Kompleksowy przegląd teoretycznych i praktycznych aspektów diagnostyki dzieci z ASD
Złożone i wieloaspektowe zagadnienie, jakim jest diagnostyka zaburzeń ze spektrum autyzmu, po raz pierwszy doczekało się pełnego opisu zawartego w jednej publikacji. Redaktorom udało się zaprosić do współpracy 28 wybitnych specjalistów – zarówno badaczy i naukowców, jak i doświadczonych klinicystów – dzięki czemu powstała książka, która stanowi pomost między teorią a praktyką kliniczną. Obok opisów trafnych i rzetelnych metod oceny tej złożonej, często trudnej do zrozumienia grupy zaburzeń, autorzy uwzględnili liczne współwystępujące przypadłości oraz problemy, które mają osoby z ASD.
Twórcy tomu wychodząc od perspektywy historycznej, typologii i skali oceny zaburzeń, omawiają kolejne aspekty ASD: kwestie związane z wiekiem, z zachowaniami społecznymi, komunikacją i językiem, funkcjonowaniem intelektualnym, neuropsychologią oraz współtowarzyszącymi zaburzeniami. Podłoże teoretyczne uzupełniają o model skutecznego wykorzystania danych diagnostycznych do opracowania i wdrożenia terapii oraz przegląd najlepszych praktyk i trudnych przypadków w diagnozie ASD.
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzm jest kompleksowym podręcznikiem i doskonałym punktem wyjścia dla studentów kierunków związanych ze zdrowiem i edukacją dzieci. Klinicystom pomoże z kolei uzupełnić, pogłębić i usystematyzować wiedzę z tej dziedziny. Powinni po nią sięgnąć również psycholodzy i pedagodzy szkolni oraz rodzice i opiekunowie dzieci z ASD.
„Jest tu niemal wszystko, co trzeba wiedzieć na temat diagnozy autyzmu, uporządkowane w jednym obszernym zbiorze. Autyzm jest niezmiernie złożonym zaburzeniem i badacze zmagają się z wieloma problemami dotyczącymi jego kwantyfikacji, klasyfikacji i zrozumienia. Redaktorzy zebrali imponujące grono autorów, którzy opisują, jak przeprowadzić badania diagnostyczne, a także odnoszą się do bieżących problemów i sporów”.
– Laura Schreibman, PhD, profesor psychologii, Uniwersytet Kalifornijski, San Diego
Spis treści:
Nota o redaktorach 7
Autorzy 9
Przedmowa 11
Rozdział 1. Perspektywa historyczna i ogólna charakterystyka 18
Sam Goldstein, Sally Ozonoff
Rozdział 2. Epidemiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu – czy rozpowszechnienie rośnie? 39
Lorna Wing, David Potter
Rozdział 3. Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu 82
Jack A. Naglieri, Kimberly M. Chambers
Rozdział 4. Typologia zaburzeń ze spektrum. Aspekty teoretyczne, badawcze i kliniczne 125
Ami Klin
Rozdział 5. Kwestie związane z wiekiem w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu 156
Victoria Shea, Gary B. Mesibov
Rozdział 6. Diagnoza zachowań społecznych w zaburzeniach ze spektrum autyzmu 180
Ifat Gamliel, Nurit Yirmiya
Rozdział 7. Diagnoza mowy, języka i komunikowania się w zaburzeniach ze spektrum autyzmu 217
Rhea Paul, Kaitlyn P. Wilson
Rozdział 8. Diagnoza funkcjonowania intelektualnego w zaburzeniach ze spektrum autyzmu 260
Laura Grofer Klinger, Sarah E. O’Kelley, Joanna L. Mussey
Rozdział 9. Diagnoza neuropsychologiczna w zaburzeniach ze spektrum autyzmu 312
Blythe A. Corbett, Vanessa Carmean, Deborah Fein
Rozdział 10. Diagnoza zaburzeń psychicznych współwystępujących z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 354
Lesley Deprey, Sally Ozonoff
Rozdział 11. Od diagnozy do interwencji 387
Kerry Hogan, Lee M. Marcus
Rozdział 12. Diagnoza uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 413
Sandra L. Harris, Carolyn Thorwarth Bruey, Mark J. Palmieri, Jan S. Handleman
Rozdział 13. Alternatywne metody, trudne kwestie i najlepsze praktyki w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu 434
Sam Goldstein, Sally Ozonoff, Anne Cook, Elaine Clark
Indeks 453
Książka
-
ISBN:
978-83-233-4300-4
-
Autor:
Goldstein Sam, Naglieri Jack A., Ozonoff Sally
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2017
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
464
-
Oprawa:
miękka