Olsztyn 2011, wydanie 1, format 150 x 220, objętość 153 str., oprawa twarda
Jak podkreślają we Wstępie autorzy, jąkanie jest nadal tematem tabu - „wprawdzie istnieje, ale jest bardzo niechętnie ujawniane". Niepłynność mówienia pojawia się najczęściej między 2. a 3. rokiem życia. Na podstawie badań można stwierdzić, że niepłynność mówienia u małego dziecka może ujawnić się nagle albo stopniowo. Jeśli proces ten ma charakter stopniowy, występują pewne pierwsze symptomy, które mogą być uchwycone przez rodziców. Autorzy zwracają uwagę, że owa niepłynność mówienia jest jedynie objawem, który generalnie ma podłoże biopsychospołeczne.
Prezentowana książka jest niezwykle cenna, przydatna tak rodzicom, jak i wszystkim, którzy mają wpływ na rozwój małego dziecka. Omówiono wiele szczegółowych zagadnień, które zilustrowano konkretnymi przykładami, a także przedstawiono wyniki badań opisu zaburzeń płynności mówienia u polskich dzieci w wieku przedszkolnym. Co warte podkreślenia, ich wyniki są efektem przeprowadzenia badań własnych. Pracę zamyka aneks, w którym pomieszczono schemat wywiadu z matką dziecka niepłynnie mówiącego. Dopełnieniem pracy jest obszerna bibliografia.
Spis treści
Wykaz skrótówWstęp
1. Początek jąkania i jego rozwój
1.1 Pierwsza faza jąkania
1.2 Rozwój niepłynności mówienia
2. Jąkanie wczesnodziecięce a rozwojowa niepłynność mówienia
2.1 Zaburzenia płynności mówienia u małych dzieci
2.2. Diagnoza różnicowa
3. Etiologia jąkania wczesnodziecięcego
3.1 Teorie biologiczne
3.2 Teorie psychologiczne
3.3 Teorie lingwistyczne
3.4 Teorie społeczne
3.5 Teorie wieloczynnikowe
4. Przegląd badań nad jąkaniem w wieku przedszkolnym
4.1 Badania nad czynnikami lingwistycznymi
4.2 Badania nad czynnikami społecznymi
4.3 Badania nad czynnikami psychologicznymi
4.4 Badania nad czynnikami biologicznymi
5. Zaburzenia płynności mówienia w wieku przedszkolnym - badania własne
5.1 Metodologia badań
5.2 Analiza wyników
5.2.1 Korpus wypowiedzi
5.2.2 Liczba objawów niepłynności mówienia
5.2.3 Typy objawów niepłynności mówienia
5.2.4 Frekwencja objawów niepłynności mówienia
5.2.5 Lokalizacja objawów niepłynności mówienia
5.2.6 Struktura dialogu a niepłynność mówienia
5.3 Dyskusja
6. Reakcje na niepłynność mówienia dzieci w wieku przedszkolnym - badania własne
6.1 Metodologia badań
6.2 Analiza wyników
6.2.1 Reakcje matek
6.2.2 Reakcje ojców
6.2.3 Reakcje nauczycielek
6.2.4 Porównanie reakcji matek, ojców i nauczycielek
6.3 Dyskusja
7. Niepłynność mówienia a reakcje społeczne - badania własne
7.1 Metodologia badań
7.2 Analiza wyników
7.3 Dyskusja
8. Reakcje na niepłynność mówienia a obraz siebie - badania własne
8.1 Metodologia badań
8.2 Analiza wyników
8.3 Dyskusja
9. Reakcje na niepłynność mówienia a inteligencja emocjonalna - badania własne
9.1 Metodologia badań
9.2 Analiza wyników
9.3 Dyskusja
10. Reakcje na niepłynność mówienia a radzenie sobie ze stresem - badania własne
10.1 Metodologia badań
10.2 Analiza wyników
10.3 Dyskusja
11. Etiologia i dynamika niepłynności mówienia w wieku przedszkolnym - badania własne
11.1 Metodologia badań
11.2 Analiza wyników
11.2.1 Sytuacja rodzinna
11.2.2 Dziedziczność
11.2.3 Rozwój dziecka oraz jego zaburzenia
11.2.4 Rozwój mowy
11.2.5 Rozwój niepłynności mówienia
11.3 Dyskusja
12. Studium przypadku niepłynności wczesnodziecięcej
12.1 Struktura niepłynności mówienia
12.1.1 Czynniki lingwistyczne
12.1.2 Czynniki biologiczne
12.1.3 Czynniki psychologiczne
12.1.4 Czynniki społeczne
12.2 Rozwój niepłynności mówienia
13. Dylematy związane z terapią jąkania wczesnodziecięcego
13.1 Istota jąkania a jego diagnoza i terapia
13.2 Pojęcie terapii
13.3 Rozterki terapeutyczne
Zakończenie
Literatura
Wykaz tabel
Aneks
Książka
-
ISBN:
978-83-7229-750-0
-
Autor:
Zbigniew Tarkowski,Ewa Humeniuk,Jolanta Dunaj