Warszawa 2008, wydanie 1, format 170 x 240, objętość 110 str., oprawa miękka
Turystyka stała się obecnie jedną z najbardziej dochodowych dziedzin gospodarki świata. Jest istotną gałęzią gospodarki wielu krajów i regionów zaniedbanych gospodarczo, które dysponują walorami przyrodniczymi i kulturowymi, dającymi możliwość ożywienia gospodarczego, awansu społecznego i kulturalnego lokalnych mieszkańców, co od lat obserwujemy także w naszym kraju. W wielu regionach dotkniętych od dziesięcioleci bezrobociem, np. na obszarach górskich, pojeziernych, nadmorskich, a ostatnio także na obszarach Polski wschodniej i środkowej, stanowi ona jedyne lub ważne źródło utrzymania.
Turystykę rodzi wyzwalająca się u ludzi ciekawość świata i najbliższej okolicy, w której przyszło im żyć. Jednym z motywów jej uprawiania jest więc dążenie do zdobycia wiedzy (informacji) o tym świecie, dlatego informacja turystyczna w Polsce musi być uznawana za ważny element turystyki. Jej zadaniom, strukturze, szansom, ale także zagrożeniom, poświęcono ten podręcznik.
Spis treści
Wstęp.Rozdział l. Zarys historii polskiej informacji turystycznej
1.1. Uwagi ogólne.
1.2. Centralny Ośrodek Informacji Turystycznej.
1.3. System informacji turystycznej w latach 1963-1973
1.4. Informacja turystyczna w latach 1974-1977 .
1.5. System informacji turystycznej w latach 1977-1989
1.6. Przemiany krajowego systemu informacji turystycznej w latach 90. XX w. 1.7. Wiodąca rola Polskiej Agencji Promocji Turystyki
Rozdział 2. Rola i miejsce informacji w gospodarce turystycznej
2.1. Społeczna rola informacji turystycznej.
2.2. Informacja w obsłudze ruchu turystycznego.
Rozdział 3. Zakres informacji turystycznej
3.1. Walory (atrakcje) turystyczne
3.2. Produkty turystyczne.
3.3. Zagospodarowanie turystyczne.
Rozdział 4. Organizacja pracy i narzędzia informacji turystycznej.
4.1. Internetowe bazy danych informacji turystycznej.
4.1.1. Narodowy Portal Turystyczny.
4.1.2. Serwis informacji turystycznych Polskiej Agencji Prasowej.
4.1.3. Komercyjne portale turystyczne.
4.2. Turystyczne oznakowanie dróg.
4.3. Wydawnictwa turystyczne
4.3.1. Serwisy informacyjne, informatory, broszury promocyjne.
4.3.2. Biuletyny informaCyjne i prasa turystyczna
4.3.3. Foldery i druki ulotne.
4.3.4. Przewodniki i informatory turystyczno-krajoznawcze.
4.3.5. Albumy.
4.3.6. Mapy i plany turystyczne
4.3.7. Inne publikacje
4.4. Filmy turystyczne.
4.5. Prezentacje komputerowe.
4.6. Plakaty, billboardy, tablice informacyjne
4.7. Targi, giełdy i prezentacje turystyczne
4.8. Konkursy, plebiscyty .
4.9. Pamiątlci turystyczne.
4.10. Kampanie promocyjne.
Rozdział 5. Zadania struktur państwa, samorządów i organizacji w zapewnieniu informacji turystycznej.
5.1. Struktury państWowe.
5.1.1. MinisterstWo Sportu i Turystyki.
5.1.2. Polska Organizacja Turystyczna.
5.2. Samorząd terytorialny
5.3. Samorząd gospodarczy turystyki.
5.4. Organizacje turystyczne.
5.4.1. Regionalne i lokalne organizacje turystyczne.
5.4.2. Społeczne organizacje turystyczne.
Rozdział 6. Organizacja i zadania systemu informacji turystycznej w Polsce.
6.1. Organizacja informacji turystycznej na terenie kraju.
6.2. Zadania krajowych jednostek organizacyjnych informacji turystycznej.
6.2.1. Wojewódzkie centra informacji turystycznej (WClT) .
6.2.2. Lokalne (powiatowe, miejskie, gminne) centra informacji turystycznej
6.2.3. Punkty informacji turystycznej (punkty "it") .
6.3. Informacja turystyczna w biurze podróży.
6.4. Informacja turystyczna w hotelu
6.5. Informacja turystyczna w gospodarstWie agroturystycznym
6.6. Informacja turystyczna w obiekcie atrakcyjnym turystycznie.
6.7. Przykładowe osiągnięcia systemu informacji turystycznej.
6.8. Centra informacji turystycznej - analiza SWOT .
6.9. Finansowanie działań krajowego systemu informacji turystycznej
Rozdział 7. Organizacja i zadania zagranicznych ośrodków informacji turystycznej
Podsumowanie.
Ankieta dla potrzeb wewnętrznych Polskiej Organizacji Turystycznej.
Literatura.
Spis skrótów
Książka
-
ISBN:
978-83-60197-70-7
-
Autor:
Janusz Merski, Jan Paweł Piotrowski