Współczesna piłka nożna jest grą widowiskową i uprawianą powszechnie na całym świecie. Nowe technologie pozwalają na bardzo szczegółową ocenę zarówno meczów, jak i jednostek treningowych. Telemetryczne mierniki pracy serca, mini- urządzenia GPS (ang. global positioning system) oraz zaawansowane oprogramowanie do analiz taktycznych dostarczają wielu istotnych informacji. W wyniku ich stosowania trenerzy zdobywają wiedzę na temat intensywności, z jaką zawodnicy wykonują wysiłek podczas jednostek treningowych, a także jaki pokonują dystans. Wykorzystanie wszystkich tych informacji prowadzi do optymalizacji procesu treningowego.
Gra w piłkę nożną wymaga od zawodników ciągłego rozwoju umysłowego, ruchowego oraz motorycznego [Szwarc, 2007]. Podczas meczu piłkarskiego czołowi zawodnicy „z pola gry" pokonują dystans od 10 km do 12 km, a bramkarze od 4 km do 5 km [Stolen i in., 2005], Podczas 90-minutowego meczu piłkarze wykonują ponad 1000 acyklicznych form aktywności [Bangsbo i in., 1991], w tym: 30^0 sprintów, 30^ł0 pojedynków i skoków [Mohr i in., 2003], ponad 700 zwrotów [Bloomfield i in., 2007], 10 pojedynków główkowych oraz 30 uderzeń piłki [Stolen i in., 2005], Porównując dwie połowy meczu, stwierdzono redukcję w zakresie intensywności gry i pokonywanego dystansu na poziomie 5-10% [Van Gool i in., 1988; Mohr i in., 2003; Bradley i in., 2009]. Dystans pokonywany przez zawodników podczas meczu (zarówno bez piłki, jak i z piłką) jest zależny od zajmowanej na boisku pozycji [Carling, 2010; Dellal i in., 2010].
Mohr i in. [2003] stwierdzili, że podczas gry niezależnie od pozycji na boisku najlepsi gracze pokonują istotnie większy dystans szybkim biegiem oraz sprintem w porównaniu z graczami średnio zaawansowanego poziomu. Dlatego niezbędne wydaje się takie przygotowanie zawodników, aby byli oni zdolni do powtarzania tego typu wysiłków przez cały mecz [Iaia i in., 2009]. Pomimo tego, że średnia intensywność pracy podczas meczu piłkarskiego jest zbliżona do wartości równej progowi przemian anaerobowych (80-90% HRmax, co odpowiada 70% VChmax), to 90% energii wykorzystywanej podczas meczu pochodzi z procesów tlenowych [Stolen i in., 2005; Bangsbo i in., 2006]. Stąd wysoki poziom wydolności tlenowej jest jednym z czynników warunkujących osiągnięcie mistrzostwa sportowego zawodników piłki nożnej [Bangsbo, 1994],
Adaptacja do wykonania zadań szkoleniowych w piłce nożnej wymaga wieloletniego i wszechstronnego przygotowania fizycznego zawodników podczas treningu.
Według Sozańskiego [1999] trening sportowy jest definiowany jako wieloletni, specjalnie zorganizowany proces pedagogiczny, w ramach którego zawodnik uczy się techniki i taktyki w swojej dyscyplinie i doskonali je, kształtuje sprawność fizyczną, a także cechy wolicjonalne i osobowość. Cel treningu uzależniony jest od wielu czynników. W odniesieniu do młodych zawodników priorytetem jest przygotowanie ich do osiągnięcia szczytu swoich możliwości w wieku dorosłym. Dlatego proces treningowy musi wpisywać się w ramy zarówno struktury rzeczowej, jak i czasowej.
Struktura rzeczowa to treści treningowe i elementy warunkujące poziom wy- trenowania. Natomiast struktura czasowa to rozplanowanie pracy szkoleniowej w określonym czasie. W skład struktury czasowej wchodzą etapy szkolenia (wszechstronny, ukierunkowany i specjalny) oraz cykle treningowe (makrocykle, mezocykle, mikrocykle, jednostki treningowe).
