Materiały dobrze wypełniają istniejącą od wielu lat lukę w literaturze (...). Są one świetnie dobrane pod względem merytorycznym i ciekawie przedstawione dydaktycznie (...). Propozycje konkretnych zajęć są bardzo cenne i potrzebne, aby urozmaicić istniejące metody pracy z dziećmi wymagającymi opieki logopedycznej."
Z recenzji prof. drą hab. Kazimierza Ożoga
„Publikacja adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli języka polskiego, ale także nauczania początkowego, prowadzących kółka zainteresowań oraz zajęcia pozalekcyjne. Składa się z sześciu rozdziałów, z których każdy ma inne autorstwo, co jest plusem, gdyż nie bywa się na ogół specjalistą we wszystkich dziedzinach. Widać, że poszczególne zagadnienia zaprezentowały osoby kompetentne. Zadanie miały dosyć trudne, gdyż musiały dokonać wyboru zagadnień i tak je przedstawić, aby każdy mógł z nich skorzystać, nawet jeśli nie jest z wykształcenia polonistą. (...) Praca jest poprawna pod względem merytorycznym (...), autorki opierają się na wszystkich najnowszych osiągnięciach naukowych twórczo je wykorzystując przy propozycjach ćwiczeń i scenariuszy."
Z recenzji dr Anny Sołtys-Chmielowicz
I. Współczesne problemy kultury mówienia
Kazimierz Ożóg, Mody językowe we współczesnej polszczyźnie
Bogusław Dunaj, Błędy fonetyczne i ich uwarunkowania
Barbara Greszczuk, Problemy z tak zwanymi samogłoskami nosowymi we współczesnej polszczyźnie. Aspekt ortoepiczny i ortograficzny
Halina Kurek, Mechanizmy ewolucji fleksji nominalnej współczesnej polszczyzny (na przykładzie imion i nazwisk)
Grażyna Filip, Reguły gramatyczne a uzus społeczny, czyli „co żeście osiągnęli w przeciągu półtorej roku dwutysięcznego jedenastego i dwutysięcznego dwunastego?”
II. Kultura języka w perspektywie historycznej
Bogdan Walczak, Skuteczność werdyktów normatywnych dawniej i dziś
Krystyna Kleszczowa, Błąd z perspektywy historii języka
Mirosława Mycawka, Norma językowa na tle procesów historycznojęzykowych
Halina Pelcowa, Regionalizmy i dialektyzmy – błędy językowe czy dziedzictwo kulturowe regionu?
Małgorzata Kułakowska, Rozwój palatalności spółgłosek przedniojęzykowych
III. Kultura języka w tekstach
Magdalena Patro-Kucab, Ciąg dalszy sporu o „intruza gdańskiego”, czyli Alojzy Feliński ripostuje Janowi Śniadeckiemu (Rozmowa w Zaciszy z powodu listu Pana Szczeropolskiego)
Anna Jamrozek-Sowa, Reporter stawia pytania o sens życia i historii. Rozmowy zapisane
w Kocich łbach Władysława Lecha Terleckiego
Halszka Górny, Sygnały świadomości onimicznej w narracjach pamiętnikarskich z XIX i początku XX wieku
Małgorzata Bortliczek, Kultura języka w dyskursie popularnonaukowym dla dzieci
Marzena Krupa, O błędach językowych w tekstach naukowych (z perspektywy redaktora)
IV. Kultura słowa społeczności akademickiej
Natalia Sosnowska, Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, Kultura słowa w dydaktyce uniwersyteckiej. Przemiany programowe a sprawność językowo-komunikacyjna studentów
Bożena Taras, Umiejętności językowe studentów rzeszowskiej polonistyki
Ewa Dzięcioł, Aldona Kocyła, Sprawność formułowania pism oficjalnych przez studentów (na przykładzie podania)
Agnieszka Myszka, „Prezenterzy powinni być samą doskonałością”. Wymowa staranna współczesnych dwudziestolatków – rekonesans badawczy
Maria Czaplicka-Jedlikowska, Językowe formy grzecznościowe dawniej i dziś w świetle wybranej literatury i w opinii studentów UKW w Bydgoszczy
V. Kultura języka w dydaktyce szkolnej
Danuta Lech-Kirstein, Regionalne aspekty onomastyki w dydaktyce szkolnej i akademickiej (na przykładzie Śląska)
Anna Tabisz, Czy w szkole uczy się mówienia?
