Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Gajdzica Zenon,
Waga produktu: 0.500 kg
EAN: 9788378501794
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls


Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej

Kraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 400 str., oprawa miękka

Wyrażony w tytule niniejszego tomu rezerwat przestrzeni publicznej z pozoru stanowi dość kontrowersyjną kategorię opisu i wyjaśniania sytuacji społecznej osób niepełnosprawnych. Samo pojęcie rezerwatu nawiązuje do tradycji kolonialnej lokującej osoby niepełnosprawne w ograniczonej przestrzeni zarezerwowanej dla Innych lub/i Obcych.

Wszak rezerwat w potocznym ujęciu kojarzy się z czymś, co zamknięte i zarezerwowane dla wybranych. Jednak nie o taki rezerwat tu chodzi. Chociaż trudno oprzeć się wrażeniu, że ciągle jeszcze dla wielu z nas inność wyrażająca się ograniczoną sprawnością czy nieco odmiennym wyglądem jest wystarczającym powodem konstruowania ram funkcjonalnych i rezerwowania ról daleko innych niż te, które zwykle określamy jako wartościowe. […]

Każdy z rezerwatów generuje nieco inne problemy osób niepełnosprawnych lub jest ich następstwem. Natomiast łączy je możliwa siła oddziaływania, która sprawia, że niektóre z nich są palące. Właśnie te problemy są punktem wyjścia poszczególnych rozdziałów tej książki. […]

Publikację zamykają pozytywne przykłady przełamywania uprzedzeń – wychodzenia osób z głębszą niepełnosprawnością poza ramy przestrzeni społecznej wyznaczonej sprawnościami i ukonstytuowanymi na podstawie stereotypów możliwościami życia człowieka niepełnosprawnego.

Seria Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki:

1. Fabryki dyplomów czy universitas?

2. Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

3. Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej

 Redaktorzy serii przyjęli słuszne założenie, że w odniesieniu do osób niepełnosprawnych palące problemy są zlokalizowane w obszarach ich społecznego funkcjonowania, a konkretnie – w barierach blokujących podejmowanie i pełnienie przez te osoby podstawowych ról życiowych. Ograniczenia te zostały określone mianem rezerwatu przestrzeni publicznej, co bardzo dobrze odzwierciedla złożoność i współwarunkowanie barier integracji osób z niepełnosprawnością. [...]

Książka posiada charakter innowacyjny, wynikający z przyjętych założeń analizy krytycznej oraz perspektywy metodologicznej. Poszczególne rozdziały obejmują większość najtrudniejszych problemów osób niepełnosprawnych w społeczeństwie polskim, demaskują ich konteksty kulturowe i prawne oraz wskazują kierunki konstruowania strategii ukierunkowanych na integrację poprzez przygotowanie do jej wymogów zarówno samych niepełnosprawnych, jak i osób bez takich obciążeń.

Prof. dr hab. Maria Chodkowska

Spis treści

CZĘŚĆ 1. TWORZENIE (SIĘ) REZERWATÓW
Rozdział 1.
Rezerwaty znaczeń niepełnosprawności jako źródła wybranych problemów pedagogicznych

CZĘŚĆ 1. U ŹRÓDEŁ POZORU W EDUKACJI
Rozdział 1.
Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej.
Egzemplifikacje z obszaru edukacji i nie tylko
Rozdział 2.
Społeczna (de)waloryzacja roli osoby niepełnosprawnej
Rozdział 3.
Deprecjacja osób z niepełnosprawnością w dyskursie publicznym za pośrednictwem mediów
Rozdział 4.
O niemożliwej integracji społecznej osób niepełnosprawnych bez integracji systemowej sektorów polityki państwa. Analiza paradoksów prawnych i działań wdrożeniowych
Rozdział 5.
Reorganizacja sieci szkół specjalnych – oszczędność, racjonalizacja przestrzeni, profesjonalizacja usług czy zwykła głupota?
Rozdział 6.
Uczeń niepełnosprawny w reformowanej przestrzeni szkoły ogólnodostępnej. O realnych efektach radosnej twórczości legislacyjnej
Rozdział 7.
(Nie)przygotowanie zawodowe osób z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 8
Strategia kształcenia osób niepełnosprawnych. Diagnoza pozoru

CZĘŚĆ 2. MIESZKANIEC REZERWATÓW. EGZEMPLIFIKACJE
Rozdział 9
Dlaczego koniec edukacji nie jest początkiem integracji społecznej?
Osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną w lokalnej przestrzeni
Rozdział 10
Kontrolująca funkcja systemu pomocy społecznej jako przeszkoda w osiąganiu niezależności życiowej przez dorosłe osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 11
Respektowanie i egzekwowanie praw seksualnych osób z niepełnosprawnością – palący, nierozwiązany problem
Rozdział 12
Sposób porozumiewania się a miejsce osoby z uszkodzonym słuchem w zarezerwowanej przestrzeni społecznej
Rozdział 13.
Założone a rzeczywiste funkcje terapii zajęciowej w domach pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 14
Rezerwat z perspektywy agenta – o budowaniu, rozmywaniu i przekraczaniu granic rezerwatu
Rozdział 15.
Normalizacja po polsku, czyli historia Kuby – niepełnosprawnego pracownika przedszkola, o którym pisano w gazecie
Rozdział 16.
Próba wyjścia z rezerwatu. O paradoksach ukrytych w edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7850-179-4

  • Autor: 

    Gajdzica Zenon

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss