Uczenie się przez zmysły Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej
Warszawa 2005, wydanie 2, format 145 x 205 mm, objętość 176 str., oprawa miękka
Poszczególne zmysły człowieka różnią się między sobą, ale tworzą jeden układ narządów zmysłów. Integracja czynności zmysłowo-ruchowych rozpoczyna się już w pierwszych tygodniach życia. Zaburzenie rozwoju tej integracji na jednym z jej etapów może spowodować brak ich zgodnego i harmonijnego współdziałania, a co za tym idzie - problemy w codziennej egzystencji i osiąganiu sukcesów życiowych.
Autorka książki wyjaśnia, jak powstają zaburzenia, jak je rozpoznawać i leczyć. Od wielu lat prowadzi ona w Polsce kursy Terapii Zajęciowej, która przeciwdziała konsekwencjom tych zaburzeń.
Spis treści
Przedmowa do polskiego wydaniaPrzedmowa do wydania drugiego Wstęp
A. Jean Ayres twórczyni integracji sensorycznej
Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej
Co to jest integracja sensoryczna?
Mam kłopoty
Co jest normą, a co nie?
Co to są deficyty integracji sensorycznej?
Dla rodziców – rozważania na temat integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna we wczesnym dzieciństwie
Budowa i funkcje tkanki nerwowej
Twór siatkowaty
Układ przedsionkowy
Układ dotykowy
Wrażliwość na dotyk
Obronność dotykowa i inne rodzaje nadwrażliwości zmysłowej
Natalia – studium przypadku dyspraksji
Propriocepcja i kinestezja
Percepcja wzrokowa i sΠuchowa
Związek integracji sensorycznej z procesami słuchowo-językowymi i umiejętnością czytania
Układ limbiczny, zmysł powonienia, zmysł smaku
Integracja w obrębie ośrodkowego układu nerwowego
Osoby mające trudności w uczeniu się opowiadają o sobie
Trudności w uczeniu się
Uczenie się i pamięć, przypominanie i zapamiętywanie
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
ćwiczenia wstępne, prowadzàce do nauki pisania
Nauka pisania na poziomie podstawowym
Wpływ postawy na podejmowanie działań
Organizacja – podstawowy aspekt rodzinnej harmonii
Pytania często zadawane przez rodziców i profesjonalistów
Jeszcze kilka pytań i odpowiedzi
Pytania i odpowiedzi dotyczàce badania i oceny SI
Jakie warunki należy spełnić, by móc stosować terapię SI?
Ocena dziecka dla celów terapii SI
Jak oceniać?
Od oceny do planowania terapii – wskazówki
Rozważania terapeutyczne prowadzone na podstawie wiedzy o ośrodkowym układzie nerwowym
Opisowa analiza objawów dysfunkcji SI
Odpowiedzi do rozdziału zawierajàcego opisową analizę dysfunkcji SI
Współpraca w trójkącie: rodzice, specjaliści, dziecko
Jak mierzyć postępy?
Przebieg ciąży, porodu i rozwoju dziecka
Słowniczek
Książka
-
ISBN:
978-83-02-07117-1
-
Autor:
Violet F. Maas