Kraków 2010, wyd. 3, format 165 x 235, objętość 212 str., oprawa miękka
Mały Książę powiedział: „najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” – zobaczmy, więc taką szkołę oczyma serca i wyobraźni, gdyż „wyobraźnia – to sztuka marzeń”.
Książka zawiera informacje dotyczące istoty marzeń, ich źródeł, cech oraz powiązań z innymi pojęciami, takimi jak: fantazja, wyobraźnia, sny, aluzje, cele. Akcentuje bogactwo i różnorodność marzeń oraz związek marzeń bohaterów literackich z bohaterami rzeczywistymi. Ukazuje strukturę marzeń w kontekście literackim oraz językowe ich aspekty, głównie z punktu widzenia semantyki, metaforyki i instrumentalizacji. Rozdział „Fascynacja światem marzeń” stanowi formę popularyzacji aforyzmów, sentencji, maksym i przysłów. Dołączone aneksy i antologie mogą stanowić podstawę do pracy samodzielnej i do działań kreacyjnych nauczycieli.
Spis treści
WstępRozdział I. Droga do marzeń, czyli o potrzebie rozwijania wyobraźni
1. Skrzydła wyobraźni
2. Dziecięce marzenia a szkolny tornister
3. Sztuka nowoczesnego uczenia się- nauczania a tradycja
4. Marzenie jako „gra wyobraźni” i jako sposób twórczego myślenia o edukacji
5. Przykład pod tytułem „Szaleństwo drogi do Bajlandii…”
Przypisy
Rozdział II. Źródła marzeń i ich niektóre cechy
1. Związek marzeń z potrzebami człowieka
2. Wszechobecność marzeń w ludzkim życiu i kulturze
3. Pedagogiczne i egzystencjalne aspekty marzeń
4. O niektórych tajemnicach snów i marzeń
5. Dziwna mapa pojęć
Przypisy
Blok samokształceniowy nr 1, czyli dla każdego coś użytecznego
Rozdział III. Bohater literacki jako marzyciel
1. Pojęcie bohatera literackiego
2. Książka dla dziecka i jej bohaterowie
3. Typologia marzeń, czyli o bohaterach marzących
4. Język Marzen bohaterów
5. Bohaterów swoistości i niezwykłości marzeń bohaterów lubianych przez dzieci
Przypisy
Rozdział IV. O treści marzeń dzieci
1. Empiryczne podstawy wiedzy na temat: „O czym marzą nasze dzieci?”
2. Marzenia o dobroci, pięknie, miłości, przyjaźni, własnym rozwoju i innych wartościach
3. Marzenia o lepszym świecie, o życiu tu i teraz
4. Marzenia o dobrobycie, bogactwie i sławie
5. Ważne treści… prawie nieobecne w marzeniach
Przypisy
Rozdział V. O języku i formie marzeń
1. Trzy spojrzenia na język – potoczne, artystyczne, naukowe
2. Forma tekstów o marzeniach i forma marzeń w tekstach
3. Język jako narzędzie, czyli o funkcjach języka i lingwistyce edukacyjnej
4. Odpowiednie dać rzeczy słowo
5. Dawać można tylko to, co mamy…
Przypisy
Rozdział VI. Fascynacja światem marzeń, czyli o aforyzmach, sentencjach, złotych myślach i innych powiedzeniach
1. Bogactwo i różnorodność powiedzeń o marzeniach
2. O niektórych funkcjach sentencji, aforyzmów i…
3. Literatura piękna jako źródło celów i marzeń – bogactwo i różnorodność krótkich form wypowiedzi o marzeniach
4. Próba klasyfikacji aforyzmów, sentencji, złotych myśli innych powiedzeniach o marzeniach
5. Edukacyjne konteksty aforyzmów, sentencji, złotych myśli, czyli o stosowaniu powiedzeń o marzeniach w praktyce szkolnej
Przypisy
Rozdział VII. Dzieci i dorośli jako marzyciele
1. Marzyciele dorośli, czyli próba ryzykownej typologii
2. Dzieci jako marzyciele
3. Trzy spojrzenia na marzenia
Przypisy
Blok samokształceniowy nr 2, czyli dla każdego coś użytecznego
Antologia wierzy o marzeniach, snach, fantazji, wyobraźni i…
Wstęp
Część I. Wiersze poetów profesjonalnych
Część II. Wiersze naszych dzieci
Cześć II. Piosenki o marzeniach
Aneksy
Aneks nr 1. Siatka pojęć: marzenia – fantazja, wyobraźnia, sny, iluzje, cele
Aneks nr 2. Teksty literackie
Aneks nr 3. Scenariusz kompleksu pt. „Nasza niezwykła podróż do świata bajek i baśni”
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-230-9
-
Redaktor:
ronisława Dymara