Warszawa 2009, wydanie 3, format 205 x 295, objętość 216 str., oprawa miękka
Publikacja polecana w programie pomocy psychologiczno-pedagogicznej WSiP na zajęcia specjalistyczne w klasach 1-3 szkoły podstawowej.
Jest to pierwsze opracowanie przeznaczone dla logopedów, pedagogów, psychologów, lekarzy, które może być tak szeroko wykorzystane do terapii różnych zaburzeń mowy - jej rozumienia i ekspresji.
Książka składa się z dwóch części:
1. Teoretycznej, która zawiera informacje na temat zaburzeń o charakterze afazji u dzieci i u dorosłych. Jest ona napisana w przystępny sposób, wzbogacona przykładami, co pozwala lepiej zrozumieć tę problematykę.
2. Materiałów pomocniczych – bogato ilustrowanych i zawierających instrukcję. Są one tak dobrane, że można z nich korzystać w terapii zaburzeń rozumienia i ekspresji mowy u osób z afazją, dysfazją, opóźnionym rozwojem mowy, uszkodzonym słuchem, opóźnionychumysłowo. Tematyka ćwiczeń i sposób ich podania są dostosowane do potrzeb starszych dzieci, młodzieży i dorosłych.
Opracowanie zawiera materiał teoretyczny, dotyczący niektórych zaburzeń mowy i jej rozwoju oraz materiał językowy i obrazkowy do terapii tych zaburzeń.
Książka ma charakter popularnonaukowy i przeznaczona jest dla wszystkich zainteresowanych tą problematyką, w szczególności dla logopedów, pedagogów i psychologów, a także lekarzy i rodziców dzieci z zaburzeniami mowy.
Ćwiczenia proponowane przez Autorkę rozwijają bazę poznawczą, angażują czynności rozumienia mowy, powtarzania, nazywania i samodzielnego wypowiadania się, pozwalają na dowolność w operowaniu materiałem obrazkowym i językowym według potrzeb i pomysłowości terapeuty.
Spis treści
PrzedmowaZaburzenia rozumienia i ekspresji mowy
Wstęp - zagadnienia teoretyczne, terminologia
Charakterystyka afazji ekspresyjnej, afazji percepcyjnej, rozwojowej dysfazji dziecięcej
oraz opóźnionego rozwoju mowy
Rozwojowa dysfazja ekspresyjna i percepcyjna w świetle własnych badań,doświadczeń i refleksji
Terapia zaburzeń rozumienia i ekspresji mowy
Wykorzystanie mechanizmów wspomagających w terapii dzieci z dysfazja
Praktyczne ogólne i szczegółowe wskazówki dla terapeuty mowy
Ćwiczenia usprawniające oddychanie, fonację i artykulację
Terapia zaburzeń rozumienia i ekspresji mowy w kontekście przedstawionego
materiału obrazkowego i językowego
Bibliografia
Materiały pomocnicze do terapii mowy dzieci starszych i dorosłych
Identyfikacja przedmiotów i czynności rzeczywistych z ich odpowiednikami na obrazkach
Cechy przedmiotów i osób
Stosunki przestrzenne i czasowe
Wykonywanie czynności przez tę samą i różne osoby
Części ciała
Dni tygodnia, pory roku, kolejne miesiące
Budowanie zdań pojedynczych nierozwiniętych i rozwiniętych oraz złożonych
Rozróżnianie wyrazów bliskich pod względem brzmienia (rozumienie i nazywanie)
Użycie rzeczowników w konstrukcjach przyimkowych
Nazwy wykonawców zawodów i czynności wykonywane przez osoby różnych zawodów
Czytanie i uzupełnianie niedokończonych zdań
Przeciwieństwa
Dobieranie par rymujących się wyrazów
Podobne czynności o podobnych i różnych nazwach
Poprawianie błędów gramatycznych i logicznych
Przenośnie
Konstrukcje zdaniowe z miejscownikiem, narzędnikiem i inne
Nazywanie przedmiotów i tworzenie pojęć ogólnych
Następstwo czasowe zdarzeń, co wydarzyło się później? (ćwiczenia w opowiadaniu)
Kolory (rozpoznawanie, nazywanie)
Figury geometryczne (rozpoznawanie, nazywanie)
Historyjki obrazkowe (ćwiczenia w opowiadaniu)
Książka
-
ISBN:
978-83-02-08050-0
-
Autor:
Barbara Wiśniewska