Poznań 2009, wyd. 3, format 170 x 240, objętość 304 str., oprawa miękka
Tempo rozwoju ruchu turystycznego jest jednym z najbardziej spektakularnych zjawisk ostatnich dziesięcioleci. W strukturze ruchu turystycznego dominującą rolę odgrywają wyjazdy zorganizowane, kreowane przez touroperatorów i agentów turystycznych. Zorganizowane grupy turystyczne kierowane są przez pilotów. Osobowość pilota i jakość jego pracy należą do najistotniejszych składników oferowanego produktu, które w ogromnym stopniu decydują o powodzeniu imprezy. Dlatego pilot musi być osobą o najwyższych kwalifikacjach, czego wyrazem jest konieczność posiadania przez niego licencji na wykonywanie zawodu. Wiedza kwalifikowanego pilota musi być szeroka i wielostronna, dotycząca psychologii, ekonomii, geografii, historii sztuki, prawa, ubezpieczeń, języków obcych, a nade wszystko umiejętności radzenia sobie w trudnych i nieprzewidzianych sytuacjach.
W książce, będącej już czwartym wydaniem Vademecum, zawarto kompleksową wiedzę niezbędną w pracy pilota prowadzącego najrozmaitsze rodzaje grup turystycznych. Jest ona adresowana do licencjonowanych pilotów, szefów i pracowników biur podróży, pracowników hoteli, przedsiębiorstw transportu turystycznego i przedstawicieli samorządów terytorialnych zajmujących się turystyką, a także do studentów specjalności turystyka i rekreacja, jako źródło istotnego uzupełnienia wiedzy objętej obowiązującymi programami nauczania.
Spis treści
WSTĘPI. WPROWADZENIE DO ZAGADNIEŃ PILOTAŻU GRUP TURYSTYCZNYCH
1. Definicje związane z turystyką według WTO
2. Dynamika rozwoju turystyki w Polsce i na świecie
3. Struktura organizacyjna turystyki w Polsce.
4. Charakterystyka touroperatora i agenta
5. Pilot, pilotaż, pilotowanie
II. UWARUNKOWANIA PRACY PILOTA
1. Ekonomiczne uwarunkowania pracy pilota
2. Uwarunkowania administracyjne
3. Uwarunkowania prawne
4. Ubezpieczenia turystyczne i ich rodzaje
III. CHARAKTERYSTYKA TYPOWYCH GRUP TURYSTYCZNYCH OBSŁUGIWANYCH PRZEZ PILOTÓW
1. Wyjazdy motywacyjne
2. Grupy młodzieżowe i osób "trzeciego wieku"
3. Grupy trekkingowe i trampingowe
4. Grupy religijno-pielgrzymkowe
IV. TECHNIKI OBSŁUGI GRUP TURYSTYCZNYCH
1. Przygotowanie pilota do pracy
2. Zagraniczna turystyka wyjazdowa
3. Zagraniczna turystyka przyjazdowa
4. Pilot rezydent ijego obowiązki
5. Postępowanie pilota w sytuacjach nieprzewidzianych
V. WYBRANE ZAGADNIENIA PSYCHOLOGICZNE W PRACY PILOTA WYCIECZEK
1. Komunikacja interpersonalna
2. Cechy osobowościowe pilota
3. Asertywność
4. Spostrzeganie społeczne, czyli jak interpretować zachowania innych ludzi
5. Procesy grupowe
6. Źródła i objawy stresu
VI. WIEDZA Z ZAKRESU GEOGRAFII, KRAJOZNAWSTWA I DZIEDZICTW A KULTUROWEGO NIEZBĘDNA W PRACY PILOTA
1. Podstawowe pojęcia stosowane w geografii turystycznej
2. Przekazywanie wiedzy geograficzno-krajoznawczej
3. Zagadnienia uzupełniające z zakresu krajoznawstwa w Polsce i w Europie
4. Literatura podstawowa niezbędna do ramowego programu przygotowania
5. Przykłady dziedzictwa kulturowego Polski i Europy
ANEKS
1. Sytuacje nieprzewidziane - przykłady oraz proponowane działania
2. Słowniczek turystyczny wyrazów obcego pochodzenia
3. Wyciąg z ważniejszych postanowień umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe
4. Wysokość diety za dobę podróży służbowej oraz limitu na nocleg w hotelu.
5. Lista pomników historii
6. Skróty i oznaczenia występujące w transporcie lotniczym
7. Ważniejsze adresy internetowe
LITERATURA
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
SPIS TABEL
SPIS WYKRESÓW
Książka
-
ISBN:
978-83-7417-396-4
-
Redaktor:
Gołembski Grzegorz