Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Barbara Toroń,
Waga produktu: 0.450 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
Wysyłka od: 10.50 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2007,  wyd. 1, format 165 x 240, objętość 328 str., oprawa miękka

Prezentowana publikacja jest monografią socjopedagogiczną, w której, opierając się na badaniach wybranej populacji młodzieży, starano się wyjawić socjologiczny i pedagogiczny (pomijając psychologiczny) aspekt złożonej sytuacji społecznej uczniów doświadczających zaburzeń rozwojowych.

Punktem wyjścia do poszukiwań badawczych były pytania: w jaki sposób radzą sobie uczniowie z takimi zaburzeniami w społeczności szkolnej, czy są z tego powodu „naznaczani” przez społeczność szkolną oraz jakie warunki są dla nich sprzyjające, a jakie hamują rozwój ich osobowości?

W badaniach wzięto pod uwagę zaburzenia parcjalne, które utrudniają dziecku edukację już w pierwszym roku nauki, bowiem obejmują procesy pełniące podstawową rolę w opanowywaniu umiejętności czytania i pisania: zaburzenia percepcji wzrokowej, zaburzenia percepcji słuchowej, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, lateralizacji oraz zdolności stosowania zasad poprawnej ortografii.

Spis treści

Wprowadzenie

I. Pojęcie sytuacji społecznej młodzieży w kontekście wybranych koncepcji teoretycznych

1.1. Pojęcie sytuacji społecznej
1.2. Interdyscyplinarne ujęcie sytuacji człowieka
1.3. Sytuacja standardowa, optymalna i trudna
1.4. Próba operacjonalizacji pojęcia sytuacji społecznej

II. Parcjalne zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży

2.1. Parcjalne zaburzenia rozwoju – istota zjawiska
2.2. Zaburzenia percepcji wzrokowej
2.3. Zaburzenia percepcji słuchowej
2.4. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-słuchowej
2.5. Zaburzenia lateralizacji
2.6. Zaburzenia zdolności stosowania zasad poprawnej ortografii, czytania i pisania, czyli specyficzne trudności w uczeniu się
2.7. Pomoc terapeutyczna udzielana młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju – aspekty prawne a stan praktyczny

III. Zarys własnego projektu badawczego

3.1. Przedmiot i cele badań
3.2. Problemy badawcze
3.3. Zmienne i wskaźniki
3.4. Metoda, techniki i narzędzia badawcze
3.5. Organizacja i teren badań

IV. Kształtowanie się sytuacji społecznej młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju uspołeczniającej się w warunkach miasta i rejonu wiejskiego

4.1. Charakterystyka badanych uczniów i środowisk ich pochodzenia
4.2. Sytuacja społeczna młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju ze względu na sposób pełnienia przez nią roli ucznia w środowisku szkolnym
4.3. Sytuacja społeczna młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju ze względu na sposób pełnienia przez nie roli ucznia w środowisku rodzinnym.

V. O potrzebie wspierania rodzin młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju

Bibliografia

Spis tabel i rysunków

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-870-2

  • Autor: 

    Barbara Toroń

Inne tytuły z tej serii: