-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Scholar
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Warszawa 2010, wyd 1, Format 165 x 235, objętość 160 str., oprawa miękka
Autorka przedstawia problemy związane z dojrzewaniem dziewcząt i chłopców niepełnosprawnych intelektualnie. Omawia zmiany biologiczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne pojawiające się w okresie dojrzewania, wyraziście ukazując spiętrzenie trudności w przypadku tej grupy młodzieży.
Ukazuje specyfikę dorastania dziewcząt i chłopców, którzy zmagają się z trudnościami wynikającymi nie tylko z ich możliwości umysłowych, ale nierzadko również z tego, jak są odbierani przez społeczeństwo. Zwraca uwagę na negatywne zjawiska społeczne, takie jak stygmatyzacja, piętnowanie czy wykluczenie.
Obok problemów dotykających samych niepełnosprawnych autorka stara się przybliżyć czytelnikowi również trudności ich najbliższych, którzy stają przed trudnym zadaniem opieki i wychowywania dziecka upośledzonego umysłowo.
Żaneta Stelter obala także mity dotyczące zachowania niepełnosprawnych, m.in. mit „wiecznego dziecka” i mit „bezczynności”.
Spis treści
WSTĘPROZDZIAŁ 1
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA INTELEKTUALNIE - co TO OZNACZA?
1.1. Problem nazewnictwa
1.2. Klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej
1.3. Istota upośledzenia
1.4. Konsekwencje ujmowania niesprawności intelektualnej w opiece i wychowaniu
ROZDZIAŁ 2
OBLICZA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ W OKRESIE DORASTANIA
2.1. Charakterystyka stadium adolescencji
2.1. 1. Zmiany biologiczne i ich wpływ na zachowanie dorastających
2.1.2. Rozwój potrzeby seksualnej
2.1..3. Emocjonalność nastolatków
2.1.4. Kontakty społeczne dorastających
2.1.5. Samoświadomość i samoocena młodzieży
2.2. Specyfika problemów dorastania w kontekście niesprawności intelektualnej
2.3. Potrzeby społeczne i emocjonalne dorastających z ograniczoną sprawności;
intelektualną
2.4. Samoocena dorastających z niepełnosprawnością intelektualną
ROZDZIAŁ 3
PRZESTRZEŃ ŻYCIOWA MŁODZIEŻY Z OGRANICZONĄ SPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
3.1. Przestrzeń życiowa jednostki w kontekście niepełnej sprawności
intelektualnej
3.2. Psychologiczna sytuacja rodzinna osób niepełnosprawnych intelektualnie
3.3. Przestrzeń społeczna dorastających z niesprawnością intelektualną
ROZDZIAŁ 4
SPECYFIKA KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE ADOLESCENTÓW
4.1. Tożsamość - rozwój i znaczenie
4.2. Specyfika kształtowania się tożsamości osób niepełnosprawnych
4.2.1. Pytanie o kryzys tożsamości w obliczu ograniczonej sprawności
intelektualnej
4.3. Rola rodziców i wychowawców w kształtowaniu się poczucia tożsamości
niesprawnych intelektualnie adolescentów
ROZDZIAŁ 5
SEKSUALNOŚĆ I TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA DORASTAJĄCYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
5.1. Tożsamość płciowa i jej kształtowanie
5.2. Potrzeby seksualne i związki seksualne osób niesprawnych intelektualnie
5.3. Edukacja seksualna dorastających z ograniczoną sprawnością
intelektualną
5.4. Rodzice i wychowawcy wobec seksualności osoby niepełnosprawnej
intelektualnie
ROZDZIAŁ 6
PROBLEMY DORASTAJĄCYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ .
6.1. Sytuacje trudne i ich konsekwencje w życiu nastolatków niepełnosprawnych
intelektualnie
6.2. Zachowania agresywne dorastających - czy to przejaw upośledzenia?
6.3. Dlaczego autoagresja?
6.4. Zaburzenia emocjonalne jako skutek doświadczanych trudności
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA - PRZESŁANIE DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
Książka
-
ISBN:
978-83-7383-418-7
-
Autor:
Żaneta Stelter