-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Kraków 2010, wydanie 2, format 165 x 235, objętość 298 str., oprawa miękka
Tom 11. serii "Nauczyciele-Nauczycielom" stanowi kontynuację treści zawartych w tomie 10. Zawarte są tu teksty ujmujące problematykę współdziałania poprzez pewne interpretacje teoretyczne i ich odniesienia do praktyki, wzbogacone często opisem konkretnych technologii działania. Książka ta cechuje się żarliwością i zaangażowaniem autorów w sprawy dziecka.
Rozdział I zajmuje się analiza tytułowego pojęcia współdziałania oraz pojęcia dialogu, samorządności i demokracji w wybranych koncepcjach edukacyjnych (c. Frieneta, J.Deweya).
Rozdział II eksponuje interakcje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem, mówi o integracji uczniów niepełnosprawnych w przeciętnej klasie szkolnej, o komunikacji interpersonalnej
Rozdział III zawiera głównie rozprawy, w których dąży się do „wyostrzenia” pojęcia integracji – jej form i nowych przestrzeni współdziałania jako drogi poszukiwania wartości, Omawia następujące obszary integracji: tematyczno-problemową, czynnościowo-strukturalną, czasoprzestrzenno-interpesonalną, autokreacyjną.
Książka ta wzbogaca wiedzę o nowych przestrzeniach, metodach i formach współdziałania. Ukazuje ona potrzebę więzi, dialogu, bezpiecznej współpracy i przyjaźni. Wskazuje, że waloryzacja międzyosobowej przestrzeni odbywa się poprzez uznanie ponadkulturowych wymiarów dobra, piękna i prawdy.
Spis treści
WstępIntroduction
Część pierwsza
Poszukiwanie ładu umysłu serca, czyli życie według wartości
Wstęp
I. Wydobywanie wartości z informacyjnego chaosu – aksjologiczne bogactwo świata
II. Wartości, antywartości a życie godziwe
III. Wartości i dobra pierwotne, czyli bliżej dziecka
IV. Pedagogika serca(i nie tylko) jako wartości
V. Ład umysłu i serca – co to takiego?
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Część druga
Pedagogika serca jako podstawa życia według wartości
I. Co należy rozumieć pod pojęciem „pedagogika serca”?
II. Pedagogika serca – konieczności naszych czasów
III. Pedagogika serca w szkole – złożenia programowo-metodyczne
1. Wychowawca – dziecko
2. Podsumowanie dnia:, „Co mnie (nas) dziś ucieszyło? Co zmartwiło?
IV. Dokumentacja wychowawcy
1. Rodzice – dziecko
2. Usuwanie z życia rodzinnego przemocy
V. Pomoc rodzicom i szkole w wychowaniu udzielane przez instytucje realizujące pedagogikę serca
VI. Przykłady stosowania pedagogiki serca
VII. Ochrona i ciągłość więzi uczuciowej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Bibliografia
Książki Marii Łopatkowej
Książki innych autorów
Załączniki, materiały pomocnicze
Aneks 1 – Wychowywać coraz trudniej
Aneks 2 – Bici biją – z życia wzięte
Aneks 3 – Akcja porządki
Aneks 4 – Bitwa o torebkę
Aneks 5 – Prawdziwa miłość istnieje
Aneks 6 – Maria Łopatkowa: „Nawet gdy byłam smutna, musiałam się śmiać…”
Część trzecia
Ziemia jako wartość w edukacji dziecka
I. Tu chodzi o głębszy wymiar
II. Refleksje humanistyczne
1. Człowiek
2. Wartości i postawy
III. Dwa kierunki myślenia o Ziemi
1. Kierunek instrumentalny
2. Kierunek całościowy
IV. Edukacja przyrodnicza a naczelne cele
V. Zasada komplementarności – poznać, zrozumie c, zaprzyjaźnić się z Ziemią
VI. Miejsce wartości w regułach metodycznych
1. Prostota i elementarność wiedzy
2. Nauczanie geografii w systemie: przyroda – człowiek
3. Stwarzanie dziecku okazji do częstych, autentycznych kontaktów z przyrodą
4. O potrzebie porządku przestrzenno-czasowego w edukacji przyrodniczej
VII. Droga ku mądrości
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Aneks 1 – strefy przestrzenne poznawane przez ucznia
Aneks 2 – Ogniwa łączące poszczególne typy czasu
Aneks 3 – Kształtowanie pojęcia “czas” w nauczaniu geografii przez Gustawa Wuttkego (Maria Z. Pulinowa)
Aneks 4 – Literatura uzupełniająca
Aneks 5 – Scenariusz zajęć dla klasy VI pt. „Jestem gałązką drzewa genealogicznego
Aneks 6 – Scenariusz zajęć dla klas IV-VI pt. „Gdzie można wypocząć w mieście?”
Aneks 7 – Scenariusz zajęć dla klas IV-VI pt. „Dlaczego człowiek tworzy parki narodowe i rezerwaty przyrody?”
Część czwarta
Media i swat informacji jako szansa i zagrożenie dla wartości dziecka
I. Humanizacja społeczeństwa informacyjnego jednym z głównych wyzwań dla współczesnej szkoły
II. Dziecko a świat informacji
III. Telewizja jako nośnik wartości rzeczywistych i pozornych
IV. Proces zdrowego wzrostu a niebezpieczna „nadopiekuńczość” mass mediów
1. Everyman, czyli ideologia przeciętności
2. Wolność konsumencka i oszustwa producentów reklamy
3. Zalegalizowany narkotyk
V. Odpowiedź na zaćmienie informacyjne
1. Odbudowa przystani
2. „Szkoła z ludzką twarzą”
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Część piąta
Wartości w uczeniu się – nauczaniu kompleksowym – kruszenie stereotypów
Wstęp
Dążenie do szczęścia jako wartości nad wartościami
I. Teoretyczne podstawy uczenia się – nauczania kompleksowego
1. Istota i struktura
2. Przestrzenie interpersonalne
3. Dominacja człowieka, nauczyciela i ucznia, nad technologią jako droga do wartości
II. Edukacja jako spotkanie dziecka z wartościami
1. W zgodzie z czasem, przestrzenią i samym sobą
2. Blisko i daleko – wartkości obiekty i wartości idee, cele
3. Spotkanie i uczenie się jako wartość sama w sobie
III. Integracja rzeczywista – poszukiwaniem ładu umysłu i serca
1. Kulisy integracji poznawczej
2. Obszary integracji rzeczywistej, czyli drogi do uwewnętrzniania wartości
3. Działanie dziecka i nauczyciela – bogactwo możliwości współżycia w szkole z ludzka twarzą”
IV. Przykłady działania według wartości – zarys kompleksów
1. Sposób konstruowania kompleksów, cele zajęć
2. Zakładane rezultat
3. Tradycja, obrzęd, zwyczaj niejedno ma imię
4. „Nadzieja bywa cierpliwym czekaniem na zbratanie serc…”
5. „Gościnność jest inna nazwa pokory, nie ma ram…Obejmuje także to, czego nie ma, a co, być może, mogłoby być…”
V. Współbycie w szkolnej czasoprzestrzeni jako wartość i droga do wartości
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Aneks 1 – Struktura kompleksu
Aneks 2 – Prymat problemu dziecka nad metodologią i organizacją. Wokół serii pedagogicznej: Nauczyciele – Nauczycielom
Aneks 3 – Paradoksy reformy oświaty
Aneks 4 – Henryk Skolimowski o nadziei
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-236-1
-
Redaktor:
Bronisława Dymara