Kraków 2014, wydanie 1, format 170 x 240, objętość 232 str., oprawa miękka
"Niniejsza monografia stanowi owoc własnych badań i analiz, prowadzonych w zakresie konsumpcji usług turystycznych. Zaprezentowano w niej wielkości wydatków gospodarstw domowych na turystykę i ich skorelowanie z wielkością i strukturą osiąganych przez nie dochodów, w tym dochodów transferowych, a także relacje zachodzące między wielkością dochodów i czasem wolnym, przeznaczanym przez gospodarstwa domowe na turystykę. Dokonano pogłębionych analiz współzależności zachodzących między aktywnością turystyczną społeczeństwa i wielkością zapotrzebowania na usługi turystyczne a poziomem zamożności gospodarstw domowych. Wykorzystano w tym celu szeroko zakreślony zbiór danych liczbowych, w tym wskaźnikowych, traktowanych jako wyznaczniki konsumpcji usług turystycznych, ujętych najczęściej w wieloletnie szeregi czasowe. Zaprezentowano również wyniki ogólnopolskich badań sondażowych, dotyczących subiektywnej oceny zaspokojenia potrzeb w zakresie turystyki.
Praca została napisana w oparciu o analizę literatury przedmiotu. W części empirycznej podjęto próbę dokonania analiz i oceny konsumpcji usług turystycznych społeczeństwa polskiego na źródłowych i wtórnych materiałach publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, Instytut Turystyki oraz Centrum Badania Opinii Społecznej. Korzystano także z prasy i raportów branżowych oraz informacji publikowanych w Internecie. Z uwagi na brak uniwersalnych metod badania konsumpcji usług turystycznych utrudnione jest jednak porównywanie wyników badań przeprowadzanych przez różne instytucje oraz ośrodki badawcze." Ze wstępu
Spis treści
Wstęp1. Konsumpcja usług turystycznych i jej funkcje
1.1. Charakterystyka usług turystycznych i ich rola w zaspokajaniu potrzeb
1.2. Istota konsumpcji usług turystycznych i jej uwarunkowania
1.3. Modele decyzyjne konsumentów na rynku usług turystycznych
2. Metodyka badań konsumpcji usług turystycznych
2.1. Konsumpcja usług turystycznych jako przedmiot badań
2.2. Źródła danych o konsumpcji usług turystycznych w Polsce
2.3. Mierniki i wskaźniki konsumpcji usług turystycznych
3. Zapotrzebowanie Polaków na usługi turystyczne – analiza zmian długookresowych
3.1. Aktywność turystyczna polskiego społeczeństwa jako czynnik zapotrzebowania na usługi turystyczne
3.2. Dynamika zmian zapotrzebowania na usługi transportowe i noclegowe
3.3. Długookresowe zmiany w wydatkach na podróże i usługi turystyczne
3.4. Subiektywna ocena zaspokojenia potrzeb wypoczynku wobec zmian w stanie zamożności społeczeństwa
4. Konsumpcja usług turystycznych w świetle dochodów gospodarstw domowych
4.1. Aktywność turystyczna i cele wyjazdów a zróżnicowanie dochodów gospodarstw domowych
4.2. Wpływ wielkości osiąganych dochodów w gospodarstwie domowym na wydatki na wyjazdy turystyczne
4.3. Dochody gospodarstw domowych a formy wyjazdów turystycznych i sposoby podróżowania
5. Uczestnictwo w turystyce w świetle jakości życia gospodarstw domowych – wybrane zagadnienia
5.1. Spożytkowanie czasu wolnego na turystykę na tle różnic w zamożności gospodarstw domowych
5.2. Transfery jako finansowe wsparcie uczestnictwa w wyjazdach turystycznych
5.3. Materialne i pozamaterialne przyczyny braku uczestnictwa w turystyce
Podsumowanie
Bibliografia
Wykaz tabel i rysunków
Aneks
Książka
-
ISBN:
978-83-62891-38-2
-
Autor:
Małgorzata Kryczka