Kultura jako przestrzeń edukacyjna Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych
Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 172 str., oprawa miękka
Warto zatem spróbować uważniej patrzeć na kulturę jako przestrzeń, w której zachodzą różnorodne procesy edukacyjne.
Niniejsze opracowanie pomyślane zostało jako próba spojrzenia na kulturowe konteksty uczenia się ludzi dorosłych. Wypełniają je teksty będące rezultatem badań prowadzonych przez pracowników Zakładu Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz osób współpracujących. Zawarte w tomie artykuły są głosem w debacie nad nowymi zadaniami oraz możliwościami edukacji dorosłych, jakie wyłaniają się z przestrzeni kultury.
Witold Jakubowski
[...] Praca przedstawia niezwykle ważne poznawczo i pod względem ba- dawczym zagadnienia, łącząc obszar edukacji dorosłych, a w szczególności uczenia się dorosłych i to w niesformalizowanej postaci, z wybranymi aspektami kultury, w tym kultury popularnej. Zawiera dojrzałe analizy te- oretycznych założeń, wyjaśniających przedmiot badań, oraz przemyślane interpretacje badanych empirycznie zjawisk. Teksty opracowania bardzo żywo „reagują” na współczesną rzeczywistość i odnoszą się do ważnych obszarów codziennego doświadczania życia przez Polaków. Propozycje kul- tury i popkultury zostały przez Autorów „obejrzane” z perspektywy ich rze- czywistych edukacyjnych funkcji, a nie tylko funkcji założonych. Nie brakuje wątków krytycznych oraz kategorii badawczo otwartych, inspirujących do dalszych poszukiwań naukowych. [...] Fragment recenzji prof. dr hab. Elżbiety Kowalskiej-Dubas
Spis treści
WstępPeter Jarvis
Osobowe uczenie się: uczenie się w działaniu
Martyna Pryszmont-Ciesielska
(Nie)uchwytne mikroświaty uczących się dorosłych –
ujęcie teoretyczno-metodologiczne 7
Joanna Golonka-Legut
Indywidualne doświadczenie życiowe obszarem uczenia się
człowieka dorosłego
Marek Podgórny
Coaching – nowa przestrzeń edukacji dorosłych
Aleksander Kobylarek
Media jako przestrzeń uczenia się – wyzwania edukacji dorosłych
w świecie czwartej fali
Maria Jabłońska
Doświadczanie sztuki jako przestrzeń całożyciowego
uczenia się ludzi dorosłych
Witold Jakubowski
Sztuka filmowa jako miejsce uczenia się
Anna Brzezińska
Edukacyjny kontekst kultury popularnej – pozytywne oblicza
starości we współczesnym polskim filmie fabularnym
Edyta Zierkiewicz, Joanna Anioł
Media jako instrument polityki społecznej państwa? Serial telewizyjny
w służbie edukacji dorosłych – analiza Głębokiej wody
Autorzy
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-140-4
-
Redaktor:
Witold Jakubowski