Kraków 2009, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 258 str., oprawa miękka
Problemy pedagogiki specjalnej związane są ściśle ze społecznymi interpretacjami niepełnosprawności. To społeczeństwo definiuje granice normy i deficytu, tu też znajdziemy największe konsekwencje dysfunkcyjności. W tym sensie stwierdzimy, że życie z niepełnosprawnością przekroczyło dawno zakres jednostkowego bytu, nie ogranicza się do „lepszej lub gorszej” rehabilitacji, nie wyznaczają jej wyłącznie indywidualne możliwości. Współczesne pojmowanie niepełnosprawności to zatem lokalizacja ludzkiego fenomenu w konkretnych sytuacjach i zjawiskach społecznych. Bogata literatura przedmiotu dowodzi, iż taki proces „uspołecznienia” niepełnej sprawności trudno zbadać na drodze tzw. metodologii pozytywistycznej. Poszukiwania badawcze Pani Jolanty Rzeźnickiej-Krupy rozwiązują wiele dylematów metodologicznych pedagogiki specjalnej. Szczegółowy opis i analiza strategii badań jakościowych w kontekście postrzegania biografii człowieka niepełnosprawnego, trudności, jakie musi pokonać, i jego interpretacji tego, co go otacza, otwiera nowe drogi badawcze dla naszej dyscypliny. W pedagogice specjalnej, czerpiącej z metodologii pedagogiki ogólnej, jest to praca wyjątkowa. Umożliwia zbadanie dotychczas niedostępnej głębi ludzkiego cierpienia i subiektywnych obszarów społecznej marginalizacji.
Spis treści
WprowadzenieNiepełnosprawność, społeczeństwo i kultura
Rozdział 1
Badanie świata społecznego
1.1. Komunikacja i dyskurs jako centralne kategorie życia społecznego
1.1.1. Interpretacyjne aspekty procesów badania komunikacji
1.1.2. Komunikacja niewerbalna w perspektywie badań interpretacyjnych
1.2. Podejścia badawcze w obszarze nauk społecznych
1.2.1. Krytyka badań inspirowanych filozofią pozytywistyczną
1.2.2. Orientacja interpretacyjna w naukach społecznych
Rozdział 2
Podejście interpretacyjne w studiach nad niepełnosprawnością –
aspekty edukacyjne
2.1. Fenomenologiczno-hermeneutyczne aspekty badań edukacyjnych
2.2. Współczesne nurty badań pedagogicznych
2.3. Filozofia ponowoczesna i poststrukturalizm
w dyskursie współczesnej pedagogiki
2.4. Paradygmat interpretacyjny w obszarze badania
fenomenu niepełnosprawności
2.5. Postmodernistyczne i poststrukturalne inspiracje
w studiach nad niepełnosprawnością
Rozdział 3
Jakościowa orientacja badawcza – atrybuty i kategorie pojęciowe
3.1. Kryteria wyboru podejścia jakościowego
w realizacji projektu badawczego
3.2. Charakterystyka badań jakościowych
3.3. Źródła weryfikacji i uprawomocnienia badań jakościowych
Rozdział 4
Wybrane strategie badań jakościowych
4.1. Opis i re-konstrukcja świata społecznego
w badaniach etnograficznych
4.1.1. Pojęcie etnografii i podstawowe cechy badań etnograficznych
4.1.2. Krytyczny kontekst badań etnograficznych
4.1.3. Gromadzenie danych empirycznych w etnografii
4.1.4. Etnografia komunikacji i mikroetngraficzne analizy interakcji
(analiza materiałów audiowizualnych)
4.2. Biograficzne re-konstrukcje doświadczeń egzystencjalnych
4.2.1. Historyczne aspekty rozumienia kategorii biografii
i badań biograficznych
4.2.2. Narracja jako podstawowa kategoria badań biograficznych
4.2.3. Wywiad w badaniach biograficznych
4.2.4. Koncepcja trajektorii cierpienia F. Schütza
jako przykład podejścia biograficznego
w badaniach społecznych
4.2.4.1. Autobiograficzny wywiad narracyjny w ujęciu F. Schütza
4.3. Fenomenografi czne badania świata znaczeń
4.3.1. Teoretyczne i epistemologiczne podstawy
badań fenomenografi cznych
4.3.2. Charakterystyka procesu pozyskiwania i analizy materiału badawczego
Zakończenie
Jakościowe badania nad niepełnosprawnością – problemy rozumienia i interpretacji
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-187-6
-
Autor:
Jolanta Rzeźnicka-Krupa