Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Andrzej Malinowski,
Waga produktu: 0.300 kg
EAN: 9788360038468
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: WSPiA

Poznań 2013, wydanie 1, format 148 x 210, objętość 168 str., oprawa miękka

Ze wstępu autora, prof. zw. dra hab. Andrzeja Malinowskiego

W wykształceniu pedagogów niezbędna jest pewna wiedza biologiczna i medyczna odnosząca się do ontogenezy człowieka, zwłaszcza rozwoju dzieci i młodzieży. […] W zasadzie wszystkie te elementy można znaleźć we współczesnych podręcznikach i skryptach z biomedyki. Jednakże postęp wiedzy o rozwoju opiera się współcześnie na genetyce i endokrynologii oraz ekologii człowieka i promocji zdrowia. Powstaje zatem pytanie, czy i w jakim zakresie te właśnie elementy winny być uwzględniane w nauczaniu tego przedmiotu skierowanym do pedagogów. Sądzę, że dla niektórych działów pedagogiki, a zwłaszcza psychologii czy promocji zdrowia (pedagogiki zdrowia), wiedza o mechanizmach rządzących rozwojem musi być szersza: niezbędne są elementy anatomii rozwojowej, fizjologii rozwoju, genetyki, ekologii człowieka i promocji zdrowia w postaci odrębnych wykładów.

[…] Moje wieloletnie doświadczenia jako wykładowcy interesującego nas przedmiotu skłaniają mnie do tego, by pedagogom przekazywać przede wszystkim wiedzę o prawidłowościach rozwoju, a w mniejszym stopniu o jego złożonych mechanizmach, które należy uogólnić, bez wnikania w ich szczegóły. […] Prezentowane opracowanie to forma kompendium, czy raczej repetytorium biomedyki.
 
Z recenzji prof. UZ dra hab. Ryszarda Asienkiewicza

Prezentowana publikacja to w zasadzie książka popularno-naukowa, adresowana tak do studentów (zwłaszcza pedagogiki), jak i rodziców czy wychowawców. Ten zwięzły zarys przedmiotu prezentowany w przeszło stustronicowym repetytorium daje uogólnienia takich problemów, jak: etapy ontogenezy człowieka, czynniki rozwoju endogenne genetyczne (determinatory) i endogenne paragenetyczne (stymulatory), środowiskowe modyfikatory oraz tryb życia. Omówiono też różnice dymorficzne człowieka, rytmy biologiczne, problemy lateralizacji i asymetrii oraz wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia populacji w wieku szkolnym.

Spis treści

Przedmowa
Wstęp

I. Rozwój osobniczy człowieka - pojęcia podstawowe

II. Podział życia ludzkiego na okresy
1. Zagadnienia ogólne
2. Płodność, zapłodnienie, rozród
3. Implantacja, stadium przedzarodkowe i zarodkowe
4. Płodowy okres rozwoju
5. Noworodek
6. Okres niemowlęcy
7. Okres młodszego dzieciństwa
8. Okres starszego dzieciństwa
9. Okres młodociany
10. Okres wieku dorosłego
11. Okres wieku dojrzałego
12. Okres starości

III. Rozwój niektórych struktur i funkcji organizmu
1. Szkielet i kości
2. Mięśnie
3. Narządy zmysłów i nerwy

IV. Czynniki rozwoju człowieka
1. Determinatory genetyczne rozwoju - czynniki endogenne
1.1. Płeć
1.2. Rasa
1.3. Konstytucja
2. Czynniki endogenne, paragenetyczne - stymulatory rozwoju
3. Czynniki egzogenne - modyfikatory środowiskowe
3.1. Czynniki biogeograficzne - modyfikatory naturalne
3.2. Czynniki społeczno-ekonomiczne - modyfikatory cywilizacyjno-kulturowe
4. Tryb (styl) życia

V. Tendencje przemian
1. Akceleracja rozwoju
2. Zmiana kolejności występowania etapów rozwojowych
3. Retardacja procesów starzenia

VI. Uwagi o rozwoju dzieci i młodzieży w perspektywie historii Polski

VII. Dymorfizm płciowy
1. Charakterystyka dymorfizmu płciowego
2. Zaburzenia identyfikacji płciowej

VIII. Rytmy biologiczne
1. Rytm okołodobowy
2. Rytmy okołomiesięczne
3. Rytmy sezonowe
4. Rytmy wieloletnie

IX. Symetria i asymetria
1. Asymetria ciała człowieka
2. Rodzaje asymetrii
3. Źródła asymetrii
4. Obustronność i lateralizacja
5. Rozwój lateralizacji w ciągu życia dziecka

X. Zdrowie i jego pomiar
1. Zarys idei zdrowia w perspektywie historycznej
2. Pojęcie zdrowia
3. Epidemiologia
4. Mierniki zdrowia
5. Niektóre wskaźniki służące do oceny stanu odżywienia
5.1. Wskaźnik masy ciała BMI (Body Mass Index)
5.2. Wskaźnik WHR (waist/hip ratio) - wskaźnik talia/biodra
5.3. Ocena składu ciała

XI. Postawa i pozycja ciała
1. Ocena postawy ciała
2. Pozycja ciała

XII. Somatotyp dziecka

XIII. Zagrożenia zdrowia dziecka

XIV. Aktywność ruchowa
1. Zadania wychowania fizycznego
2. Rozwój aktywności ruchowej dziecka
w wieku przedszkolnym i szkolnym

XV. Ocena wieku rozwojowego i dojrzałości szkolnej
1. Określanie wieku rozwojowego
2. Określanie dojrzałości szkolnej
3. Standardy rozwoju dzieci i młodzieży z centralnej Polski z lat 2002-2003

Słownik ważniejszych terminów
Literatura. Wybrane pozycje

Książka

  • ISBN: 

    978-83-60038-46-8

  • Autor: 

    Andrzej Malinowski

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss