.3. Nawiązywanie relacji koleżeńskich w miejscu pracy
Kontakty koleżeńskie w środowisku warsztatu terapii zajęciowej ◊ Interakcje
w środowisku zakładu aktywności zawodowej ◊ Relacje pracownicze
w zakładach pracy na otwartym rynku
5.4. Obowiązki domowe
5.5. Interpretowanie swojej dorosłości przez osoby
z niepełnosprawnością intelektualną pod wpływem
doświadczeń pracy
5.6. Interpretowanie przez rodziców dorosłości swoich dzieci
z perspektywy podejmowanych przez nie obowiązków
zawodowych
Rozdział 6
Kształtowanie się zrębów odpowiedzialności jako efektu usamodzielniania się
6.1. Odpowiedzialność za działanie
Podjęcie zobowiązania pracowniczego ◊ Podejmowanie odpowiedzialności za
siebie (zdrowie i zachowanie) ◊ Poczucie odpowiedzialności za własne działanie
6.2. Odpowiedzialność w relacji z drugą osobą
6.3. Dojrzewanie do bliskości, seksualności i związku (intymności)
Wyrażanie potrzeby bycia z kimś bliskim ◊ Ujawnianie swojej niedojrzałości do nawiązywania bliskich relacji z płcią przeciwną ◊ Poczucie niegotowości do stałego związku ◊ Doświadczenia zranienia w związku ◊ Dążenie do pogłębionej bliskości i sformalizowania związku
6.4. Odpowiedzialne spędzanie czasu wolnego
Wielka pasja – podróżowanie ◊ Zainteresowanie komputerem i Internetem ◊ Zaangażowanie w zajęcia sportowe ◊ Bierne odpoczywanie ◊ Opieka
nad zwierzętami ◊ Uczestnictwo w spotkaniach towarzyskich
6.5. Określanie obszarów niesamodzielności
Wyrażanie obaw przed samodzielnością ◊ Wskazywanie obszarów
niesamodzielności swoich dorosłych dzieci przez rodziców
Rozdział 7
Doświadczanie podmiotowości w uprzedmiotawiającej socjalizacji
7.1. Przemoc – pomoc w zinstytucjonalizowanych interakcjach
Doznawanie przemocy w szkole ◊ Szkoła z ludzką twarzą ◊ Dyskryminacja
w instytucjach pomocowych
7.2. Wydarzenia i osoby znaczące w biografii jako źródło
samowiedzy/samopoznania/samoświadomości
Śmierć bliskich ◊ Rozwód rodziców ◊ Choroba – niespodziewana, przewlekła, uciążliwa, wymagająca hospitalizacji ◊ Konflikty z rodziną
7.3. Ubezwłasnowolnienie z miłości
Prawne aspekty ubezwłasnowolnienia ◊ Opóźnianie samodzielności
przez nadopiekuńczość rodzica
7.4. Bunt w kierunku wyzwolenia się z kontroli rodzicielskiej
7.5. Rozumienie niepełnosprawności intelektualnej
w odniesieniu do własnej osoby
7.6. ...w kierunku emancypacji?!
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Aneks
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-900-1
-
Autor:
Beata Cytowska