-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Są to ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
Program przeznaczony jest do realizacji w pracy terapeutycznej w przedszkolach masowych, z grupami integracyjnymi oraz w przedszkolach integracyjnych, jak również w zajęciach terapeutycznych w klasach młodszych szkół podstawowych i specjalnych.
Celem programu jest umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości, w warunkach przedszkola ogólnodostępnego, kształtowanie właściwych interakcji międzyosobowych, kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji.
Pełna realizacja tego celu da pedagogom możliwość stworzenia optymalnego planu psychostymulacji dzieci niepełnosprawnych i przygotowanie ich do względnie niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Spis treści
Przedmowa1. Dla kogo przewidziany jest program?
2. Cele programu
3. Metody, formy i zasady wykorzystywane przy realizacji programu
4. Współpraca z rodzicami
5. Treść i struktura programu
6. Funkcjonowanie w środowisku
6.1. Czynności samoobsługowe
6.2. Nawiązywanie kontaktów społeczno-emocjonlanych
6.2.1. Dziecko poznaje siebie
6.2.2. Dziecko i jego rodzina
6.2.3. Dziecko wśród innych dzieci
I.Poziom zmysłowy – czyli poznawanie poprzez zmysły
1. Ćwiczenia rozwijające zmysł dotyku
1.1. Ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie
1.2. Ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych
1.3. Ćwiczenia zmierzające do rozpoznania różnych struktur powierzchniowych
1.4. Ćwiczenia zmierzające do poznania drugiej osoby, sposobów komunikowania się z drugim człowiekiem, przekazywania mu informacji i emocji
2. Ćwiczenia rozwijające zmysł smaku i węchu
3. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową
4. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową
4.1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej
4.2. Ćwiczenia wstępne do nauki mowy
5. Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową
Arkusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie zmysłowym
II. Poziom poznawczy
1. Ćwiczenia rozwijające percepcję i pamięć wzrokową
2. Ćwiczenia percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej
2.1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej
2.2. Ćwiczenia spostrzegawczości słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej
3. Rozwój mowy i myślenia
4. Ćwiczenia motoryki dużej i małej
5. Ćwiczenia orientacji przestrzennej
5.1. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała
5.2. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała drugiej osoby stojącej naprzeciw
5.3. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni
Arkusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie poznawczym
III. Poziom odkrywczo-badawczym
1. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową
2. Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej oraz koordynacji słuchowo-ruchowej
2.1.Ćwiczenia wrażliwości słuchowej i różnicowanie dźwięków niewchodzących w skład mowy ludzkiej
2.2.Ćwiczenia rytmizujące
2.3.Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie i wzbogacające słownik
3. Ćwiczenia motoryki dużej i małej
4. Ćwiczenia orientacji przestrzennej
4.1. Zabawy doskonalące świadomość własnego ciała oraz ćwiczenia wdrażające do gospodarowania własnymi ruchami
4.2. Zabawy rozwijające pojęcia dotyczące kierunków w przestrzeni
4.3. Ćwiczenia i zabawy wyrabiające orientację w schemacie drugiej osoby
4.4. Zabawy kształtujące określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni (określanie miejsca, kierunku)
4.5. Zabawy rozwijające pamięć ruchową i koordynację wzrokowo-ruchową
Arkusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie odkrywczo-badawczym
I.Poziom abstrakcyjno-symboliczny
1. Ćwiczenia z zakresu percepcji wzrokowej
2. Ćwiczenia z zakresu percepcji słuchowej
2.1. Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny oraz analizę i syntezę słuchową
2.2. Ćwiczenia z zakresu słuchu fonetycznego
2.3. Ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną
2.4. Ćwiczenia doskonalące wypowiedzi dzieci (mowę i myślenia)
3. Ćwiczenia motoryki dużej i małej
4. Ćwiczenia orientacji przestrzennej i kierunkowej
4.1. Ćwiczenia kształtujące orientację w kierunkach oraz pamięć ruchową
4.2. Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię kinestetyczno-wzrokowo-ruchową
4.3. Ćwiczenia wdrażające do zwalniania napięcia stawowo-mięśniowego motoryki małej dłoni i palców
4.4. Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
Arkusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym
Bibliografia
Aneks. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-959-2
-
Autor:
Beata Hoffmann
-
Wydanie:
9
-
Rok wydania:
2015
-
Format:
145 x 205 mm
-
Liczba stron:
162