Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Monika Wiśniewska-Kin,
Waga produktu: 0.250 kg
EAN: 9788373088771
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2007, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 196 str., oprawa miękka + płyta CD

Książka omawia zagadnienie rozumienia pojęć z wybranego kręgu znaczeniowego dzieci 7-10-letnich. W ramach podjętej problematyki omówiono zagadnienie rozumienia znaczenia pojęć wolicjonalnych i mentalnych z perspektywy dzieci, zdolności poznawcze dzieci, ujawniające się w trakcie definiowania pojęć, stopień znajomości znaczenia wybranych pojęć, przygotowywanie dzieci do komunikacji oraz ich wiedzę.

Autorka prowadziła badania empiryczne na terenie szkół podstawowych. Stanowiły one fundament dla drugiego etapu badań , którego celem było ustalenie, jaki wpływ wywiera stosowanie przez nauczycieli koncepcji „oswajania ze sztuką słowa” na – opisane i zdiagnozowane w badaniach eksperymentalnych – umiejętności metaforyzacyjne dzieci.

Do książki dołączona jest płyta CD - Wypowiedzi dzieci na temat ich rozumienia niektórych pojęć.

Spis treści

Wstęp
Rozdział pierwszy
Analiza literatury przedmiotu
1. Kognitywizm w myśli psychologicznej
1.1. Powstanie psychologii poznawczej
1.2. Konteksty rozwoju psychologii poznawczej
1.3. Przedmiot badań psychologii poznawczej
2. Językoznawcze podstawy kognitywizmu
2.1. Ramy czasowe, zasięg terytorialny, wybrani przedstawiciele
2.2. Przedmiot badań językoznawstwa kognitywnego
2.3. Przyswajanie języka przez dzieci w ujęciu kognitywnym
2.4. Metody badań rozwoju języka dzieci
3. Kognitywistyczna orientacja badawcza w pedagogice
3.1. Zmiany reformatorskie w polskiej pedagogice i europejska perspektywa
3.2. Inspiracje płynące z pogranicza pedagogiki i psychologii poznawczej
3.3. Inspiracje płynące z pogranicza pedagogiki oraz językoznawstwa kognitywnego

Rozdział drugi
Metodologia badań
1. Wprowadzenie
2. Problematyka badań
3. Techniki i narzędzia badawcze
4. Miejsce, czas i organizacja badań

Rozdział trzeci
Analiza wyników badań
1. Rozumienie przez dzieci znaczenia pojęć wolicjonalnych
1.1. Wola
1.2. Prośba – rozkaz
1.3. Ochota – pragnienie
1.4. Postanowienie – zamiar
1.5. Namowa – zachęta
2. Rozumienie przez dzieci znaczenia pojęć mentalnych
2.1. Myślenie
2.2. Mądrość – rozsądek
2.3. Rozum – inteligencja
3. Zdolności poznawcze dzieci w młodszym wieku szkolnym
4. Stopień znajomości znaczenia wybranych pojęć wolicjonalnych i mentalnych

Rozdział czwarty
Uogólnienia i wnioski wynikające z badań

Bibliografia
Aneks

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-877-1

  • Autor: 

    Monika Wiśniewska-Kin

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss