Kraków 2005, wydanie 2, format 165 x 235, objętość 312 str., oprawa miękka
W prezentowanym opracowaniu znaleźć można informacje na temat rozwoju małego dziecka i czynników wspomagających ów rozwój. Opisuje on wskaźniki ułatwiające poznanie dziecka, jego możliwości i potrzeby. Zawiera ponadto m.in. program psychostymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci z zaburzeniami w rozwoju, kwestionariusz do badania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, arkusz zachowania się dziecka w zabawie, przykłady zabawek aktywizujących dziecko, rysowanych wierszyków i zagadek służących do rozwijania funkcji spostrzegania wzrokowego i słuchowego, pamięci, uwagi, wyobraźni, myślenia, mówienia i rozumienia, a także usprawniania rączek.
Książka adresowana jest do rodziców (zwłaszcza dzieci ryzyka: wcześniactwo, ryzyka porodowych urazów mózgu, wad genetycznych - Zespół Downa), opiekunów, nauczycieli placówek przedszkolnych i szkolnych, studentów psychologii i pedagogiki (zwłaszcza pedagogiki specjalnej i opiekuńczo-wychowawczej), pracowników domów pomocy, społecznej oraz ośrodków wczesnej interwencji.
Spis treści
WstępDziecko jest jak roślinka wymagająca troski i czułości. Ile rodzicielskiej miłości, tyle w sercu i umyśle dziecka dumy i radości
Karta obserwacyjna z inwentarzem wskaźników rozwoju psychomotorycznego dzieci od urodzenia do 3(5) roku życia
Prawidłowo funkcjonujący słuch to podstawa rozwoju mowy dziecka
Wybrane przykłady
Model wychowania dziecka w rodzinie dziecka w rodzinie znaczącym predyktorem jego wychowania
Narodziny dziecka jako czynnik kształtujący relacje i więzi w rodzinie
Ojciec w rodzinie i jego szczególna rola w wychowaniu dziecka
Modelowe wzorce funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko
Obarczone deficytami rozwoju
Model 1
Model 2
Model 3
Model 4
Jak pomagać dziecku poznawać świat I jego tajemnice?
Zabawa, która sprawia radość dziecku, a rodzicom ukazuje jego sukcesy i efekty rozwoju
Propozycja 1
Propozycja 2
Propozycja 3
Propozycja 4
Propozycja 5
Propozycja 6
Propozycja 7
Co słyszy nienarodzone dziecko?
Znaczenie wsparcia społecznego w życiu rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne
Aneks
Program stymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych u małych dzieci oraz u dzieci z zaburzeniami rozwoju
Percepcja wzrokowa
Percepcja słuchowa
Percepcja dotykowa
Percepcja węchowa
Percepcja smakowa
Percepcja ruchów ciała i sposobów uczenia się ich poprzez naśladowanie
Przykład prostej wielofunkcyjnej zabawki dla małych dzieci oraz dla niektórych dzieci z opóźnieniem rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych
Specjalne pomoce do ćwiczeń manualnych – płytki manipulacyjne
I. Środki dydaktyczne dla dzieci głębiej i głęboko upośledzonych umysłowo
II. Ćwiczenia manualne
III. Płytki manipulacyjne
IV. Opis wykonania płytek manipulacyjnych
Zestaw pomocniczy do ćwiczeń manualnych układanka-szablon
Instrukcja zabawki
Przykłady zabaw dla dzieci z dysfunkcją narządu słuchu i tych, które zabawa ta może zainspirować i zainteresować
Przykłady wzorów dokumentów
Kwestionariusz wywiadu z rodzicami dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Charakter i zakres wsparcia społecznego
Bibliografia
Ośrodki i punkty wczesnej interwencji i pomocy Rodzinie
Książka
-
ISBN:
83-7308-537-8
-
Autor:
Elżbieta M. Minczakiewicz, Barbara Grzyb, Łukasz Gajewski