Warszawa 2007, wydanie 1, format 170 x 240, objętość 293 str., oprawa miękka
Prowadzenie każdego podmiotu gospodarczego związane jest zawsze z ryzykiem. Ryzyko. to szczególnie w branży turystycznej - jest dość duże jako efekt łącznego wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa wielu czynników charakterystycznych dla tej branży. Są to m.in. specyficzne cechy produktu turystycznego, rodzaj i pilność potrzeb, które ten produkt zaspokajają, cechy społeczno-demograficzne turystów, duża sezonowość sprzedaży, znaczny wpływ na wielkość popytu tzw. otoczenia przedsiębiorstwa (pogoda, czynniki ekonomiczne, społeczne, kulturowe itp.).
Ryzyka, które towarzyszy prowadzeniu działalności gospodarczej, nie można uniknąć, ale można je znacznie zmniejszyć poprzez podejmowanie właściwych decyzji w odpowiednim czasie. Aby jednak było to możliwe, osoby uczestniczące w procesie decyzyjnym i zarządczym muszą mieć odpowiednią wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym. Wiedza ta jest, niestety, znacznie rozproszona, a ponadto dość często w zbyt małym stopniu uwzględnia specyficzne problemy występujące w branży turystycznej. Przedmiot Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym wykładany jest na wielu uczelniach w kraju. Jednakże do tej pory na rynku nie ma w zasadzie podręcznika, który by w sposób kompleksowy ujmował podstawowe problemy zarządcze występujące w podmiotach funkcjonujących w branży turystycznej. Próbę wypełnienia (choćby częściowego) tej luki podjęli autorzy niniejszego opracowania. Wykorzystali w związku z tym swoje wieloletnie doświadczenie nabyte zarówno w praktyce gospodarczej (obaj autorzy pełnili szereg funkcji kierowniczych w różnych typach przedsiębiorstw, w tym w przedsiębiorstwach konsultingowych), jak również w wieloletniej działalności dydaktycznej prowadzonej na wyższych uczelniach. Ujęcie wszystkich najważniejszych zagadnień (teoretycznych i praktycznych) dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym w jednym podręczniku nie było, zdaniem autorów, możliwe ze względu na złożoność, różnorodnośći wielowątkowość problematyki. W związku z tym autorzy planują przygotowanie oddzielnego opracowania, które będzie zawierało wyłącznie różnorodne przykłady z praktyki, a także zagadnienia do samodzielnego opracowania, zaprojektowania lub rozwiązania przez czytelników. Niniejsze opracowanie należy więc traktować jako pozycję bazową, zawierającą usystematyzowane i omówione najważniejsze zagadnienia wchodzące w obszar zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym. W każdym z rozdziałów specjalnie zaznaczono definicje lub objaśnienia najważniejszych terminów, które w dalszej części książki są wykorzystywane. Dla osób chcących pogłębić swoją wiedzę z tej dziedziny przygotowano na końcu każdego rozdziału rekomendowaną przez autorów literaturę.
Dwa pierwsze rozdziały stanowią niejako wprowadzenie do tematu, m.in. wyjaśniono w nich termin "przedsiębiorstwo turystyczne", przedstawiono wady i zalety różnych form organizacyjno-prawnych przedsiębiorstw, a także scharakteryzowano najważniejsze uwarunkowania zewnętrzne funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Dalsze rozdziały książki to szczegółowe omówienie zasad skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym. Za punkt wyjścia do zarządzania przedsiębiorstwem przyjęto w podręczniku zdefiniowanie strategii, czyli określenie podstawowego, kompleksowego i długookresowego sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa, dotyczącego jego celów i najważniejszych sposobów ich osiągnięcia. Wybór właściwej strategii, obejmującej wybór docelowej grupy klientów i sposobu przekonania ich do zakupu oferowanego produktu, jest kluczem do powodzenia przedsiębiorstwa. W dalszej części książki omówiono inne ważne zagadnienia związane ze strategią przedsiębiorstwa, jak: zarządzanie marketingowe, zarządzanie finansowe, zarządzanie jakością, zarządzanie personelem czy funkcje i zadania kontroli i controlingu. Główną grupę odbiorców, z myślą o której podręcznik został napisany, stanowią studenci wszystkich kierunków studiów związanych z turystyką. Jednakże książka ta, zdaniem autorów, powinna być użyteczna także dla innych grup społeczno-zawodowych, które pragną uzupełnić, uporządkować czy pogłębić swą wiedzę z różnych zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem turystycznym. Są to np. nauczyciele akademiccy, praktycy życia gospodarczego posiadający własne przedsiębiorstwa lub pragnący je założyć czy osoby zatrudnione w sektorze turystyki, zarówno na stanowiskach wykonawczych, jak i kierowniczych.
