Wrocław 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 156 str., oprawa miękka
Książka skierowana jest do pracowników działów kadrowych w szpitalach, przychodniach, aptekach, osób kierujących organizacjami publicznymi w sektorze służby zdrowia, a także studentów kierunków związanych z ochroną zdrowia i zarządzaniem w sektorze publicznym.
W ostatnim czasie obserwuje się wiele dynamicznych zmian w polskiej służbie zdrowia. Dotyczą one nie tylko możliwości „menedżerskiego” zarządzania organizacjami świadczącymi usługi medyczne, korzystania z nowoczesnego sprzętu, międzynarodowej współpracy ośrodków zdrowia, ale szczególnie możliwości migracji wysoko wykwalifikowanych pracowników do pracy za granicą. To właśnie jest wyjątkowo odczuwalny problem szpitali i specjalistycznych przychodni, które permanentnie poszukują wyspecjalizowanych pracowników. Wysoka konkurencyjność niepublicznych jednostek i ich sprawne zarządzanie jeszcze bardziej podkreślają konieczność zmian w zarządzaniu organizacjami publicznymi. Obserwacja tych zmian w służbie zdrowia i współpraca z kierującymi szpitalami oraz przychodniami była inspiracją do napisania książki traktującej o procesach zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) w tym sektorze. Publikacja: przybliża problemy kształtowania procesów ZZL w służbie zdrowia, przedstawia wyniki badań jakościowych związanych z procesami pracowniczymi, przedstawia rekomendacje i dobre praktyki w zakresie ZZL.
Wybrane zagadnienia są opisane w siedmiu rozdziałach traktujących o najważniejszych procesach ZZL w branży medycznej.
W rozdziale pierwszym scharakteryzowane zostały zmiany społeczne i ekonomiczne wpływające na procesy zatrudnienia personelu w służbie zdrowia. Sektor ten – podobnie, jak wiele innych – ulega procesom globalizacji, cechuje się dużą płynnością i zmaga się z brakiem pracowników na terenach wiejskich. Na podstawie analizy literatury sformułowane zostały cele rekrutacji w służbie zdrowia i wybrane problemy wpływające na ten proces, takie jak: rola i znaczenie kierownictwa, edukacji, systemów wsparcia, technologii, badań społecznych, outsourcingu, sieci społecznych. Na zakończenie omówione zostały podstawowe bariery związane z zatrudnianiem pracowników.
Drugi rozdział traktuje o procesie adaptacji pracowników medycznych. Na podstawie analizy literatury oraz badań sformułowane zostały cele procesu adaptacji i wybrane problemy wpływające na niego. Wiele organizacji wprowadza procedury adaptacyjne dla nowo przyjętych pracowników. Błędy w procesie adaptacji po stronie pracodawcy owocują m.in. zwiększającą się fluktuacją kadr, mniejszą wydajnością i efektywnością pracy. W przypadku nowych pracowników pojawiają się problemy z brakiem lojalności wobec nowego pracodawcy, większą liczbą popełnianych błędów, a co jest z tym związane – mniejszą satysfakcją i motywacją do pracy. W rozdziale tym przedstawiono również rolę pracownika wprowadzającego – mentora.
Trzeci rozdział opisuje sposoby motywacji pracowników medycznych. Przedstawiono w nim najczęściej spotykane koncepcje motywowania oraz narzędzia mogące zmniejszyć w przyszłości płynność kadr, czy wręcz spowodować wzrost zysków organizacji medycznych. Podkreślono w nim te kwestie motywowania pracowników, które zależą od zarządzania i zorientowania na ludzi, mających bezpośredni wpływ na wydajność pracy.
Rozdział czwarty opisuje proces oceniania pracowników w służbie zdrowia. Przedstawione zostały cele, zasady, formy i ograniczenia oceny. Na podstawie analizy literatury przedmiotu oraz doświadczeń zawodowych sformułowana została lista warunków udanych implementacji systemów ocen pracowniczych. W tym kontekście opisane zostały również oczekiwania pracowników wobec oceny i dylematy decyzyjne. W tej części opisano także zestaw metod, które mogą być stosowane w służbie zdrowia, wskazano na liczne słabości i ograniczenia systemów ocen i przedstawiono uproszczoną listę zaleceń praktycznych.
W rozdziale piątym przedstawiono techniki i metody szkoleniowe służące rozwojowi kompetencji zawodowych pracowników. Sformułowano cele tego procesu i wybrane problemy. Opisano szkolenia formalne i nieformalne w podziale na różne grupy pracownicze. Wnioski zostały przedstawione na podstawie analizy materiałów źródłowych, aktów prawnych, publikacji i raportów z badań.
Rozdział szósty traktuje o procesie wynagradzania pracowników w służbie zdrowia. Przedstawiono w nim najbardziej popularne składniki płacy, w tym wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny, dodatek za stopień naukowy, dodatek za wysługę lat, nagrody jubileuszowe, wynagrodzenie za pełnione dyżury medyczne i inne. Opisano również podstawowe elementy regulaminu wynagrodzeń. Na koniec przedstawiono w tabelach zaszeregowanie stanowisk pracy dla pracowników służby zdrowia oraz przykładowe stawki wynagrodzeń.
Ostatni rozdział – siódmy – opisuje racjonalizację i restrukturyzację zatrudnienia w służbie zdrowia. Przedstawia, w jakich przypadkach najlepiej jest przeprowadzić ten proces, opisuje jego cele. W dalszej części omawia sposoby rozwoju umiejętności pracowników (w tym samodoskonalenie i pracę zespołową). Zwraca uwagę na proces restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia, w którym należy zadbać o określenie dokładnych procedur postępowania od momentu przyjazdu pacjenta do zakładu opieki zdrowotnej, przez jego całościowy monitoring podczas pobytu.
Książka
-
ISBN:
978-83-62182-33-6
-
Autor:
Marek Bugdol, Justyna Bugaj, Izabela Stańczyk