Kraków 2010, wyd. 1, Format 160 x 230, objętość 192 str., oprawa miękka
„Pisanie prac i sztuka ich prezentacji” to opracowanie adresowane do uczniów szkół średnich i studentów, a także rodziców i nauczycieli - którzy jako twórcy i opiekunowie twórców mają kontakt z rozmaitymi pracami pisemnymi.
Posługując się bardzo przystępnym językiem, autorzy ukazują Czytelnikowi zarys zasad pisarstwa naukowego w różnych okolicznościach: od szkolnych prac na ocenę, po artykuły naukowe. Z właściwym sobie humorem doradzają, co i jak czytać, aby napisać dobrą pracę; w jaki sposób najlepiej wyszukiwać informacje i gromadzić je na potrzeby warsztatu pisarskiego; jakich błędów unikać podczas pisania prac i oddawania ich oceniającym; w jaki sposób dopracować stronę formalną tekstu i poprawnie go zilustrować; na co zwracać uwagę zbierając materiały i pisząc prace z wykorzystaniem komputera; jak przygotować tekst do druku; w jaki sposób zachować się podczas publicznych wystąpień w klasie i na konferencji naukowej; jak korespondować z nauczycielem i współpracować podczas seminarium dyplomowego itp.
Oprócz licznych porad i wskazówek, Czytelnik znajdzie tu przewodnik bibliograficzny (ponad 500 tytułów książek z zakresu metodologii, języka, logiki, statystyki i innych dziedzin, przydatnych przy pisaniu prac), przewodnik internetowy (ponad 100 adresów stron wirtualnych bibliotek, słowników, poradników, wyszukiwarek, serwisów informacyjnych, narzędzi do analizy danych), oraz - jako ciekawostkę - kącik humoru z prac studenckich.
Książka ta może służyć piszącym różnego rodzaju prace na ocenę za przewodnik oraz jako pomoc naukowa do zajęć, np. z języka polskiego, komunikacji interpersonalnej czy metodyki pisania prac. Szczególnie przyda się maturzystom oraz uczestnikom seminariów licencjackich i magisterskich.
Jej cechą szczególną jest sposób porozumiewania się autorów z Czytelnikami. Prosto, żartobliwie i czasem wręcz dosadnie przekazują to, co w podobnych publikacjach zazwyczaj przedstawia się uczniom i studentom w zawiłych i nudnych formach.
Spis treści
Przepraszam, a o co chodzi? – czyli niezbędny wstępAbecadło – czyli co i jak czytać, zanim zacznie się pisać
Rzeźbienie umysłu – czyli od czego zacząć
Wybór tematu
Higiena pracy nad tekstem
Igła w stogu siana – czyli poszukiwanie informacji
W bibliotekach i Internecie
Plagiat i antyplagiat
Nie tylko dla zapominalskich – czyli co i jak notować
Fiszki
Słownik wyrazów niezrozumiałych
Pokaż język – czyli sztuka unikania błędów
Język mediów
Zapożyczenia
Kultura języka
Przejrzystość i zrozumiałość
Grafomania
Skromność to cnota – czyli Twoje miejsce w szeregu
Koszmar kropki i przecinka – czyli strona formalna tekstu
Struktura treści
Czcionka, akapit i dzielenie wyrazów
Cytowanie i przypisy
Dbałość o szczegóły
Najczęstsze błędy
Ostateczna korekta
Wielka układanka – czyli jak pisać artykuł
Warsztat paparazzo – czyli ilustracje w pracy
Nie załamuj palców – czyli jak to się robi z komputerem
Nie drażnij śpiącego lwa – czyli kontakty z wykładowcami
Składanie prac do oceny
Sztuka korespondencji
Pod obstrzałem – czyli sztuka referowania
Twój pierwszy raz – czyli jak się zachować podczas konferencji naukowej
Oswajanie przestrzeni
Poprawność (a)polityczna
Z techniką za pan brat
Prezentacje multimedialne
Gospodarowanie czasem
Klątwa Gutenberga – czyli składanie prac do druku
Wymogi formalne
Umowa i prawa autorskie
Kodeks dyplomanta – czyli seminaryjny savoir-vivre
Wybór promotora
Walka z czasem
Praca zespołowa
Śmiać się czy płakać? – czyli humor z prac studenckich
Bibliografia
Aneks
Załącznik 1
Warto przeczytać – czyli wybór literatury metodologicznej z różnych dziedzin
Załącznik 2
Warto poklikać – czyli wybór stron internetowych
Informacja naukowa (ludzie nauki, instytucje, serwisy tematyczne)
Biblioteki (bazy danych, katalogi, zbiory online, bibliografie)
Wyszukiwarki internetowe
Porady, narzędzia, pomoce naukowe
O autorach
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-395-5
-
Autor:
Przemysław Paweł Grzybowski , Krzysztof Sawicki