Autorzy będą wdzięczni wszystkim czytelnikom za wszelkie uwagi czy postulaty związane z niniejszym podręcznikiem, pozwolą one bowiem bardziej dostosować publikację (pod względem edycyjnym i merytorycznym) do potrzeb odbiorców.
Janusz Sarnowski
Spis treści
Wstęp.Rozdział I
Przedsiębiorstwo turystyczne - istota, formy
1.1. Pojęcie przedsiębiorstwa
1.2. Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw
1.3. Typy i rodzaje przedsiębiorstw turystycznych
1.4. Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
1.4 .1. Istota zarządzania przedsiębiorstwem
1.4.2. Cele przedsiębiorstwa
Pytania kontrolne
Zalecana literatura.
Rozdział II
Otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa turystycznego
2.1. Pojęcie i istota otoczenia zewnętrznego
2.2. Makrootoczenie
2.2.1. Otoczenie demograficzne
2.2.2. Otoczenie ekonomiczne
2.2.3. Otoczenie technologiczne
2.2.4. Otoczenie kulturowe
2.2.5. Otoczenie polityczno-prawne
2.2.6. Otoczenie naturalne
2.3. Mikrootoczenie
2.3.1. Nabywcy .
2.3.2. Dostawcy wyrobów i usług.
2.3.3. Pośrednicy handlowi
2.3.4. Konkurenci
2.3.5. Instytucje finansowe
2.3.6. Instytucje badawcze i agencje reklamowe. Pytania kontrolne
Zalecana literatura
Rozdział III
Zarządzanie strategią i planowanie strategiczne.
3.1. Istota i cele planowania strategicznego
3.2. Misja, wizja i przewaga strategiczna
3.3. Rodzaje strategii działania
3.4. Wybrane metody analizy strategicznej
3.4.1. Analiza SWOT
3.4.2. Benchmarking
3.4.3. Analiza ABC
3.4.4. Macierz BCG
3.5. Układ typowego biznes planu
3.6. Procedura planowania. Pytania kontrolne
Zalecana literatura.
Rozdział IV
Projektowanie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa turystycznego
4.1. ScruktUry organizacyjne, ich elementy i rodzaje
4.1.1. Formalizacja organizacji
4.1.2. Struktury i schematy organizacyjne oraz ich elementy
4.1.3. Typy struktur organizacyjnych
4.1.4. Procedura budowy struktUry organizacyjnej przedsiębiorstwa
4.2. Kryteria podziału zadań.
4.3. Liczbowe parametry struktur organizacyjnych
4.4. Rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych
4.5. Przydzielanie zadań pracownikom.
Pytania kontrolne
Zalecana literatura.
Rozdział V
Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym.
5.1. Istota marketingu a zarządzanie.
5.2. Strategia marketingowa, treść, proces formułowania i wyboru .
5.3. Miejsce strategii marketingowych w strukturze strategii przedsiębiorstwa
5.4. Rodzaje strategii marketingowych.
5.5. Strategiczny plan marketingowy
5.5.1. Istota i funkcje planu marketingowego.
5.5.2. Struktura planu marketingowego.
5.5.3. Procedura planowania marketingowego. Pytania kontrolne
Zalecana literatura.
