Edukacja diabetologiczna Standard opieki pielęgnacyjnej chorego na cukrzycę
Wrocław 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 116 str., oprawa miękka
Cukrzyca, zwana także dżumą XXI w., stanowi jeden z najważniejszych problemów zdrowotnych współczesnej medycyny. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza liczba chorych na świecie wzrosła 6-krotnie.
Znaczące miejsce w kompleksowej terapii cukrzycy, poza głównymi formami jej leczenia (farmakoterapią, dietą, wysiłkiem fizycznym), zajmuje również edukacja. Ma ona na celu nie tylko wdrożenie chorych w samoopiekę i samokontrolę, a także przekazanie im i ich rodzinom wiedzy na temat zachowań zdrowotnych oraz przygotowanie do świadomej i efektywnej współpracy z zespołem leczącym, w którego skład wchodzą: lekarze diabetolodzy lub interniści mający doświadczenie z zakresu diabetologii, pielęgniarki przeszkolone w tym zakresie, osoby prowadzące edukację pacjentów, dietetycy, lekarze specjaliści (konsultanci), psycholodzy, a także lekarze podstawowej opieki medycznej.
Właściwie przeprowadzona edukacja pozwoli pacjentowi wypracować optymalny kompromis między ograniczeniami wprowadzanymi przez chorobę a sposobem życia możliwym do zaakceptowania przez niego.
Głównym celem niniejszej publikacji było opracowanie projektu standardu opieki pielęgniarskiej realizowanej wobec pacjenta chorującego na cukrzycę w odniesieniu do „Zaleceń klinicznych dotyczących postępowania u chorych na cukrzycę – 2011” opublikowanych przez Polskie Towarzystwo Diabetologiczne.
Przedstawione informacje dotyczące teoretycznych i praktycznych problemów, jakie pojawiają się w opiece nad chorym na cukrzycę, porządkują wiedzę na ten temat i wskazują jej najważniejsze elementy.
Spis treści
Wstęp1. Edukacja terapeutyczna
1.1. Podstawowe pojęcia edukacji terapeutycznej
2. Kompleksowość edukacji diabetologicznej
2.1. Cukrzyca jako choroba cywilizacyjna
2.2. Historia edukacji diabetologicznej
2.3. Postawa pacjenta wobec nieuleczalnej choroby
2.4. Edukacja diabetologiczna jako istotny element procesu leczenia cukrzycy
2.4.1. Edukacja indywidualna
2.4.2. Edukacja grupowa
2.4.3. Edukacja w środkach masowego przekazu
3. Programy edukacyjne
3.1. Program edukacyjny jako nowoczesne spojrzenie na leczenie cukrzycy
3.2. Czynniki decydujące o skuteczności edukacji diabetologicznej
3.3. Formowanie programu edukacyjnego
3.3.1. Program edukacyjny dla osób w podeszłym wieku
3.3.2. Program edukacyjny dla osób słabowidzących i niewidomych
4. Wytyczne dotyczące standardów edukacji diabetologicznej
4.1. Postępowanie terapeutyczne u chorych na cukrzycę
4.2. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę – nowe wytyczne 2011
4.3. Zalecenia dotyczące strategii w zakresie zapobiegania i leczenia cukrzycy w krajach UE
5. Standard opieki pielęgniarskiej realizowany wobec pacjenta chorującego na cukrzycę
6. Nowe techniki diagnozowania i leczenia cukrzycy
6.1. Podstawowe kierunki badawcze
6.2. Komórki macierzyste w procesie leczenia cukrzycy
6.3. Nowoczesne metody diagnozowania i transportu leków
6.4. Medycyna personalizowana
6.5. Nowoczesne technologie teleinformatyczne w opiece nad chorymi na cukrzycę
Piśmiennictwo
Nota o Autorkach
Książka
-
ISBN:
978-83-62182-22-0
-
Autor:
Izabella Uchmanowicz, Katarzyna Kubera-Jaroszewicz