Warszawa 2008, wyd. 1, format 170 x 240 mm, objętość 160 str., oprawa miękka
Gastronomia we współczesnym hotelu przeznaczo,na, jest dla osób, które nie miały styczności na wcześniejszych etapach edukacji z zagadnieniami bezpośrednio związanymi z gastronomią i gastronomią hotelową. Książka stanowi swoiste kompendium wiedzy, którą można znaleźć w postaci rozproszonej w wielu podręcznikach z branży gastronomicznej. W publikacji, będącej podręcznikiem akademickim, zebrano naj istotniejsze informacje i podstawy z zakresu omawianej tematyki. Niniejsze opracowanie jest pozycją skierowaną do osób, które stoją u progu cyklu edukacyjnego, mającego w swym programie zagadnienia związane z gastronomią, ze szczególnym uwzględnieniem jej przejawów w hotelarstwie. Podręcznik ma na celu zaprezentować podstawy funkcjonowania gastronomii hotelowej w świetle współczesnych tendencji. W dzisiejszych czasach usługi gastronomiczne są jednym z istotniejszych elementów funkcjonowania hotelu, a dzisiejszy hotel, zajazd, pensjonat czy inny ośrodek z bazą noclegową coraz częściej dąży do zaspokojenia różnorodnych oczekiwań gościa, a przede wszystkim potrzeb żywieniowych. Gastronomia hotelowa nie jest zamkniętym zakładem żywienia. Z jej usług mogą korzystać nie tylko mieszkańcy hotelu, ale także wszyscy potencjalni goście indywidualni i zbiorowi spoza hotelu. To jedna z wielu form gastronomii, ale ma swoją specyfikę, wyróżniającą ją w całej branży. Od jej zakresu i standardu świadczonych usług zależy często frekwencja gości w hotelu. Z tego powodu trzeba podkreślić, że gastronomia jest ważną, integralną częścią zamierzeń gospodarczych współczesnego hotelu. Przeciętny turysta korzysta z gastronomii nie tylko w celu zaspokojenia głodu, ale również dla przyjemności. Ważne jest więc, aby nie tylko sprostać potrzebom fizjologicznym gości, ale też dysponować atrakcyjną ofertą potraw oraz form ich serwowania. Gastronomia hotelowa może stanowić potencjalnie źródło zysku oraz być drogą do zwiększenia konkurencyjności. Jakość oferowanych usług powinna być jednak na bardzo wysokim poziomie. Dlatego zasadniczą rolę przypisuje się bezpieczeństwu żywności, szczególnie w masowej ofercie, czego przykładem może być działalność cateringowa. Autor wyraża nadzieję, że niniejsze opracowanie stanie się przydatnym kompendium wiedzy na prezentowany temat. Publikacja nie wyczerpuje zagadnieńz zakresu opracowania, natomiast stanowi pewien wstęp do dalszych poszukiwańoraz analizy szeroko rozumianej literatury przedmiotu. Piszący te słowa oczekuje również na opinie odbiorców prezentowanej publikacji, które mogą być cenne dla udoskonalenia następnych wydań opracowania.
Spis treści
Przedmowa1. Hotelowe zakłady gastronomiczne.
1.1. Pojęcie gastronomii i jej funkcje.
1.2. Rodzaje zakładów gastronomicznych występujących w hotelu
1.3 Klasyfikacja zakładów gastronomicznych.
2. Podział przestrzenny hotelowego zakładu gastronomicznego.
2.1. Układ funkcjonalny zakładu gastronomicznego w hotelu.
2.2. Pomieszczenia zakładu gastronomicznego.
3. Wyposażenie i estetyka wystroju wnętrz pomieszczeń części gastronomicznej.
3.1. Dobór wyposażenia meblowego
3.2. Czynniki określające dobór maszyn i urządzeń w zakładzie gastronomicznym.
3.3. Wyposażenie nowoczesnej kuchni.
4. Struktura organizacyjna hotelowego działu gastronomicznego
4.1. Teoria organizacji pracy działu gastronomicznego w horelu
4.2. Stanowiska pracy w hotelowym zakładzie gastronomicznym.
5. Produkry żywnościowe wykorzystywane w gastronomii hotelowej oraz zasady układania jadłospisów
6. Wykorzystanie nowoczesnych systemów przygorowania potraw w cateringu
6.1. Zastosowanie w cateringu systemu schładzania potraw (cook-chilI)
6.2. System zamrażania potraw (cook-freeze)
7. Podstawy prawne bezpiecznej produkcji żywności w gastronomii hotelowej
8. Zalecenia sanitarno-higieniczne obowiązujące w gastronomii hotelowej
9. Systemy zapewnienia jakości w produkcji gastronomicznej
9.1. Dobra Praktyka Produkcyjna
9.2. Dobra Praktyka Higieniczna
9.3. HACCP.
10. Rodzaje i zakres usług gastronomicznych świadczonych w hotelu.
10.1. Oznaczenia stosowane w hotdach
10.2. Minimum usług gastronomicznych.
10.3. Rodzaje hoteli według zakresu świadczonych usług żywieniowych.
10.4. Pożądane cechy gastronomii hotelowej w zależności od typu hotelu
10.5. Rola i rodzaje śniadań serwowanych w hotelach
10.6. Współpraca gastronomii z działem hotelowym.
10.7. Room service .
10.8. Dinning room
10.9. Lounge service
10.10. Bankiety i catering .
11. Organizacja i obsługa bankietów w hotelu.
11.1. Rodzaje przyjęć okolicznościowych.
11.2. Forma przyjmowania zamówień na przyjęcia okolicznościowe.
11.3. Charakterystyka drobnego sprzętu gastronomicznegó
11.4. Przygotowanie sali konsumenckiej
12. Elementy obsługi w restauracjach hotelowych.
12.1. Podział metod obsługi klientów.
12.2. Style obsługi w restauracjach.
13. Systemy komputerowe w służbie gastronomii hotelowej.
14. Kierunki rozwoju gastronomii hotelowej
Posłowie
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-60197-69-1
-
Autor:
Piotr Dominik