Badacze z obszaru nauk o kulturze fizycznej i sporcie wciąż poszukują optymalnych rozwiązań z zakresu planowania procesu treningowego i modyfikacji ordynowanych obciążeń wysiłkowych. Dotyczy to szczególnie zawodników młodych, dla których komponuje się coraz lepsze z punktu widzenia adaptacji wysiłkowej środki treningowe, uwzględniające również elementy przygotowania specjalnego. Małe gry oraz bieg o różnej intensywności są takimi formami treningowymi, które najczęściej ordynowane są w procesie szkolenia piłkarzy nożnych, szczególnie metodą interwałową.
Rozdział 1
PROBLEMATYKA BADAWCZA W ŚWIETLE PIŚMIENNICTWA
1.1. Proces szkolenia sportowego w piłce nożnej
1.1.1. Struktura rocznego cyklu szkolenia
1.1.2. Trening interwałowy
1.1.3. Zakres obciążeń treningowych w piłce nożnej
1.2. Wydolność fizyczna piłkarzy nożnych na różnych etapach szkolenia
1.3. Sprawność fizyczna ogólna i specjalna młodych piłkarzy nożnych
1.4. Uzasadnienie wyboru tematu i cel badań
Rozdział 2
METODOLOGICZNE PODSTAWY, MATERIAŁ I METODY BADAŃ
Gdańsk 2016 2.1. Pytania i hipotezy badawcze
2.2. Charakterystyka badanych osób
2.3. Metody badań
2.3.1. Założenia ogólne
2.3.2. Pomiary antropometryczne
2.3.3. Obciążenia treningowe realizowane podczas I i II eksperymentu
2.3.4. Metoda oceny wydolności fizycznej tlenowej
2.3.5. Metoda oceny wydolności fizycznej beztlenowej
2.3.6. Metody pomiaru szybkości lokomocyjnej i wytrzymałości szybkościowej....
2.3.7. Metoda oceny sprawności fizycznej specjalnej
2.3.8. Sposób rejestracji obciążeń treningowych
2.3.9. Metody analizy statystycznej
Rozdział 3
WYNIKI BADAŃ
3.1. Zakres obciążeń treningowych zrealizowanych przez 15-16-letnich piłkarzy
nożnych podczas I eksperymentu
3.2. Zmiany wydolności fizycznej i sprawności specjalnej 15-16-letnich piłkarzy
nożnych podczas I eksperymentu
3.2.1.Zmiany wydolności fizycznej tlenowej
3.2.2.Zmiany wydolności fizycznej beztlenowej
3.2.3.Zmiany szybkości lokomocyjnej i wytrzymałości szybkościowej
3.2.4.Zmiany sprawności specjalnej
3.3. Korelacje między wybranymi wskaźnikami wydolności fizycznej i sprawności specjalnej 15-16-letnich piłkarzy nożnych podczas I eksperymentu
3.4. Zakres obciążeń treningowych zrealizowanych
przez 15-16-letnich piłkarzy nożnych podczas II eksperymentu
3.5. Zmiany wydolności fizycznej i sprawności specjalnej
15-16-letnich piłkarzy nożnych podczas II eksperymentu
3.5.1.Zmiany wydolności fizycznej tlenowej
3.5.2.Zmiany wydolności fizycznej beztlenowej
3.5.3.Zmiany szybkości lokomocyjnej i wytrzymałości szybkościowej
3.5.4.Zmiany sprawności specjalnej
3.6. Korelacje pomiędzy wybranymi wskaźnikami wydolności fizycznej i sprawności specjalnej 15-16-letnich piłkarzy nożnych podczas II eksperymentu
Rozdział 4
DYSKUSJA
WNIOSKI
BIBLIOGRAFIA
INDEKS SKRÓTÓW
STRESZCZENIE
SUMMARY
SPIS RYCIN
SPIS TABEL
Gra w piłkę nożną wymaga od zawodników ciągłego rozwoju umysłowego, ruchowego oraz motorycznego [Szwarc, 2007]. Podczas meczu piłkarskiego czołowi zawodnicy „z pola gry" pokonują dystans od 10 km do 12 km, a bramkarze od 4 km do 5 km [Stolen i in., 2005], Podczas 90-minutowego meczu piłkarze wykonują ponad 1000 acyklicznych form aktywności [Bangsbo i in., 1991], w tym: 30^0 sprintów, 30^ł0 pojedynków i skoków [Mohr i in., 2003], ponad 700 zwrotów [Bloomfield i in., 2007], 10 pojedynków główkowych oraz 30 uderzeń piłki [Stolen i in., 2005], Porównując dwie połowy meczu, stwierdzono redukcję w zakresie intensywności gry i pokonywanego dystansu na poziomie 5-10% [Van Gool i in., 1988; Mohr i in., 2003; Bradley i in., 2009]. Dystans pokonywany przez zawodników podczas meczu (zarówno bez piłki, jak i z piłką) jest zależny od zajmowanej na boisku pozycji [Carling, 2010; Dellal i in., 2010].
Mohr i in. [2003] stwierdzili, że podczas gry niezależnie od pozycji na boisku najlepsi gracze pokonują istotnie większy dystans szybkim biegiem oraz sprintem w porównaniu z graczami średnio zaawansowanego poziomu. Dlatego niezbędne wydaje się takie przygotowanie zawodników, aby byli oni zdolni do powtarzania tego typu wysiłków przez cały mecz [Iaia i in., 2009]. Pomimo tego, że średnia intensywność pracy podczas meczu piłkarskiego jest zbliżona do wartości równej progowi przemian anaerobowych (80-90% HRmax, co odpowiada 70% VChmax), to 90% energii wykorzystywanej podczas meczu pochodzi z procesów tlenowych [Stolen i in., 2005; Bangsbo i in., 2006]. Stąd wysoki poziom wydolności tlenowej jest jednym z czynników warunkujących osiągnięcie mistrzostwa sportowego zawodników piłki nożnej [Bangsbo, 1994],
Adaptacja do wykonania zadań szkoleniowych w piłce nożnej wymaga wieloletniego i wszechstronnego przygotowania fizycznego zawodników podczas treningu.
Według Sozańskiego [1999] trening sportowy jest definiowany jako wieloletni, specjalnie zorganizowany proces pedagogiczny, w ramach którego zawodnik uczy się techniki i taktyki w swojej dyscyplinie i doskonali je, kształtuje sprawność fizyczną, a także cechy wolicjonalne i osobowość. Cel treningu uzależniony jest od wielu czynników. W odniesieniu do młodych zawodników priorytetem jest przygotowanie ich do osiągnięcia szczytu swoich możliwości w wieku dorosłym. Dlatego proces treningowy musi wpisywać się w ramy zarówno struktury rzeczowej, jak i czasowej.
Struktura rzeczowa to treści treningowe i elementy warunkujące poziom wy- trenowania. Natomiast struktura czasowa to rozplanowanie pracy szkoleniowej w określonym czasie. W skład struktury czasowej wchodzą etapy szkolenia (wszechstronny, ukierunkowany i specjalny) oraz cykle treningowe (makrocykle, mezocykle, mikrocykle, jednostki treningowe).
Badacze z obszaru nauk o kulturze fizycznej i sporcie wciąż poszukują optymalnych rozwiązań z zakresu planowania procesu treningowego i modyfikacji ordynowanych obciążeń wysiłkowych. Dotyczy to szczególnie zawodników młodych, dla których komponuje się coraz lepsze z punktu widzenia adaptacji wysiłkowej środki treningowe, uwzględniające również elementy przygotowania specjalnego. Małe gry oraz bieg o różnej intensywności są takimi formami treningowymi, które najczęściej ordynowane są w procesie szkolenia piłkarzy nożnych, szczególnie metodą interwałową.
Spis treści
WSTĘPRozdział 1
PROBLEMATYKA BADAWCZA W ŚWIETLE PIŚMIENNICTWA
1.1. Proces szkolenia sportowego w piłce nożnej
1.1.1. Struktura rocznego cyklu szkolenia
1.1.2. Trening interwałowy
1.1.3. Zakres obciążeń treningowych w piłce nożnej
1.2. Wydolność fizyczna piłkarzy nożnych na różnych etapach szkolenia
1.3. Sprawność fizyczna ogólna i specjalna młodych piłkarzy nożnych
1.4. Uzasadnienie wyboru tematu i cel badań
Rozdział 2
METODOLOGICZNE PODSTAWY, MATERIAŁ I METODY BADAŃ
Gdańsk 2016 2.1. Pytania i hipotezy badawcze
2.2. Charakterystyka badanych osób
2.3. Metody badań
2.3.1. Założenia ogólne
2.3.2. Pomiary antropometryczne
2.3.3. Obciążenia treningowe realizowane podczas I i II eksperymentu
2.3.4. Metoda oceny wydolności fizycznej tlenowej
2.3.5. Metoda oceny wydolności fizycznej beztlenowej
2.3.6. Metody pomiaru szybkości lokomocyjnej i wytrzymałości szybkościowej....
2.3.7. Metoda oceny sprawności fizycznej specjalnej
2.3.8. Sposób rejestracji obciążeń treningowych
2.3.9. Metody analizy statystycznej
Rozdział 3
WYNIKI BADAŃ
3.1. Zakres obciążeń treningowych zrealizowanych przez 15-16-letnich piłkarzy
nożnych podczas I eksperymentu
3.2. Zmiany wydolności fizycznej i sprawności specjalnej 15-16-letnich piłkarzy
nożnych podczas I eksperymentu
3.2.1.Zmiany wydolności fizycznej tlenowej
3.2.2.Zmiany wydolności fizycznej beztlenowej
3.2.3.Zmiany szybkości lokomocyjnej i wytrzymałości szybkościowej
3.2.4.Zmiany sprawności specjalnej
3.3. Korelacje między wybranymi wskaźnikami wydolności fizycznej i sprawności specjalnej 15-16-letnich piłkarzy nożnych podczas I eksperymentu
3.4. Zakres obciążeń treningowych zrealizowanych
przez 15-16-letnich piłkarzy nożnych podczas II eksperymentu
3.5. Zmiany wydolności fizycznej i sprawności specjalnej
15-16-letnich piłkarzy nożnych podczas II eksperymentu
3.5.1.Zmiany wydolności fizycznej tlenowej
3.5.2.Zmiany wydolności fizycznej beztlenowej
3.5.3.Zmiany szybkości lokomocyjnej i wytrzymałości szybkościowej
3.5.4.Zmiany sprawności specjalnej
3.6. Korelacje pomiędzy wybranymi wskaźnikami wydolności fizycznej i sprawności specjalnej 15-16-letnich piłkarzy nożnych podczas II eksperymentu
Rozdział 4
DYSKUSJA
WNIOSKI
BIBLIOGRAFIA
INDEKS SKRÓTÓW
STRESZCZENIE
SUMMARY
SPIS RYCIN
SPIS TABEL
Książka
-
ISBN:
978-83-62390-89-2
-
Autor:
Łukasz Radzimiński, Zbigniew Jastrzębski
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2016
-
Format:
165 x 240 mm
-
Liczba stron:
134
-
Oprawa:
Miękka
Inne tytuły z tej serii:
Antropomotoryka Zeszyt ćwiczeń
25,00
PLN
Socjomotoryka jako przejaw synergii społecznej paradygmat i egzemplifikacja
25,00
PLN
30,00 PLN
Oszczędzasz 5.00 PLN
Kinezjologia stosowana w praktyce
62,10
PLN
Stabilność sport oraz wydajność ruchowa
122,90
PLN
Antropomotoryka Przewodnik do ćwiczeń
54,50
PLN
Antropomotoryka W. Osiński
34,00
PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...
Antropomotoryka W. Osiński
34,00
PLN
Trening pozycyjny w piłce nożnej
18,50
PLN