Jedynym sposobem fizycznego oddziaływania istoty żywej – w tym człowieka – na środowisko i wywoływania w nim pożądanych zmian jest ruch. Co więcej, jest on zarazem obserwowalnym zjawiskiem, na podstawie którego można wnioskować o tym, co dzieje się w sferze fizjologii i psychiki istot żywych. Dociekaniem jego podstaw i mechanizmów, zwłaszcza u człowieka, zajmuje się kinezjologia.
Obserwowalny ruch jest zjawiskiem fizycznym. Przedmioty nieożywione biernie poddają się zewnętrznym w stosunku do nich prawom fizyki i wskutek tego ich ruchy można łatwo opisać matematycznie. Natomiast istoty żywe nie tylko biernie poddają się prawom fizyki, ale również, dzięki ukształtowanej ewolucyjnie fizjologii i indywidualnie – psychologii, czynnie wpływają na budowanie swoich ruchów. Ich uwarunkowania u istot żywych są więc znacznie bardziej złożone niż prawa fizyczne. Nie da się ich łatwo opisać „przyjazną użytkownikowi” matematyką; właściwym narzędziem opisu może okazać się ujęcie systemowe. Założenie takie stanowi podstawę rozumowania przedstawionego w niniejszej książce.
Spis treści:
Słowo wstępneIX
1. Abstrakcyjny obraz świata: filozofia, nauka i technika1
1.1. Rozumowanie i wnioskowanie w nauce 4
1.2. Myśl i działanie 9
1.3. Funkcja teorii w nauce 12
1.4. Umysłowa pewność i faktyczna niezawodność 17
1.5. Antropokinetyka i matematyka19
1.6. Porządkowanie wiedzy za pomocą systemów 23
2. Miejsce kinezjologii i antropokinetyki w nauce27
3. Operacja ruchowa – podstawy strukturalne33
3.1. „Mózgowy drapacz chmur” Nikołaja Bernsteina36
3.2. Drabinka modalności43
4. Operacja ruchowa – podstawy funkcjonalne 55
5. Budowa operacji ruchowej 65
5.1. Łańcuch zdarzeń w operacji ruchowej 66
5.2. Pamięć – ogólna klamra łańcucha zdarzeń w operacji ruchowej69
6. Macierz zarządzania ruchami 71
6.1. Spostrzeganie72
6.2. Postrzeganie75
6.3. Uwaga77
6.4. Motywacja83
6.5. Intelekt 84
6.5.1. Inteligencja87
6.5.2. Intuicja87
6.5.3. Instynkt 88
6.5.4. Intelekt w macierzy zarządzania ruchami89
6.6. Rozwaga 90
6.7. Decyzja92
6.8. Umiejętności 93
6.9. Kopie eferentne 94
6.10. Wykonanie operacji ruchowej 97
7. Klasyfikacja operacji ruchowych 105
8. Sterowanie operacją ruchową – regulacja i zborność (koordynacja) 117
9. Uczenie się operacji ruchowej: Nikołaj Bernstein i Paul Fitts 125
9.1. Kształtowanie operacji ruchowej według Bernsteina 125
9.2. Kształtowanie operacji ruchowej według Fittsa i Bernsteina:
faza poznawcza 127
9.3. Kształtowanie operacji ruchowej według Fittsa i Bernsteina:
część „nadawcza” fazy skojarzeniowej 128
9.4. Kształtowanie operacji ruchowej według Fittsa i Bernsteina:
część „odbiorcza” fazy skojarzeniowej 129
9.5. Kształtowanie operacji ruchowej według Fittsa i Bernsteina:
faza samodzielna 131
10. Wykonywanie opanowanych umiejętności 135
11. Doskonalenie operacji ruchowej – zasada „szczebel wyżej” 139
12. Nauczanie operacji ruchowej 145
12.1. Nauczanie dzieci 154
13. Tworzenie umiejętności. Style rozumowania 157
14. Co przed dziobem, kinezjologio? 163
Posłowie 175
Słowniczek 179
Parametry
-
Tytuł:
Zarys kinezjologii Ujęcie systemowo-teoretyczne
-
ISBN:
9788366310407
-
Autor:
W. Petryński
-
Rok wydania:
2019
-
Numer wydania:
1
-
Liczba stron:
199
-
Szerokość produktu:
16.5
-
Wysokość produktu:
23.5
-
Okładka:
miękka