Wrocław 1998, wydanie 1. format 150 x 210, objętość 96 str., oprawa miękka
Książka ta daje mnóstwo impulsów do kształtowania wychowania przez ruch dla dzieci. Chodzi tu nie tylko o przemyślane ćwiczenia i formy ruchowe lecz o zachowanie dziecięcej radości poruszania, rozwijanie fantazji i o samodzielne odkrywanie okazji do ruchu. Użytek znajdują przy tym zarówno zwykłe małe przyrządy sportowe jak również niezwykłe lecz łatwe do zdobycia materiały (gazety, materace, resztki materiałów itd.). Metodyczno-dydaktyczne wprowadzenie dostarcza wskazówek co do wyboru treści i przekazywania ruchu, zabawy i sportu dzieciom. Przykłady kształtowania godzin ćwiczeniowych stanowią ważną pomoc w zorientowanym na dziecko wychowaniu ruchowym. Książka ta jest gruntownie zmienionym i rozszerzonym wydaniem książki „Sport i Zabawa w Przedszkolu", która stała się standardową pozycją o wychowaniu przez ruch w przedszkolach.
Spis treści
Przedmowa: Słowo o sporcie1. Wstęp: zabawa i ruch - podstawowe formy wyrazu dziecka
2. Cele i treści wychowania fizycznego w przedszkolu
2.1 Czego dzieci uczą się przez ruch, sport i zabawę?
2.2 Wybór treści
2.3 Zachęta, opieka i wspólna zabawa. Metodyczne aspekty wychowania fizycznego
3. Propozycje praktyczne
3.1 Piłki, piłki, jeszcze raz piłki
- Balony
- Piłki lekarskie i plażowe
- Piłki tenisowe i miękkie piłeczki z gąbki
3.2 Liny, sznury i skakanki
- Zabawy ze skakanką lub liną
- „Czarodziejski sznur"
- Lina okrętowa (holownicza)
3.3 Flizy dywanowe i materace
3.4 Gazety i szmatki
3.5 Obręcze i kółka
3.6 Zabawy we dwójkę
3.7 Zabawy grupowe
3.8 Muzykujemy
- Rytmizacja form ruchu
- Instrumenty „własne"
- Instrumenty i materiały dźwiękowe
- Muzyka i improwizacja ruchowa
3.9 Zabawy w wodzie
4. Planowanie i organizacja zajęć wychowania fizycznego
4.1 Zajęcia swobodne i planowane
4.2 Planowanie a improwizacja - sprzeczność?
4.3 Budowa zajęć
4.4 Przykład organizacji zajęć ruchowych
Książka
-
ISBN:
83-908537-1-X
-
Autor:
Renate Zimmer