Kraków 2007, wyd. 1, format 165 x 240, objętość 328 str., oprawa miękka
Prezentowana publikacja jest monografią socjopedagogiczną, w której, opierając się na badaniach wybranej populacji młodzieży, starano się wyjawić socjologiczny i pedagogiczny (pomijając psychologiczny) aspekt złożonej sytuacji społecznej uczniów doświadczających zaburzeń rozwojowych.
Punktem wyjścia do poszukiwań badawczych były pytania: w jaki sposób radzą sobie uczniowie z takimi zaburzeniami w społeczności szkolnej, czy są z tego powodu „naznaczani” przez społeczność szkolną oraz jakie warunki są dla nich sprzyjające, a jakie hamują rozwój ich osobowości?
W badaniach wzięto pod uwagę zaburzenia parcjalne, które utrudniają dziecku edukację już w pierwszym roku nauki, bowiem obejmują procesy pełniące podstawową rolę w opanowywaniu umiejętności czytania i pisania: zaburzenia percepcji wzrokowej, zaburzenia percepcji słuchowej, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, lateralizacji oraz zdolności stosowania zasad poprawnej ortografii.
Spis treści
WprowadzenieI. Pojęcie sytuacji społecznej młodzieży w kontekście wybranych koncepcji teoretycznych
1.1. Pojęcie sytuacji społecznej
1.2. Interdyscyplinarne ujęcie sytuacji człowieka
1.3. Sytuacja standardowa, optymalna i trudna
1.4. Próba operacjonalizacji pojęcia sytuacji społecznej
II. Parcjalne zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży
2.1. Parcjalne zaburzenia rozwoju – istota zjawiska
2.2. Zaburzenia percepcji wzrokowej
2.3. Zaburzenia percepcji słuchowej
2.4. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-słuchowej
2.5. Zaburzenia lateralizacji
2.6. Zaburzenia zdolności stosowania zasad poprawnej ortografii, czytania i pisania, czyli specyficzne trudności w uczeniu się
2.7. Pomoc terapeutyczna udzielana młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju – aspekty prawne a stan praktyczny
III. Zarys własnego projektu badawczego
3.1. Przedmiot i cele badań
3.2. Problemy badawcze
3.3. Zmienne i wskaźniki
3.4. Metoda, techniki i narzędzia badawcze
3.5. Organizacja i teren badań
IV. Kształtowanie się sytuacji społecznej młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju uspołeczniającej się w warunkach miasta i rejonu wiejskiego
4.1. Charakterystyka badanych uczniów i środowisk ich pochodzenia
4.2. Sytuacja społeczna młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju ze względu na sposób pełnienia przez nią roli ucznia w środowisku szkolnym
4.3. Sytuacja społeczna młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju ze względu na sposób pełnienia przez nie roli ucznia w środowisku rodzinnym.
V. O potrzebie wspierania rodzin młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
Książka
-
ISBN:
978-83-7308-870-2
-
Autor:
Barbara Toroń