Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Teresa Serafin,
Waga produktu: 0.400 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788375879957
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls


Wybrane aspekty dotyczące możliwości prowadzenia działań wspierających rozwój małych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością lub niepełnosprawnych oraz ich rodziny

Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 278 str., oprawa miękka

Książka stanowi prezentację doświadczeń zdobytych podczas realizowania działań na rzecz małych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych oraz ich rodzinom  przez placówki zakwalifikowane do realizacji pilotażu programu rządowego WWKSC.

Gwarancją wysokiego poziomu merytorycznego wykonania zadań programowych bezpośrednio z dziećmi, była dobrze zaplanowana strategia działań i stworzenie w systemie międzyresortowym optymalnego modelu działań lokalnych na rzecz wielospecjalistycznej, kompleksowej i ciągłej pomocy dzieciom zagrożonym niepełnosprawnością lub niepełnosprawnym od momentu wykrycia takiej potrzeby.

Przy założeniu, że dany samorząd przejawia wolę zaspokajania potrzeb w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji medycznej, jego działania powinny być skupione na zapewnieniu koordynacji organizacyjno-finansowej i interinstytucjonalnej w taki sposób, aby służyła wyrównywaniu szans i późniejszym sukcesom edukacyjnym i wychowawczym.

Prezentowana praca składa się z siedmiu rozdziałów części teoretycznej i trzech rozdziałów części empirycznej.

W pierwszych rozdziałach części teoretycznej przedstawiono m.in. dostępne dane statystyczne, które uzasadniają potrzebę podejmowania działań programowych, charakterystykę obecnej sytuacji i bariery w realizacji działań międzyresortowych.

Kolejne rozdziały identyfikują adresatów programu, cele, zadania i przewidywane efekty tych działań oraz założenia organizacyjne i standardy wymagań stawiane placówkom wnioskującym o rekomendację do prowadzenia działań programowych.

Istotne informacje dotyczące międzyresortowego finansowania działań na rzecz dzieci zawiera 6 rozdział.

W części empirycznej przedstawiono rezultaty dwuletniego wdrażania programu WWKSC dotyczące: działań koordynujących program, spełniania warunków konkursowych umożliwiających placówkom uzyskanie rekomendacji do programu, spełniania warunków formalnych i merytorycznych przez rekomendowane placówki, analizy zależności między czynnikami związanymi z tworzeniem systemu, a obecnym etapem realizacji założeń programowych, oraz raport z bezpośredniej pracy programowej z dziećmi. Opis wybranych wniosków stanowi egzemplifikację dokonanej pracy przygotowawczej niektórych placówek do uczestnictwa w programie.

Uzyskane rezultaty zostały sformułowane w podsumowaniu każdego rozdziału, jak również w zakończeniu pracy i wnioskach końcowych.


Spis treści

Wstęp     

Rozdział 1
Uzasadnienie potrzeby organizowania wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka    
1.1. Identyfikacja problemu i zarys sytuacji demograficznej Polski   
1.2. Wybrane dane epidemiologiczne dotyczące występowania
niepełnosprawności u dzieci od urodzenia do ukończenia 7 roku życia   
1.3. Dostępne dane statystyczne dotyczące niepełnosprawności występującej
u dzieci od urodzenia do ukończenia 7 roku życia   

Rozdział 2
Podstawy prawne prowadzenia działań na rzecz małych dzieci   
2.1. Polski system prawny i wynikające z niego możliwości wdrażania działań
z zakresu wczesnej pomocy dziecku i jego rodzinie   
2.2. Dokumenty prawa międzynarodowego wskazujące kierunki działań
w zakresie wczesnej pomocy małemu dziecku   

Rozdział 3
Ustalenia terminologiczne i uzasadnienie dla podjęcia
działań pilotażowych    
3.1. Ustalenia terminologiczne   
3.2. Uzasadnienie dla podjęcia działań pilotażowych   

Rozdział 4
Adresaci, cele i zadania realizacji pilotażu programu WWKSC
i przewidywane efekty 
4.1. Adresaci pilotażu programu 
4.2. Cele pilotażu programu ogólne i szczegółowe   
4.2.1. Szczegółowy cel działań w odniesieniu do dzieci    
4.2.2. Cel działań w odniesieniu do rodziców 
4.2.3. Postulowany model działań w stosunku do dziecka i rodziny 
4.2.4. Cele działań w odniesieniu do społeczeństwa 
4.3. Czas trwania, forma i zadania do realizacji w ramach pilotażu   

Rozdział 5
Standardy wymagań, jakie muszą spełniać placówki   
5.1. Wymagania dotyczące bazy lokalowej placówki realizującej
program rządowy WWKSC   
5.2. Standardy merytoryczne   
5.2.1. Standardy dotyczące organizacji pracy placówki 
5.3. Zadania do realizacji przez specjalistów 

Rozdział 6
Finansowanie zadań programowych 
6.1. Szczegółowy opis kalkulacji kosztów    
6.2. Rodzaje usług świadczonych w ramach bonu terapeutycznego    
6.3. Możliwości zgromadzenia przez rekomendowaną placówkę
odpowiednich środków finansowych 
6.4. Wykaz poszczególnych świadczeń programowych i regulacji
umożliwiających ich finansowanie 

Rozdział 7
Przyjęty dla pilotażu programu sposób koordynacji działań 

Rozdział 8
Sformułowanie problemów, pytań i celu badawczego 
8.1. Przedmiot badań, hipotezy, zmienne, wskaźniki i narzędzia badawcze 
8.2. Zmienne badawcze i wskaźniki 
8.3. Organizacja, teren i zakres badań   
8.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze jako sposoby opracowania
materiału empirycznego 

Rozdział 9
Analiza materiału badawczego 
9.1. Spełnianie warunków przez placówki wnioskujące
o przyznanie rekomendacji   
9.2. Koordynacja działań pilotażowych 
9.3. Realizacja świadczeń zdrowotnych na podstawie zawarcia kontraktów
z oddziałami wojewódzkimi NFZ 
9.4. Działania programowe realizowane we współpracy z oddziałami
terenowymi PFRON 
9.5. Przekazywanie środków finansowych z subwencji oświatowej
przez jednostki samorządu terytorialnego 
9.6. Realizacja programu WWKSC w rekomendowanych placówkach 

9.7. Analiza działań koordynacyjnych oraz bezpośrednio prowadzonych
z dziećmi 
9.7.1. Efekty ilościowe i jakościowe wyników uzyskanych podczas
realizacji pilotażu programu WWKSC (2005–2007)   
9.8. Ewaluacja realizacji standardów pilotażu przez placówki rekomendowane
do programu WWKSC według wskaźników ankiety ewaluacyjnej 
9.9. Postępy w usprawnianiu dzieci na przykładzie badań przeprowadzonych
przez placówki 
9.10. Realizacja programów dla rodziców 
9.11. Ocena sposobu przyjmowania dzieci do programu, kwalifikacje kadry 

Rozdział 10
Podsumowanie wyników realizacji programu WWKSC   

Rozdział 11
Główne rekomendacje 

Bibliografia 
Inne źródła 
Programy komputerowe 

Aneksy 
Aneks 1. Wyciąg z wykazu głównych jednostek chorobowych wg ICD-10,
dających wskazania do udzielania wczesnej, wielospecjalistycznej,
kompleksowej pomocy w ośrodkach wczesnej interwencji   
Aneks 2. Przykład programu WWKSC zgłoszonego do konkursu
i prowadzonego w samodzielnym ośrodku terapii
i rehabilitacji dla dzieci 
Aneks 3. Projekt działań do realizacji w Krajowym Programie
Wczesnej Pomocy Dzieciom z Zaburzeniami
w Rozwoju (WWKSC) 
Aneks 4. Ankieta ewaluacyjna pilotażu programu rządowego
„Wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana
i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością
lub niepełnosprawnemu oraz jego rodzinie” 

Spis schematów, tabel i wykresów   

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-995-7

  • Autor: 

    Teresa Serafin

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss