Wprowadzenie w specyfikę pracy
Kraków 2009, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 178 str., oprawa twarda
Książka w swojej obecnej formie zwraca się przede wszystkim do rodziców, którzy zapisali dziecko do szkoły waldorfskiej i chcieliby uzyskać rozeznanie w zakresie działania nauczyciela wychowawcy. Pragnie ona stać się dla Czytelników źródłem informacji oraz zachętą do współpracy ze szkołą. Równocześnie może być traktowana jako swoisty przewodnik po pierwszych ośmiu latach szkolnej nauki. Podczas tych lat nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej naucza, prowadzi i opiekuje się „swoją” klasą i w tym czasie wewnętrznie bardzo mocno zżywa się z dziećmi i ich rodzicami. Kolejne klasy – lata nauki z coraz to nowymi cyklami zajęć, zadaniami i ciągłymi zmianami rozwojowymi dzieci – przedstawiłem w taki sposób, by Czytelnik w miarę możliwości mógł się „wczuć” w różne sytuacje i ostatecznie stworzył sobie własny obraz nauczyciela wychowawcy i jego pracy. Każda kolejna klasa ze swoją specyfiką została przedstawiona jako pewna zamknięta całość – od pierwszego zebrania rodziców jeszcze przed rozpoczęciem zajęć szkolnych aż po zakończenie ósmego roku nauki. Opisy mogą także przydać się rodzicom na początku każdego nowego roku szkolnego jako pomoc w orientacji...
Spis treści
Słowo wstępnePrzedmowa
1. Prolog. Początek szkoły
Początek wzajemnego zaufania
Pierwsze zebranie rodzicielskie
Uroczyste przyjęcie do grona uczniowskiego
Pierwsza lekcja –„Przyszliście tu, bo chcecie się uczyć”
2. Zajęcia główne i zasada cykliczności
Zajęcia w cyklach jako pedagogika celów dalekich
Zajęcia główne – wewnętrzny oddech i artystyczny sposób prowadzenia lekcji
Część rytmiczna
Część powtórzeniowa
Część główna
Część pisemna
Część opowieściowa
Czy opowiadać baśnie w pierwszej klasie?
Lekcje przedmiotowe, ćwiczenia i zajęcia wyrównawcze
3. Pierwszy rok nauki szkolnej
Pierwsze cykle zajęć
Rysowanie form
Spojrzenie na pierwszy cykl nauki pisania
Dzieci wykonują pierwsze rachunki
Podsumowanie
Różnorakie zadania nauczyciela wychowawcy w pierwszym roku nauki szkolnej
Nauczyciel wychowawca zna się też na malowaniu?
„Treściwe opowieści” – daleki świat staje się ojczyzną
„Opowieści moralne” – dobre ćwiczenie dla wszystkich
Zabawowa gimnastyka
Kącik pór roku
Organizacja czasu adwentu
Nowe pomysły na metodykę zajęć – „mobilna klasa”
Na zakończenie pierwszego roku nauki
Dla rodziców świadectwo-charakterystyka – dla dzieci świadectwo-sentencja
Zakończenie roku zaczyna się od rodziców
Ostatnie dni szkoły z pierwszoklasistami
4. Rodzice i nauczyciele pracują razem. Kiedy pojawiają się problemy
Jak bardziej zaangażować rodziców w życie klasy?
Inscenizacja teatralna – szczególna okazja do tworzenia wspólnoty
O wielkości klasy w szkołach waldorfskich
Gdy pojawiają się pierwsze problemy z dziećmi...
A jeśli mimo wszystko występują konflikty? Ewentualne niesnaski i problemy
Kiedy ciche pragnienia się nie spełniają
Kiedy występują niesnaski, o których nie chciałoby się mówić
Kiedy dziecko skarży się w domu
Kiedy pojawia się niezadowolenie odnośnie do prowadzenia lekcji
Kiedy dziecko nie może dojść do ładu ze swoim nauczycielem
5. Drugi rok nauki
Ponowne spotkanie pierwszego dnia szkoły
Cykliczne zajęcia główne
Rysowanie form
Bajki i legendy – żartobliwe i pouczające
Nauka pisania
Ćwiczenie czytania – razem w pierwszej czytance
Przejście do pisma ręcznego – litery podają sobie ręce
Tworzenie dobrych podstaw w rachunkach
Część rytmiczna w kolejnych latach nauki szkolnej
6. Wymagania i oczekiwania wobec nauczyciela wychowawcy.
Współpraca w kolegium nauczycielskim
Co znaczy być „autorytetem”?
