Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Żaneta Stelter,
Waga produktu: 0.270 kg
EAN: 9788373834187
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Scholar

Warszawa 2010, wyd 1, Format 165 x 235, objętość 160 str., oprawa miękka

Autorka przedstawia problemy związane z dojrzewaniem dziewcząt i chłopców niepełnosprawnych intelektualnie. Omawia zmiany biologiczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne pojawiające się w okresie dojrzewania, wyraziście ukazując spiętrzenie trudności w przypadku tej grupy młodzieży.

Ukazuje specyfikę dorastania dziewcząt i chłopców, którzy zmagają się z trudnościami wynikającymi nie tylko z ich możliwości umysłowych, ale nierzadko również z tego, jak są odbierani przez społeczeństwo. Zwraca uwagę na negatywne zjawiska społeczne, takie jak stygmatyzacja, piętnowanie czy wykluczenie.

Obok problemów dotykających samych niepełnosprawnych autorka stara się przybliżyć czytelnikowi również trudności ich najbliższych, którzy stają przed trudnym zadaniem opieki i wychowywania dziecka upośledzonego umysłowo.

Żaneta Stelter obala także mity dotyczące zachowania niepełnosprawnych, m.in. mit „wiecznego dziecka” i mit „bezczynności”.

Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ 1
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA INTELEKTUALNIE - co TO OZNACZA?
1.1. Problem nazewnictwa
1.2. Klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej
1.3. Istota upośledzenia
1.4. Konsekwencje ujmowania niesprawności intelektualnej w opiece i wychowaniu

ROZDZIAŁ 2
OBLICZA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ W OKRESIE DORASTANIA
2.1. Charakterystyka stadium adolescencji
2.1. 1. Zmiany biologiczne i ich wpływ na zachowanie dorastających
2.1.2. Rozwój potrzeby seksualnej
2.1..3. Emocjonalność nastolatków
2.1.4. Kontakty społeczne dorastających
2.1.5. Samoświadomość i samoocena młodzieży
2.2. Specyfika problemów dorastania w kontekście niesprawności intelektualnej
2.3. Potrzeby społeczne i emocjonalne dorastających z ograniczoną sprawności;
intelektualną
2.4. Samoocena dorastających z niepełnosprawnością intelektualną

ROZDZIAŁ 3
PRZESTRZEŃ ŻYCIOWA MŁODZIEŻY Z OGRANICZONĄ SPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
3.1. Przestrzeń życiowa jednostki w kontekście niepełnej sprawności
intelektualnej
3.2. Psychologiczna sytuacja rodzinna osób niepełnosprawnych intelektualnie
3.3. Przestrzeń społeczna dorastających z niesprawnością intelektualną

ROZDZIAŁ 4
SPECYFIKA KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE ADOLESCENTÓW
4.1. Tożsamość - rozwój i znaczenie
4.2. Specyfika kształtowania się tożsamości osób niepełnosprawnych
4.2.1. Pytanie o kryzys tożsamości w obliczu ograniczonej sprawności
intelektualnej
4.3. Rola rodziców i wychowawców w kształtowaniu się poczucia tożsamości
niesprawnych intelektualnie adolescentów

ROZDZIAŁ 5
SEKSUALNOŚĆ I TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA DORASTAJĄCYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
5.1. Tożsamość płciowa i jej kształtowanie
5.2. Potrzeby seksualne i związki seksualne osób niesprawnych intelektualnie
5.3. Edukacja seksualna dorastających z ograniczoną sprawnością
intelektualną
5.4. Rodzice i wychowawcy wobec seksualności osoby niepełnosprawnej
intelektualnie

ROZDZIAŁ 6
PROBLEMY DORASTAJĄCYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ .
6.1. Sytuacje trudne i ich konsekwencje w życiu nastolatków niepełnosprawnych
intelektualnie
6.2. Zachowania agresywne dorastających - czy to przejaw upośledzenia?
6.3. Dlaczego autoagresja?
6.4. Zaburzenia emocjonalne jako skutek doświadczanych trudności

ZAMIAST ZAKOŃCZENIA - PRZESŁANIE DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7383-418-7

  • Autor: 

    Żaneta Stelter

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss