Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Mariola Szczepańska, Elżbieta Gaweł-Luty,
Waga produktu: 0.280 kg
EAN: 9788373089587
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2010, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 156 str., oprawa miękka

Książka przeznaczona jest zarówno dla nauczycieli praktyków, jak i studentów pedagogiki. Publikacja ma charakter teoretyczno-praktyczny. W dwóch pierwszych rozdziałach autorki przedstawiły pojęcie i rodzaje wartości oraz ich znaczenie w procesie wychowania dzieci i młodzieży, a także ogólnie w relacjach interpersonalnych. W kolejnych dwóch rozdziałach natomiast omówiły  sposoby badania zjawiska przyjaźni, jego uwarunkowań i zaprezentowały wyniki badań obejmujących dzieci i młodzież. Na zakończenie zamieszczono autorski „rozwojowy model przyjaźni” oraz przykłady programów autorskich, stanowiące cenną pomoc w realizacji zajęć o przyjaźni.

Tematyka książki pozwala na rozwiązywanie aktualnych problemów w szkole oraz wpisuje się w zalecane i promowane programy ministerialne.

Spis treści

Wstęp

Rozdział I
Wartości – zarys problematyki
(Elżbieta Gaweł-Luty)

1.1. Pojęcie i rodzaje wartości
1.2. Wartości w procesie wychowania dzieci i młodzieży
Bibliografia

Rozdział II
Przyjaźń jako specyficzny rodzaj relacji interpersonalnej
(Mariola Szczepańska)
2.1. Przyjaźń – specyfika więzi i jej uwarunkowania
2.2. Abecadło Przyjaźni, czyli o przyjaźni od A do Z
Bibliografia

Rozdział III
Badanie zjawiska przyjaźni jako wartości
w relacjach interpersonalnych dzieci i młodzieży
(Elżbieta Gaweł-Luty, Mariola Szczepańska)

3.1. Metodologia badań własnych
3.1.1. Problem badawczy. Populacja badawcza
3.1.2. Metodologia badań statystycznych
Analiza struktury
Analiza współzależności
Testy statystyczne
3.2.1. Zależność między wiekiem i miejscem zamieszkania
a rodzajem doświadczanych emocji związanych z przyjaźnią
3.2.2. Zależność między wiekiem i miejscem zamieszkania
a szeregowaniem poszczególnych wartości
przez osoby pozostające w związkach przyjacielskich
3.2.3. Zależność między wiekiem i miejscem zamieszkania
a cechami, jakimi powinien się charakteryzować przyjaciel
Cechy charakterystyczne przyjaciela
Cechy zewnętrzne przyjaciela
Preferencje przyjaciela
Cechy osobowe przyjaciela
3.2.4. Zależność między wiekiem i miejscem zamieszkania
a sposobami rozwiązywania konfliktów
3.2.5. Zależność między wiekiem i miejscem zamieszkania
a zdolnością do zwierzania się
3.2.6. Poziom nastawienia sympatii dzieci w wieku 6–10 lat
Analiza struktury poziomu nastawienia sympatii
Poziom nastawienia sympatii według płci badanych dzieci
Poziom nastawienia sympatii według miejsca zamieszkania
badanych dzieci
Poziom nastawienia sympatii według wieku badanych dzieci
Analiza współzależności między poziomem nastawienia sympatii
a wyodrębnionym determinantami
Zależność między poziomem nastawienia sympatii a płcią, miejscem
zamieszkania i wiekiem badanych dzieci
Zależność między poziomem nastawienia sympatii a szeregowaniem
wartości dotyczących bycia jednostki w świecie społecznym wśród
badanych dzieci
Zależność między poziomem nastawienia sympatii a szeregowaniem
wartości dotyczących człowieka i jego cech wśród badanych dzieci
Bibliografia

Rozdział IV
Przyjaźń – edukacyjne wymiary. Przykłady programów autorskich
(Mariola Szczepańska)

4.1. „Przyjaźń niejedno ma imię...” – program autorski
z edukacji czytelniczej dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej
(Hanna Orzeszke)
4.2. Program autorski: Budowanie poczucia więzi emocjonalnej
wśród dzieci w wieku siedmiu lat (Marta Lessnau)
4.3. Program autorski:
Wykorzystanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej
w kształtowaniu postaw społeczno-moralnych
u dziecka sześcioletniego (Grażyna Łuszczyńska)
4.4. Program autorski: „To, co dla mnie najważniejsze”.
Kształtowanie postaw społeczno-moralnych u dzieci sześcioletnich
(Ewa Olszowka)
Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-958-7

  • Autor: 

    Mariola Szczepańska, Elżbieta Gaweł-Luty

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss