Bardzo istotne jest zwrócenie przez autorkę uwagi na to, że przestrzeń uczenia się powinna być tak ukształtowana, aby mogła odpowiadać rzeczywistości. Funkcja komunikatywna języka […] jawi się szczególnie wyraźnie, gdy staramy się opanować jakiś nieznany nam język. Wówczas musimy się nauczyć jego używania, tak jak musimy się nauczyć używania innych narzędzi. Trzeba wiedzieć, jak posługiwać się językiem jako systemem znaków w określonych sytuacjach poznawczych i życiowych związanych z komunikowaniem się […]. Działanie językowe obejmuje jednak nie tylko czynne używanie języka, czyli produkowanie tekstów fonicznych i graficznych, ale także rozumienie tych tekstów oraz refleksję nad językiem.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Krzysztofa Janikowskiego
Spis treści
Słowo wstępne1. Ogólna charakterystyka nauczania projektem
1.1. Rys historyczny metody projektów
1.2. Pedagogiczne, psychologiczne i filozoficzne podstawy metody projektów
1.3. Metoda projektów – koncepcje i definicje
1.3.1. Projekt jako eksperyment pedagogiczny w konfrontacji z rzeczywistością
1.3.2. Metoda projektów – idealna droga ku kształceniu
1.3.3. Projekt jako otwarta, skierowana na działanie forma zajęć lekcyjnych
1.3.3.1. Otwartość i działanie na lekcji
1.3.3.2. Cechy projektu jako otwartej formy skierowanej na działanie
1.3.4. Projekt jako działanie lekcyjne wspierające autonomię
1.3.4.1. Autonomia w procesie uczenia się i nauczania
1.3.4.2. Autonomia uczenia się w projekcie
1.3.5. Nauczanie projektopodobne
2. Zastosowanie metody projektów w praktyce
2.1. Czas trwania i zakres projektów w szkole
2.2. Ważne założenia lekcji projektowej
2.2.1. Warsztatowy charakter przestrzeni projektowej
2.2.2. Nauczyciel jako moderator
2.2.3. Dynamika pracy w grupie
2.3. Planowanie i przebieg projektu
2.4. Ocenianie podczas działania projektowego
2.5. Korzyści i granice metody projektów
2.5.1. Inderdyscyplinarność a projekt
2.5.2. Metoda projektów szansą dla nowej szkoły
2.5.3. Granice metody projektów
3. Metoda projektów w nauczaniu języków obcych
3.1. Zasady psychologii kognitywnej i konstruktywizmu w nauczaniu języków obcych
3.2. Zasady autonomii w projekcie językowym
3.3. Założenia akwizycji języka drugiego a nauczanie projektem
3.4. Cele i treści działania projektowego na lekcji języka obcego
3.5. Propozycja modelu projektu w nauczaniu języków obcych
4. Typologia zadań projektowych
4.1. Charakterystyka zadań projektowych dla lekcji języka obcego
4.2. Zadania typu projektowego
4.2.1. Małe projekty
4.2.2. Praca projektowa z tekstem
4.2.3. Pisanie kreatywne
4.2.4. Kreatywne mówienie
4.2.5. Lekcja gramatyki jako projekt
4.2.6. Projekty zorientowane na rozwiązywanie problemu
4.2.7. Przedstawienia teatralne
4.2.8. Projekty skierowane na rozwój kompetencji interkulturowej
4.2.8.1. Projekty-wywiady
4.2.8.2. Autentyczne spotkanie z rodzimym użytkownikiem języka docelowego
4.2.8.3. Wymiana młodzieży jako projekt
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7308-951-8
-
Autor:
Małgorzata Niemiec-Knaś
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2013
-
Format:
16.0x23.5cm
-
Liczba stron:
102
-
Oprawa:
Miękka