Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego Wskazania praktyczne
Katowice 2010, wyd. 1, Format 170 x 240, objętość 136 str., oprawa miękka
Ten podręcznik napisałam przede wszystkim dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela wychowania fizycznego skupiając się głównie na procesie wyposażania uczniów w niezhędny zasób wiadomości. Mam nadzieje, ze po jego przestudiowaniu bardzo trudne do realizacji zadanie, jakim jest konieczność połączenia w zajęciach wychowania fizycznego wymagań dotyczących wychowania, optymalnej dawki ruchu, z porcja niezbędnych wiadomości, ale także z nauczaniem różnorodnych umiejętności ruchowych stanie się łatwiejsze. Nie było moim zamiarem poruszanie całości problematyki dotyczącej współcześnie rozumianej edukacji zdrowotnej, lecz tylko tych jej aspektów, które ściśle wiążą się z aktywnością fizyczna, jako elementem zdrowego stylu życia.
Jakie informacje można zdobyć studiując ten podręcznik? Na zajęciach z metodyki wychowania fizycznego ze studentami często używam pojęcia „myślenie metodyczne". Uważam bowiem, że żadne pomoce, książki, materiały metodyczne nie zastąpią umiejętności takiego wiośnie myślenia. Co ono oznacza? Oznacza, że pierwszym pytaniem, które powinien sobie postawić nauczyciel jest - PO CO?; czyli w jakim celu chcę podjąć jakieś działanie i czy ten cel jest ważny. Drugie pytanie - CO?, czyli jaki zakres, jakie treści należy realizować. Ostatnie pytanie - JAK?; czyli za pomocą jakich sposobów, metod, rozwiązań organizacyjnych i in. osiągnąć cel. To myślenie metodyczne odnosi się do wszelkich podejmowanych przez nauczyciela działań. Tak właśnie uporządkowane są w tym podręczniku informacje dotyczące problemu przekazywania wiadomości z kultury fizycznej w procesie wychowania fizycznego.
Spis treści
WSTĘPROZDZIAŁ 1
PRZEKAZYWANIE WIADOMOŚCI Z KULTURY FIZYCZNEJ dowolność czy konieczność?
ROZDZIAŁ 2
PLANOWANIE PROCESU NAUCZANIA - UCZENIA SIĘ czyli - krok po kroku
2.1. Formalne podstawy planowania
2.2. Układnie programu wychowania fizycznego
2.3. Plan dla klasy
ROZDZIAŁ 3
REALIZACJA PROCESU PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI czyli od jednej lekcji do procesu wychowania fizycznego
3.1. Metody przekazywania i zdobywania wiadomości
3.2. Proces przekazywania wiadomości na zajęciach ruchowych
3.3. Przekazywanie wiadomości a metody realizacji zadań ruchowych
ROZDZIAŁ 4
STRATEGIA PRACY W ZAKRESIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO czyli integracja w szkole
4.1. Integracja międzyprzedmiotowa
4.2. Strategia pracy
ROZDZIAŁ 5
OCENA czyli kto i dlaczego powinien być oceniany
5.1. Ocena ucznia
5.2. Samoocena nauczyciela
ZAKOŃCZENIE a może kolejny rozdział?
WYBRANE PODRĘCZNIKI METODYCZNE
WYKAZ TABEL
Książka
-
ISBN:
978-83-60841-62-4
-
Autor:
Krystyna Górna-Łukasik