Sprawność fizyczna i postawa ciała uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w wieku 9 15 lat z uwzględnieniem aspektów socjodemograficznych na przykładzie wybranych placówek szkolno wychowawczych w Polsce i Czechach.
Studia i Monografie AWF we Wrocławiu nr 123
Obecnie stosowane pojęcie niepełnosprawności intelektualnej ewoluowało. W piśmiennictwie można spotkać się z wieloma
określeniami, na przykład: niedorozwój umysłowy, upośledzenie umysłowe, opóźnienie w rozwoju, oligofrenia (Tkaczyk 1997;
Maszczak 1999; Dykcik 2011). We współczesnym rozumieniu badawczym pojęcie niepełnosprawności intelektualnej jest dość
szerokie, uwzględnia bowiem stopnie upośledzenia oraz zaburzenia sprawności moto- rycznej, zachowania, motywacje i
emocjonalność. Tego typu niepełnosprawność odnosi się nie tylko do sfery poznawczej człowieka, ale obejmuje całą jego
osobowość. Obecnie dominuje podejście wielozakresowe (biologiczne, psychologiczne, pedagogiczne i społeczne) (Maszczak 1991; Dykcik 2011; Kowalik 2012; Valkova 2012). W literaturze przedmiotu zazwyczaj dokonuje się podziału niepełnosprawności intelektualnej w zależności od stopnia jej rozwoju (tab. 1).
W populacji ludzkiej występuje 3% osób z niepełnosprawnością intelektualną. Największą grupę wśród nich stanowią
niepełnosprawni w stopniu lekkim (75% populacji), niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym i znacznym obejmuje 20%, natomiast w stopniu głębokim - 5% (Barłóg 2008). Dane te odnoszą się również do odsetka dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i w Czechach (Lejcarova 2009).
Książka
-
ISBN:
9788364354182
-
Autor:
Bartosz Bolach
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2017
-
Format:
165 x 240
-
Liczba stron:
117
-
Oprawa:
miękka