Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Zbigniew Tarkowski, Ewa Humeniuk, Jolanta Dunaj,
Waga produktu: 0.300 kg
EAN: 9788372297500
Wysyłka od: 9.00 PLN


Olsztyn 2011, wydanie 1, format 150 x 220, objętość 153 str., oprawa twarda

Jak podkreślają we Wstępie autorzy, jąkanie jest nadal tematem tabu - „wprawdzie istnieje, ale jest bardzo niechętnie ujawniane". Niepłynność mówienia pojawia się najczęściej między 2. a 3. rokiem życia. Na podstawie badań można stwierdzić, że niepłynność mówienia u małego dziecka może ujawnić się nagle albo stopniowo. Jeśli proces ten ma charakter stopniowy, występują pewne pierwsze symptomy, które mogą być uchwycone przez rodziców. Autorzy zwracają uwagę, że owa niepłynność mówienia jest jedynie objawem, który generalnie ma podłoże biopsychospołeczne.

Prezentowana książka jest niezwykle cenna, przydatna tak rodzicom, jak i wszystkim, którzy mają wpływ na rozwój małego dziecka. Omówiono wiele szczegółowych zagadnień, które zilustrowano konkretnymi przykładami, a także przedstawiono wyniki badań opisu zaburzeń płynności mówienia u polskich dzieci w wieku przedszkolnym. Co warte podkreślenia, ich wyniki są efektem przeprowadzenia badań własnych. Pracę zamyka aneks, w którym pomieszczono schemat wywiadu z matką dziecka niepłynnie mówiącego. Dopełnieniem pracy jest obszerna bibliografia.

Spis treści

Wykaz skrótów

Wstęp

1. Początek jąkania i jego rozwój

1.1 Pierwsza faza jąkania

1.2 Rozwój niepłynności mówienia

2. Jąkanie wczesnodziecięce a rozwojowa niepłynność mówienia

2.1 Zaburzenia płynności mówienia u małych dzieci

2.2. Diagnoza różnicowa

3. Etiologia jąkania wczesnodziecięcego

3.1 Teorie biologiczne

3.2 Teorie psychologiczne

3.3 Teorie lingwistyczne

3.4 Teorie społeczne

3.5 Teorie wieloczynnikowe

4. Przegląd badań nad jąkaniem w wieku przedszkolnym

4.1 Badania nad czynnikami lingwistycznymi

4.2 Badania nad czynnikami społecznymi

4.3 Badania nad czynnikami psychologicznymi

4.4 Badania nad czynnikami biologicznymi

5. Zaburzenia płynności mówienia w wieku przedszkolnym - badania własne

5.1 Metodologia badań

5.2 Analiza wyników

5.2.1 Korpus wypowiedzi

5.2.2 Liczba objawów niepłynności mówienia

5.2.3 Typy objawów niepłynności mówienia

5.2.4 Frekwencja objawów niepłynności mówienia

5.2.5 Lokalizacja objawów niepłynności mówienia

5.2.6 Struktura dialogu a niepłynność mówienia

5.3 Dyskusja

6. Reakcje na niepłynność mówienia dzieci w wieku przedszkolnym - badania własne

6.1 Metodologia badań

6.2 Analiza wyników

6.2.1 Reakcje matek

6.2.2 Reakcje ojców

6.2.3 Reakcje nauczycielek

6.2.4 Porównanie reakcji matek, ojców i nauczycielek

6.3 Dyskusja

7. Niepłynność mówienia a reakcje społeczne - badania własne

7.1 Metodologia badań

7.2 Analiza wyników

7.3 Dyskusja

8. Reakcje na niepłynność mówienia a obraz siebie - badania własne

8.1 Metodologia badań

8.2 Analiza wyników

8.3 Dyskusja

9. Reakcje na niepłynność mówienia a inteligencja emocjonalna - badania własne

9.1 Metodologia badań

9.2 Analiza wyników

9.3 Dyskusja

10. Reakcje na niepłynność mówienia a radzenie sobie ze stresem - badania własne

10.1 Metodologia badań

10.2 Analiza wyników

10.3 Dyskusja

11. Etiologia i dynamika niepłynności mówienia w wieku przedszkolnym - badania własne

11.1 Metodologia badań

11.2 Analiza wyników

11.2.1 Sytuacja rodzinna

11.2.2 Dziedziczność

11.2.3 Rozwój dziecka oraz jego zaburzenia

11.2.4 Rozwój mowy

11.2.5 Rozwój niepłynności mówienia

11.3 Dyskusja

12. Studium przypadku niepłynności wczesnodziecięcej

12.1 Struktura niepłynności mówienia

12.1.1 Czynniki lingwistyczne

12.1.2 Czynniki biologiczne

12.1.3 Czynniki psychologiczne

12.1.4 Czynniki społeczne

12.2 Rozwój niepłynności mówienia

13. Dylematy związane z terapią jąkania wczesnodziecięcego

13.1 Istota jąkania a jego diagnoza i terapia

13.2 Pojęcie terapii

13.3 Rozterki terapeutyczne

Zakończenie

Literatura

Wykaz tabel

Aneks

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7229-750-0

  • Autor: 

    Zbigniew Tarkowski,Ewa Humeniuk,Jolanta Dunaj

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss