Wybrane aspekty dotyczące możliwości prowadzenia działań wspierających rozwój małych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością lub niepełnosprawnych oraz ich rodziny
Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 278 str., oprawa miękka
Książka stanowi prezentację doświadczeń zdobytych podczas realizowania działań na rzecz małych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych oraz ich rodzinom przez placówki zakwalifikowane do realizacji pilotażu programu rządowego WWKSC.
Gwarancją wysokiego poziomu merytorycznego wykonania zadań programowych bezpośrednio z dziećmi, była dobrze zaplanowana strategia działań i stworzenie w systemie międzyresortowym optymalnego modelu działań lokalnych na rzecz wielospecjalistycznej, kompleksowej i ciągłej pomocy dzieciom zagrożonym niepełnosprawnością lub niepełnosprawnym od momentu wykrycia takiej potrzeby.
Przy założeniu, że dany samorząd przejawia wolę zaspokajania potrzeb w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji medycznej, jego działania powinny być skupione na zapewnieniu koordynacji organizacyjno-finansowej i interinstytucjonalnej w taki sposób, aby służyła wyrównywaniu szans i późniejszym sukcesom edukacyjnym i wychowawczym.
Prezentowana praca składa się z siedmiu rozdziałów części teoretycznej i trzech rozdziałów części empirycznej.
W pierwszych rozdziałach części teoretycznej przedstawiono m.in. dostępne dane statystyczne, które uzasadniają potrzebę podejmowania działań programowych, charakterystykę obecnej sytuacji i bariery w realizacji działań międzyresortowych.
Kolejne rozdziały identyfikują adresatów programu, cele, zadania i przewidywane efekty tych działań oraz założenia organizacyjne i standardy wymagań stawiane placówkom wnioskującym o rekomendację do prowadzenia działań programowych.
Istotne informacje dotyczące międzyresortowego finansowania działań na rzecz dzieci zawiera 6 rozdział.
W części empirycznej przedstawiono rezultaty dwuletniego wdrażania programu WWKSC dotyczące: działań koordynujących program, spełniania warunków konkursowych umożliwiających placówkom uzyskanie rekomendacji do programu, spełniania warunków formalnych i merytorycznych przez rekomendowane placówki, analizy zależności między czynnikami związanymi z tworzeniem systemu, a obecnym etapem realizacji założeń programowych, oraz raport z bezpośredniej pracy programowej z dziećmi. Opis wybranych wniosków stanowi egzemplifikację dokonanej pracy przygotowawczej niektórych placówek do uczestnictwa w programie.
Uzyskane rezultaty zostały sformułowane w podsumowaniu każdego rozdziału, jak również w zakończeniu pracy i wnioskach końcowych.
Spis treści
WstępRozdział 1
Uzasadnienie potrzeby organizowania wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka
1.1. Identyfikacja problemu i zarys sytuacji demograficznej Polski
1.2. Wybrane dane epidemiologiczne dotyczące występowania
niepełnosprawności u dzieci od urodzenia do ukończenia 7 roku życia
1.3. Dostępne dane statystyczne dotyczące niepełnosprawności występującej
u dzieci od urodzenia do ukończenia 7 roku życia
Rozdział 2
Podstawy prawne prowadzenia działań na rzecz małych dzieci
2.1. Polski system prawny i wynikające z niego możliwości wdrażania działań
z zakresu wczesnej pomocy dziecku i jego rodzinie
2.2. Dokumenty prawa międzynarodowego wskazujące kierunki działań
w zakresie wczesnej pomocy małemu dziecku
Rozdział 3
Ustalenia terminologiczne i uzasadnienie dla podjęcia
działań pilotażowych
