Jest to książka o praktyce terapii jąkania. Zawiera zbiór wypróbowanych metod pracy z dziećmi, możliwych do zastosowania w warunkach szkolnych. Opracowano je w trakcie kilkuletniego programu badań sponsorowanego przez Amerykańską Fundację Mowy (Speech Foundation of America).
Autor publikacji, logopeda szkolny, należał do zespołu terapeutów biorących udział w programie. Wcześniej ukończył specjalistyczny kurs terapii pod kierunkiem Charlesa Van Ripera, uznanego za światowy autorytet w dziedzinie problematyki jąkania.
Gorąco zachęcam do lektury tej książki. Została napisana w sposób interesujący, a zarazem łatwy w odbiorze. Jestem głęboko przekonany, że korzystanie z zawartych w niej doświadczeń i sugestii ułatwi rozpoczęcie pracy terapeutycznej z jąkającymi się dziećmi albo — w przypadku osób prowadzących już praktykę - pomoże uczynić ją bardziej skuteczną i satysfakcjonującą.
Spis treści
Do logopedówWprowadzenie
Dzieci lekko jąkające się
Lekka postać jąkania
Włączenie do grupy jako sposób na dokładną diagnozę problemu
Diagnoza różnicowa między jąkaniem a normalną niepłynnością mówienia
Obserwacja mowy dziecka w różnych sytuacjach społecznych
Bezpośrednia rozmowa na temat jąkania jako kolejny etap diagnozy
Terapia dzieci lekko jąkających się – główna idea
Modelowanie lżejszej postaci jąkania
Pogłębianie procesu diagnozy: dalsze poznawanie dziecka
Bezpośrednia praca terapeutyczna
Sposoby wzmacniania płynności
Podsumowanie
Dzieci jąkające się w sposób umiarkowany
Charakterystyczne cechy umiarkowanej postaci jąkania
Program terapii: stopniowe dążenie do bezpośredniej konfrontacji z jąkaniem
Pierwsza konfrontacja z jąkaniem
Udawanie jąkania jako metoda desentyzacji
Poznawanie stylu funkcjonowania emocjonalnego dziecka
Praca nad rozpoznawaniem stanu napięcia i walki podczas jąkania się
Praca nad zmniejszaniem liczby powtarzanych sylab lub długości przeciągania dźwięków
Podsumowanie
Dzieci jąkające się w sposób znaczny
Najtrudniejsza postać jąkania
Idea trzech sposobów mówienia
Lokalizacja miejsca napięcia
Pierwszy etap pracy nad modyfikacją jąkania: modyfikacja po bloku
Drugi etap pracy nad modyfikacją jąkania: modyfikacja w trakcie bloku
Krótki kurs łatwego jąkania dla terapeutów
Celowe włączanie udawanego lekkiego jąkania do zwyczajnej mowy
Refleksje na temat form kontaktu fizycznego
z dziećmi podczas pracy terapeutycznej
Modyfikacja prawdziwych trudnych zająknięć
Rola rodziców w terapii dziecka
Wzmacnianie płynności
Budowanie niezależności
Współpraca z rodzicami
Współpraca z rodzicami
Rozmowa na temat przyczyn jąkania
W czym rodzice mogą pomóc?
Współpraca z nauczycielami
Zakończenie
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-011-4
-
Autor:
Carl W. Dell Jr.
-
Wydanie:
2
-
Rok wydania:
2018
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
148
-
Oprawa:
miękka