Warszawa 2009, wyd. 1, format 145 x 205, objętość 386 str., oprawa miękka
Ze wstępu: Tytuł Wszystko o wychowaniu nie znaczy bynajmniej, że w książce ma się znaleźć pełna wiedza o wychowaniu, tak czy inaczej pojmowanym. Ma znaczyć tylko tyle, że wszystkie teksty w niej zawarte będą dotyczyć wychowania, bądź odnosić się do niego. Jest w nim coś z przekory, autor bowiem bywa dość często uważany za kogoś wyłącznie zajmującego się dydaktyką ogólną, a w jej obrębie nauczaniem i kształceniem. Tego, że nadrzędnym nad nimi pojęciem jest wychowanie, i że ono jako takie stanowi główny przedmiot dociekań, na ogół się nie zauważa.
Wychowanie jest w pedagogice drugim - obok kształcenia -podstawowym pojęciem. W polskiej myśli pedagogicznej jest ono z reguły pojęciem bardziej ogólnym; składa się nań wszystko, co wiąże się z kształceniem, samokształceniem, nauczaniem, samo-uctwem i nie tylko to. Wychowanie obejmuje mianowicie wszystko, co dotyczy stosunku wychowawczego między wychowankiem (uczniem) a wychowawcą (nauczycielem), co prowadzi do pożądanych w założeniu zmian w wychowanku. Zarówno zmian natury poznawczo-instrumentalnej, które się wiążą z poznawaniem świata i oddziaływaniem nań, jak i nie wpełni w naszej szkole docenianych zmian o charakterze motywacyjno-emocjonalnym, które polegają na kształtowaniu stosunku wychowanka do świata i ludzi, jego przekonań i postaw, systemu wartości i celu życia...
Spis treści
WstępI. W poszukiwaniu samodzielności
Problem samodzielności myślenia i działania
Struktura i problem w procesie kształcenia
Wiadomości, wiedza i działanie
Proces samokształcenia
II. Od rozumu do mądrości
Homo sapiens - podmiot edukacji szkolnej
O kulturze pedagogicznej
Kształcenie przez całe życie
III. Od heteronomii do autonomii
Autonomia człowiekajako cel i szansa edukacyjna
Edukacja intelektualna a rozwój osobowości
Jedność osobowości a wielostronność wychowania
Problem wielostronności w nauczaniu literatury
IV. Inne drogi wychowania
Warunki reformowania pracy wychowawczej szkoły
O koncepcji wychowania zdrowotnego
Praca a inne formy działalności człowieka
Wychowawcza funkcja podręcznika szkolnego
Wychowawcze wartości pracy grupowej
V. Nauczyciel czy wychowawca
Problem osobowości nauczyciela
O twórczości nauczycielskiej
Nowe tendencje w kształceniu nauczycieli
Doskonalenie nauczycieli czy doskonalenie szkół
VI. Ku szkole nowoczesnej
Funkcje szkoły i ich przemiany
Poczynania innowacyjne w systemie szkolnym
Szkoła jako przedmiot badań porównawczych
Nauki o wychowaniu a system edukacji narodowej
Nowy wariant reformy szkolnej
Publikacje książkowe
Książka
-
ISBN:
978-83-89501-99-8
-
Autor:
Wincenty Okoń