Uczyć się uczyć od życia
Uczeń, zawsze uczeń...
Wgląd w antropozoficzną naukę o człowieku
Liczy się usposobienie wewnętrzne
Tworzenie dokładnego obrazu dzieci
Omawianie klasy – powstaje wspólny obraz
Praca konferencyjna w szkole waldorfskiej
7. Trzeci rok nauki szkolnej
Dzieci docierają do „Rubikonu”
Materiał do opowiadania: ze Starego Testamentu
Cykle zajęć trzeciego roku
Cykl zajęć o uprawie roli: „Od ziarna do chleba”
Cykl zajęć „Rzemiosło i budownictwo”: ręce mistrza przy pracy
Matematyka realistyczna: wychowanie do dzielności życiowej
Kolejny krok w nauce języka ojczystego
Początki gramatyki
Różne typy pisma i kroju liter – niemieckie pismo odręczne i fraktura
Znaczenie mowy ojczystej
Uroczystości comiesięczne
8. Czwarty rok nauki szkolnej
Sytuacja wewnętrznego przełomu
Materiał do opowiadania: mitologia ludów północnoeuropejskich
i aliteracja w Eddzie
Cykle zajęć czwartego roku
Nauka o człowieku i zwierzętach.
O pionowej pozycji ciała i zadaniach naszych dłoni
„Krajoznawstwo” jako proces oddychania duszy
Historia: upływ czasu w przestrzeni
Jak postępuje praca na innych cyklach zajęć?
Bilans na koniec czwartego roku
9. Nauczyciel wychowawca i jego przygotowanie
Nowy rok szkolny
Nowy tydzień i nowy cykl zajęć
Codzienne przygotowanie przed lekcjami
Codzienne spojrzenie wstecz na przeprowadzone lekcje
Przygotowanie wieczorne
10. Piąty rok nauki
Wkroczenie w stopień średni szkoły
Nowe cykle zajęć – spojrzenie do wewnątrz i na zewnątrz
Skok w historię kultur starożytnych
Zanurzamy się w świat mitologii greckiej
Botanika – mądrość rządząca przyrodą
Następne cykle zajęć
Pierwszy wyjazd z klasą 15:01:38
11. Szósty rok nauki szkolnej
Wewnętrzne i zewnętrzne przełomy w dwunastym roku życia
Nowe cykle zajęć – spojrzenie na otaczający świat
Z pierwszego cyklu zajęć z fizyki
Przeżycia na pierwszych zajęciach z nauki o skałach
Geometria – od teraz już z cyrklem i linijką
Co należy przemyśleć według programu nauczania?
12. Siódmy rok nauki szkolnej
Wewnętrzna i zewnętrzna sytuacja uczniów
Nowe cykle zajęć – dopełnić obraz świata
Z pierwszego cyklu zajęć z chemii
Elementy nauki o żywieniu i higieny
Materiał do opowiadania z etnologii: dziś ważniejszy niż kiedykolwiek
Nowe akcenty w pozostałych cyklach zajęć
13. Ósmy rok nauki szkolnej
Przez osiem lat ten sam nauczyciel?
Wewnętrzna sytuacja młodzieży
Cykl zajęć z anatomii
Temperamenty na stylistyce języka ojczystego
Przedstawienie temperamentów na lekcji
Pierwszy podsumowujący ogląd fenomenów i dalsze ich zagadnienia
Stylistyka i temperamenty
Wzajemne oddziaływanie na siebie temperamentów
Jak się sprawy mają w innych cyklach zajęć
Zakończenie wspólnego czasu uczniów i nauczyciela wychowawcy
Inscenizacja sztuki teatralnej na zakończenie
Prace roczne
Pożegnanie z okresem dydaktycznego wychowawstwa
Rok wolnego dla nauczyciela wychowawcy?
14. Epilog
Suplement: sentencje poranne na rozpoczęcie zajęć głównych
Sentencja poranna dla klas I–IV
Sentencja poranna dla klas V–XII
Przypisy
Literatura
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-084-8
-
Autor:
Helmut Eller