Przyjmuje się, że za równowagę ciała człowieka odpowiadają:: błędnik, proprioreceptory, narząd wzroku a wszystko to koordynuje móżdżek. Ważny jest także prawidłowo wykształcony narząd ruchu oraz dobrze funkcjonujący układ nerwowy. W książce opisano ćwiczenia - zilustrowane prawie 160 rycinami - które terapeuta może zastosować aby stymulować błędnik, wzrok oraz układ nerwowy, a także narząd ruchu. Wartość praktyczną publikacji zwiększa prawie 50 filmów instruktażowych zamieszczonych na portalu fizjoterapia.pzwl.pl Publikacja przygotowana z myślą o fizjoterapeutach oraz specjalistach rehabilitacji medycznej. Będzie również interesująca dla neurologów, ortopedów, geriatrów. Ponadto powinni po nią sięgnąć studenci medycyny i fizjoterapii.
Spis treści
1. Wprowadzenie
1.1. Równowaga ciała człowieka
1.1.1. Aspekt fizyczny i biomechaniczny – siły oddziałujące na ciało człowieka
1.1.2. Funkcjonalne przyczyny zaburzeń równowagi
2. Równowaga ciała dziecka we wczesnym okresie ontogenezy
2.1. Zależność napięcia mięśni i odruchów wyrażona w aktywności dziecka
2.2. Rola czynników zmniejszających stabilność podłoża w terapii dzieci z zaburzeniami
ruchowymi
3. Zaburzenie równowagi w wybranych chorobach neurologicznych – charakterystyka
funkcjonalna pacjentów
3.1. Pacjent po udarze mózgu
3.2. Pacjent chory na chorobę Parkinsona
3.3. Pacjent chory na stwardnienie rozsiane
3.4. Ćwiczenia poprawiające równowagę w chorobach neurologicznych
3.4.1. Poprawa struktury i funkcji tkanek pacjenta
3.4.2. Stabilizacja oraz zmiana pozycji ciała
3.4.3. Aktywności ciała w zmieniających się warunkach zewnętrznych
4. Zaburzenia równowagi w wybranych jednostkach ortopedycznych
4.1. Pacjent po endoprotezoplastyce stawu biodrowego – charakterystyka funkcjonalna
4.2. Pacjent po endoprotezoplastyce stawu kolanowego – charakterystyka funkcjonalna
4.3. Ćwiczenia równoważne w ortopedii
5. Zaburzenia równowagi w wieku geriatrycznym
5.1. Charakterystyka funkcjonalna pacjenta geriatrycznego
5.2. Ćwiczenia mobilności przygotowujące do ćwiczeń równoważnych u osób starszych
5.3. Ćwiczenia równoważne w pozycji siedzącej
5.4. Ćwiczenia zmiany pozycji ciała
5.5. Ćwiczenia w pozycji stojącej oraz w marszu
5.6. Ćwiczenia habituacyjne
6. Wykorzystanie przyborów i przyrządów do ćwiczeń równoważnych – podstawy metodyki
ćwiczeń równoważnych z wykorzystaniem faz nauczania motorycznego
6.1. Ćwiczenia stosowane w fazie kognitywnej
6.2. Ćwiczenia stosowane w fazie asocjacyjnej
6.3. Ćwiczenia stosowane w fazie autonomicznej