Rozdział VI
Finansowe zarządzanie przedsiębiorstWem
6.1. Istota i funkcje zarządzania finansowego
i6.2. Zarządzanie procesami finansowania
6.2.1. Główne problemy w procesie finansowania.
6.2.2. Finansowanie działalności bieżącej.
6.2.3. Finansowanie działalności inwestycyjnej.
6.2.4. Kryteria wyboru sposobu finansowania.
6.3. Zarządzanie procesami inwestycyjnymi.
6.3.1. Metody statyczne.
6.3.2. Metody dynamiczne.
6.4. Zarządzanie majątkiem obrotowym
6.4.1. Istota majątku obrotowego i istniejących problemów zarządczych.
6.4.2. Zarządzanie zasobami pieniężnymi
6.4.3. Zarządzanie należnościami.
6.4.4. Zarządzanie zapasami
6.5. Analiza finansowa jako instrument zarządzania zasobami finansowymi.
6.5.1. Rola i przedmiot analizy finansowej w procesach zarządczych
6.5.2. Wykorzystanie wskaźników dla oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
Pytania.
Literatura zalecana.
Rozdział VII
Zarządzanie zasobami ludzkimi
7.1. Przedmiot, cele i specyfika zarządzania kadrami.
7.2. Budowa kadry przedsiębiorstWa.
7.2.1. Planowanie w zarządzaniu kadrami
7.2.2. Rekrutacja i selekcja kandydatów do pracy.
7.2.3. Szkolenie i doskonalenie zawodowe.
7.2.4. Wspieranie więzi pozaformalnych .
7.2.5. Marketing wewnętrzny.
7.3. Motywowanie.
7.3.1. Rodzaje i znaczenie motywacji.
7.3.2. Praktyczne zasady motywowania.
7.3.3. System wynagrodzeń.
7.3.4. Wykorzystanie bodźców pozapłacowych.
7.4. System ocen pracowniczych.
7.5. Zmiany kadrowe. .
Pytania kontrolne
Zalecana literatura.
Rozdział VIII
Zarządzanie operacyjne w przedsiębiorstwie turystycznym
8.1. Przedmiot zarządzania operacyjnego
8.2. Rozkłady i plany pracy.
8.3. Sterowanie operacyjne.
8.4. Logistyka.
8.5. Zarządzanie projektami
8.6. Wykorzystanie komputerów i systemów informatycznych w zarządzaniu
operacyjnym
Pytania kontrolne
Zalecana literatura.
Rozdział IX
Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie turystycznym.
9.1. Pojęcie i znaczenie jakości w przedsiębiorstwach turystycznych
9.2. Kryteria oceny jakości produktu turystycznego.
9.3. Kontrola a zarządzanie jakością.
9.4. Współczesne systemy zarządzania jakością.
9.4.1. System Norm ISO 9000... .
9.4.2. Total Quality Management.
9.4.3. HACCP .
9.5. Standardy jakości w wybranych sektorach branży turystycznej.
9.5.1. Standardy jakości w biurach turystycznych.
9.5.2. Hotelarstwo
9.5.3. Gospodarstwa agroturystyczne.
Pytania kontrolne
Zalecana literatura.
Rozdział X
Kontrola i controlling w przedsiębiorstwie.
10.1. Istota i cele kontroli .
10.2. Proces kontroli
10.3. Rodzaje kontroli .
103.1. Kryteria klasyfikacji kontroli .
10.3.2. Kontrola strategiczna i operacyjna.
10.3.3. Kontrola majątku przedsiębiorstwa i jego ewidencji.
10.4. Controlling.
10.4.1. Istota.
10.4.2. Podstawowe rodzaje controllingu.
Pytania kontrolne
Zalecana literatura.
Słownik
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis przykładów
Książka
-
ISBN:
978-83-60197-52-3
-
Autor:
Janusz Sarnowski, Edward Kirejczyk