-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (Z badań uczniów klas III szkół podstawowych)
Kraków 2011, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 250 str., oprawa miękka
Książka Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (z badań uczniów klas III szkół podstawowych) jest próbą ukazania problemów dotyczących kształcenia tej grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stąd w pierwszej części książki zawarto koncepcje choroby w odniesieniu do jej wpływu na funkcjonowanie człowieka oraz strategię radzenia sobie z nimi. Zwrócono również uwagę na psychologiczne następstwa choroby w kontekście potrzeby projektowania działań terapeutycznych wspomagających rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne dziecka. Opisano tu uwarunkowania związane ze środowiskiem rodzinnym, które w sytuacji nauczania indywidualnego często pozostaje głównym źródłem doświadczeń socjalizacyjnych i edukacyjnych, oraz uwarunkowania związane ze środowiskiem pozarodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup rówieśniczych, formalnych i nieformalnych. Centralnym punktem zainteresowania był rozwój kompetencji społecznych ucznia, który w sytuacji izolacji edukacyjnej, w tym rówieśniczej, może ulegać zaburzeniom. Uwzględniając fakt, że nauczanie indywidualne jest specyficzną formą kształcenia oferowanego ściśle określonej grupie uczniów, warto zadać pytanie o jego efektywność. Z jednej strony należy wziąć pod uwagę, że zaplanowano działania edukacyjne gwarantujące realizację obowiązku nauczania również dzieciom przewlekle chorym, które czasowo bądź długotrwale muszą pozostawać poza szkołą, z drugiej zaś należy poszukiwać optymalnych rozwiązań w tym zakresie.
Podejmowane w niniejszej książce rozważania są próbą zaprezentowania skuteczności działań podejmowanych dotychczas w tym obszarze. Punktem odniesienia uczyniono tu efektywność kształcenia dzieci w młodszym wieku szkolnym, przyjmując, że jest to z jednej strony podstawa do dalszej edukacji, z drugiej zaś że specyfika procesu nauczania – uczenia się na tym etapie jest najbardziej zbliżona do założeń nauczania indywidualnego. Zarówno w szkole, jak i w nauczaniu indywidualnym za edukację dziecka odpowiada jeden nauczyciel, który integruje treści kształcenia i indywidualnie projektuje działania dydaktyczne, co może być pewnym ułatwieniem w przypadku ograniczonego czasowo kontaktu z dzieckiem przewlekle chorym. Z tego powodu skupiono się jedynie na podstawach teoretycznych i organizacyjnych edukacji wczesnoszkolnej.
Autorka ma nadzieję, że prezentowane w niniejszej publikacji rozważania okażą się przydatne pedagogom specjalnym, psychologom, pracownikom służb zdrowotnych i socjalnych oraz nauczycielom, którzy w swoich badaniach i działaniach praktycznych podejmują problematykę kształcenia i wspomagania rozwoju dziecka przewlekle chorego. Mogą one być również wykorzystywane przez edukatorów domowych, wolontariuszy i pracowników organizacji pozarządowych wspomagających w swoich działaniach rodziny z dziećmi przewlekle chorymi.
Spis treści
WstępPrzewlekła choroba jako czynnik determinujący funkcjonowanie dziecka w bliższym i dalszym środowisku
Paradygmaty konstruowania modeli choroby przewlekłej
Integracyjny model choroby Ivana B Plessa i Philipa Pinkertona
Model choroby jako kryzysu życiowego – Rudolf H Moos
i Vivien D Tsu
Model choroby przewlekłej jako ryzyka i plastyczności
Transakcyjny model stresu i radzenia sobie z nim
Pojęcie choroby przewlekłej Skala zjawiska wśród dzieci
Choroby przewlekłe wieku dziecięcego
Charakterystyka wybranych (będących najczęściej podstawą orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego) chorób przewlekłych
wśród dzieci 0
Charakterystyka dziecka przewlekle chorego
Psychologiczne następstwa choroby
Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka
Model strukturalny Salvadora Minuchina
Model kołowy Davida H Olsona
Model systemowy Williama R Beaversa
Model McMastera
Model Murraya Bowena
Funkcjonowanie rodziny w kontekście teorii przywiązania
Środowisko rodzinne dziecka chorego
Rozwój społeczny dziecka przewlekle chorego
Zachowania przystosowawcze w sytuacji przewlekłej choroby
Środowisko rodzinne i pozarodzinne a rozwój społeczny dziecka 0
Środowisko szkolne i rówieśnicze a rozwój społeczny dziecka
Kształcenie dzieci w klasach I–III szkół podstawowych
Organizacja edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej
Czynniki warunkujące efektywność kształcenia
Charakterystyka dziecka w młodszym wieku szkolnym 0
Kształcenie uczniów przewlekle chorych
Kształcenie w szkole ogólnodostępnej (w tym w integracyjnej) 0
Kształcenie w szkole szpitalnej 0
Nauczanie indywidualne 0
Przepisy prawne i organizacyjne dotyczące
nauczania indywidualnego 0
Kwalifikacja dzieci do nauczania indywidualnego
Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego
w nauczaniu indywidualnym
Założenia badań własnych
Cel, problematyka badawcza i hipotezy badawcze
Cel badań
Pytania i hipotezy badawcze
Metody badawcze
Metoda sondażu diagnostycznego
Teren i organizacja badań
Charakterystyka badanych grup
Płeć a zachowanie przystosowawcze i osiągnięcia szkolne
badanych dzieci
Zasady opracowania wyników badań
Poziom kompetencji szkolnych i zachowania przystosowawczego
dzieci nauczanych indywidualnie
Podstawowe charakterystyki statystyczne badanych zmiennych
Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie
edukacji polonistycznej
Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie
edukacji matematycznej
Poziom niezależnego funkcjonowania społecznego dzieci
nauczanych indywidualnie i w klasie szkolnej
Poziom zaburzeń zachowania dzieci nauczanych
indywidualnie i w klasie szkolnej
Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje
z zakresu edukacji polonistycznej dzieci nauczanych
indywidualnie
Poziom zachowania przystosowawczego
a kompetencje z zakresu edukacji matematycznej
dzieci nauczanych indywidualnie
Wnioski i podsumowanie
Bibliografia
Netografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-849-3
-
Autor:
Jachimczak Beata