Lublin 2006, wyd. 1, Format 165 x 235, objętość 170str., oprawa miękka
Każdy człowiek funkcjonuje jako jeden z elementów społeczeństwa i w mniejszym lub większym stopniu oddziałuje na innych ludzi oraz na grupę społeczną, której jest członkiem, ale też ciągle ulega wpływom innych – świadomie lub nie.
I właśnie w tej książce przedstawiono zagadnienie manipulacji – jej znaczenie, cechy i typy. Autorka poruszyła m.in. takie zagadnienia, jak: techniki manipulacyjne, manipulacja emocjami, wywoływanie poczucia winy, wpływanie na podejmowanie decyzji, odwoływanie się do autorytetów jako skutecznego narzędzia manipulacji, rola stereotypów w myśleniu, plotka, presja grupy, kłamstwo, język jako narzędzie manipulacji, propaganda, reklama – jej funkcja i od- działywanie, sztuka i techniki negocjacji, mobbing, „pranie mózgu”, sekty oraz ideologie. Książka jest adresowana zarówno do specjalistów – lekarzy psychiatrów oraz psychologów – jak i do wszystkich osób interesujących się tymi zagadnieniami.
Spis treści
I. WstępPojęcie „manipulacja”
Psychika jako system
Techniki manipulacyjne
II.Manipulacja emocjami
Wzbudzanie strachu
Zagrożenie zerwaniem związku
Pozorne zaspokajanie potrzeb
Wywoływanie poczucia winy
Wpływanie na podejmowanie decyzji
Poprawianie obrazu „Ja”
Ingracjacja
Stosowanie reguły wzajemności
III. Manipulacja myśleniem
Tworzenie i wykorzystywanie uprzedzeń
Wywoływanie i redukcja dysonansu poznawczego
Wpływanie na zmianę postaw
Wykorzystywanie tendencyjności myślenia
Powoływanie się na autorytety
Wykorzystywanie myślenia stereotypowego i zachowań mechanicznych
Wykorzystanie oporu psychologicznego
Makiawelizm
Plotka
III. Manipulacja społeczna
Presja grupy
Manipulacja tekstem
Kłamstwo
Język narzędziem manipulacji
Propaganda
Wpływanie na komunikację społeczną
Reklama
Negocjacje
Mobbing
„Pranie mózgu”, sekty, ideologie
IV. Antymanipulacja
Piśmiennictwo
Książka
-
ISBN:
978-83-89309-80-8
-
Autor:
Anna Grzywa