Warszawa 2009, wyd. 1, format 145 x 205, objętość 60 str., oprawa miękka
Wystarczy rzucić okiem na jakakolwiek marinę w zachodniej Europie, by przekonać się, że liczba cumujących w niej motorowych jachtów jest znacznie większa niż żaglowych. Tendencja ta daje się już zauważyć również w Polsce, stąd książeczka kapitana Franciszka Habera mająca na celu nauczenie manewrowania pod silnikiem jest bardzo potrzebna. Wbrew opinii sceptyków, którzy patrząc przez pryzmat trudnej sztuki pływania pod żaglami, uważają, ze tydzień to zbyt mało, by opanować sztukę żeglowania na jachcie motorowym, jestem pewien, iż jest to możliwe. Wszak kierowanie łodzią motorową jest o wiele łatwiejsze niż żaglowym jachtem, co potwierdza fakt, że większość żaglowych jednostek na silniku wychodzi z portu i do niego zawija oraz włącza silnik, gdy ktoś wypadnie za burtę.
Książka kapitana Franciszka Habera, dzięki nowoczesnej strukturze, jest pozycją przyjazną czytelnikowi. Jeśli dodamy bardzo dobry język, logiczny układ treści, jasny i przejrzysty tok narracji, to możemy mieć pewność, że zostanie wysoko oceniona przez motorowodniaków.
A podręcznik tak doświadczonego żeglarza i motorowodniaka zarazem, jakim jest Autor, z pewnością uła twi naukę kandydatom na motorowodniaków, a i żeglarzom się przyda.
Spis treści
DZIEŃ 1BEZPlECZEŃSTWO
Meteorologia w pigułce
Prognoza pogody
Mapa synoptyczna i jej symbolika
Środki bezpieczeństwa
Hipotermia
Reanimacja
Zagrożenia pożarowe
WIADOMOŚCI O JACHTACH MOTOROWYCH
Kadlub oraz osprzęt
Osprzęt pokładowy
DZIEŃ 2
WIADOMOŚCI O JACHTACH MOTOROWYCH
Czynnościpodstawowe
Teoria żeglowania w pigułce
Silniki i urządzenia napędowe
Układy - chłodzenia, wydechowy i rozruchowy
Akumulatory
Śruba napędowa
Uruchomienie silnika
Podstawowe przyczyny niedomagania silników
MANEWRY PODSTAWOWE
Pierwsza jazda
DZIEŃ 3
MANEWROWANIE JACHTEM MOTOROWYM
Prowadzenie łodzi ślizgowej
Prowadzenie jachtu z silnikiem wbudowanym istrugowodnym
DZIEŃ 4
MANEWROWANIE JACHTEM MOTOROWYM
"Człowiekza burtą"
Dojście do boi i odejście
Kotwiczenie
Odejście z kotwicy
DZIEŃ 5
MANEWROWANIE JACHTEM MOTOROWYM
Odejście i dojście do nabrzeżaNadrzucanie
Dochodzenie do brzegu naturalnego
Mijanie i wyprzedzanie
Żegluga w trudnych warunkach pogodowych
DZIEŃ 6
MANEWRY AWARYJNE
Awarie
HOLOWANIE
Zasady holowania
NARCIARSTWO WODNE
Holowanie narciarza
DZIEŃ 7
PRZEPISY
Świada statku i sygnały dźwiękowe
Sygnały wzywania pomocy na śródlądziu
Prawo drogi
ŻEGLARSKIE AKWENY
Gdzieżeglować
ŻEGLARSKI DEKALOG
Ziemia jest jedna
BIBLIOGRAFIA
Książka
-
ISBN:
978-83-612-1704-6
-
Autor:
Franciszek Haber