3.1. Ustalenia terminologiczne
3.2. Uzasadnienie dla podjęcia działań pilotażowych
Rozdział 4
Adresaci, cele i zadania realizacji pilotażu programu WWKSC
i przewidywane efekty
4.1. Adresaci pilotażu programu
4.2. Cele pilotażu programu ogólne i szczegółowe
4.2.1. Szczegółowy cel działań w odniesieniu do dzieci
4.2.2. Cel działań w odniesieniu do rodziców
4.2.3. Postulowany model działań w stosunku do dziecka i rodziny
4.2.4. Cele działań w odniesieniu do społeczeństwa
4.3. Czas trwania, forma i zadania do realizacji w ramach pilotażu
Rozdział 5
Standardy wymagań, jakie muszą spełniać placówki
5.1. Wymagania dotyczące bazy lokalowej placówki realizującej
program rządowy WWKSC
5.2. Standardy merytoryczne
5.2.1. Standardy dotyczące organizacji pracy placówki
5.3. Zadania do realizacji przez specjalistów
Rozdział 6
Finansowanie zadań programowych
6.1. Szczegółowy opis kalkulacji kosztów
6.2. Rodzaje usług świadczonych w ramach bonu terapeutycznego
6.3. Możliwości zgromadzenia przez rekomendowaną placówkę
odpowiednich środków finansowych
6.4. Wykaz poszczególnych świadczeń programowych i regulacji
umożliwiających ich finansowanie
Rozdział 7
Przyjęty dla pilotażu programu sposób koordynacji działań
Rozdział 8
Sformułowanie problemów, pytań i celu badawczego
8.1. Przedmiot badań, hipotezy, zmienne, wskaźniki i narzędzia badawcze
8.2. Zmienne badawcze i wskaźniki
8.3. Organizacja, teren i zakres badań
8.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze jako sposoby opracowania
materiału empirycznego
Rozdział 9
Analiza materiału badawczego
9.1. Spełnianie warunków przez placówki wnioskujące
o przyznanie rekomendacji
9.2. Koordynacja działań pilotażowych
9.3. Realizacja świadczeń zdrowotnych na podstawie zawarcia kontraktów
z oddziałami wojewódzkimi NFZ
9.4. Działania programowe realizowane we współpracy z oddziałami
terenowymi PFRON
9.5. Przekazywanie środków finansowych z subwencji oświatowej
przez jednostki samorządu terytorialnego
9.6. Realizacja programu WWKSC w rekomendowanych placówkach
9.7. Analiza działań koordynacyjnych oraz bezpośrednio prowadzonych
z dziećmi
9.7.1. Efekty ilościowe i jakościowe wyników uzyskanych podczas
realizacji pilotażu programu WWKSC (2005–2007)
9.8. Ewaluacja realizacji standardów pilotażu przez placówki rekomendowane
do programu WWKSC według wskaźników ankiety ewaluacyjnej
9.9. Postępy w usprawnianiu dzieci na przykładzie badań przeprowadzonych
przez placówki
9.10. Realizacja programów dla rodziców
9.11. Ocena sposobu przyjmowania dzieci do programu, kwalifikacje kadry
Rozdział 10
Podsumowanie wyników realizacji programu WWKSC
Rozdział 11
Główne rekomendacje
Bibliografia
Inne źródła
Programy komputerowe
Aneksy
Aneks 1. Wyciąg z wykazu głównych jednostek chorobowych wg ICD-10,
dających wskazania do udzielania wczesnej, wielospecjalistycznej,
kompleksowej pomocy w ośrodkach wczesnej interwencji
Aneks 2. Przykład programu WWKSC zgłoszonego do konkursu
i prowadzonego w samodzielnym ośrodku terapii
i rehabilitacji dla dzieci
Aneks 3. Projekt działań do realizacji w Krajowym Programie
Wczesnej Pomocy Dzieciom z Zaburzeniami
w Rozwoju (WWKSC)
Aneks 4. Ankieta ewaluacyjna pilotażu programu rządowego
„Wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana
i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością
lub niepełnosprawnemu oraz jego rodzinie”
Spis schematów, tabel i wykresów
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-995-7
-
Autor:
Teresa Serafin