Barbara Kuźniar, Kultura języka?... Hmmm... Próby definiowania pojęcia przez uczniów technikum i zasadniczej szkoły zawodowej
Karolina Mazur, Kultura języka a umiejętności tekstotwórcze uczniów – na przykładzie opowiadania z dialogiem
VI. Kultura słowa w glottodydaktyce
Ałła Krawczuk, O normatywnych aspektach etykiety językowej Polaków na Ukrainie
Jerzy Kowalewski, Nauczanie socjokultury – część wspólna edukacji krajowej i zagranicznej
Anna Czerwińska, Błędy językowe w wypracowaniach szkolnych (na podstawie prac uczniów ze szkół polskich w Wilnie)
VII. Kultura mówienia w kontaktach nieoficjalnych
Magdalena Wasylewicz, Komunikacja pokolenia sieci. Jakość słowa w dobie nowych mediów
Barbara Misztal, Niewątpliwie, zdecydowanie, rzekomo, bodajże – rola wykładników modalności epistemicznej w rozmowach internetowych
Wioletta Kochmańska, „Autentyczny fakt naturalnej rzeczywistości” – uwagi na temat przyczyn powstawania (nie)kłopotliwych konstrukcji językowych
Marzena Matyka, Komunikacja podczas sesji klasycznych gier fabularnych w kontekście zasad poprawności językowej (na przykładzie przerwań)
VIII. Kultura mówienia w perspektywie logopedycznej
Katarzyna Bieńkowska, Piotr Jurczak, Próba oceny poziomu rozwoju mowy małych dzieci z wadą słuchu
Izabela Marczykowska, Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Rola osób dorosłych we wspieraniu rozwoju językowego małych dzieci. Założenia programu „Hanen”
Monika Zielińska, Mowa dzieci w młodszym wieku szkolnym
Z recenzji prof. drą hab. Kazimierza Ożoga
„Publikacja adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli języka polskiego, ale także nauczania początkowego, prowadzących kółka zainteresowań oraz zajęcia pozalekcyjne. Składa się z sześciu rozdziałów, z których każdy ma inne autorstwo, co jest plusem, gdyż nie bywa się na ogół specjalistą we wszystkich dziedzinach. Widać, że poszczególne zagadnienia zaprezentowały osoby kompetentne. Zadanie miały dosyć trudne, gdyż musiały dokonać wyboru zagadnień i tak je przedstawić, aby każdy mógł z nich skorzystać, nawet jeśli nie jest z wykształcenia polonistą. (...) Praca jest poprawna pod względem merytorycznym (...), autorki opierają się na wszystkich najnowszych osiągnięciach naukowych twórczo je wykorzystując przy propozycjach ćwiczeń i scenariuszy."
Z recenzji dr Anny Sołtys-Chmielowicz
Spis treści
Od redakcjiI. Współczesne problemy kultury mówienia
Kazimierz Ożóg, Mody językowe we współczesnej polszczyźnie
Bogusław Dunaj, Błędy fonetyczne i ich uwarunkowania
Barbara Greszczuk, Problemy z tak zwanymi samogłoskami nosowymi we współczesnej polszczyźnie. Aspekt ortoepiczny i ortograficzny
Halina Kurek, Mechanizmy ewolucji fleksji nominalnej współczesnej polszczyzny (na przykładzie imion i nazwisk)
Grażyna Filip, Reguły gramatyczne a uzus społeczny, czyli „co żeście osiągnęli w przeciągu półtorej roku dwutysięcznego jedenastego i dwutysięcznego dwunastego?”
II. Kultura języka w perspektywie historycznej
Bogdan Walczak, Skuteczność werdyktów normatywnych dawniej i dziś
Krystyna Kleszczowa, Błąd z perspektywy historii języka
Mirosława Mycawka, Norma językowa na tle procesów historycznojęzykowych
Halina Pelcowa, Regionalizmy i dialektyzmy – błędy językowe czy dziedzictwo kulturowe regionu?
Małgorzata Kułakowska, Rozwój palatalności spółgłosek przedniojęzykowych
III. Kultura języka w tekstach
Magdalena Patro-Kucab, Ciąg dalszy sporu o „intruza gdańskiego”, czyli Alojzy Feliński ripostuje Janowi Śniadeckiemu (Rozmowa w Zaciszy z powodu listu Pana Szczeropolskiego)
Anna Jamrozek-Sowa, Reporter stawia pytania o sens życia i historii. Rozmowy zapisane
w Kocich łbach Władysława Lecha Terleckiego
Halszka Górny, Sygnały świadomości onimicznej w narracjach pamiętnikarskich z XIX i początku XX wieku
Małgorzata Bortliczek, Kultura języka w dyskursie popularnonaukowym dla dzieci
Marzena Krupa, O błędach językowych w tekstach naukowych (z perspektywy redaktora)
IV. Kultura słowa społeczności akademickiej
Natalia Sosnowska, Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, Kultura słowa w dydaktyce uniwersyteckiej. Przemiany programowe a sprawność językowo-komunikacyjna studentów
Bożena Taras, Umiejętności językowe studentów rzeszowskiej polonistyki
Ewa Dzięcioł, Aldona Kocyła, Sprawność formułowania pism oficjalnych przez studentów (na przykładzie podania)
Agnieszka Myszka, „Prezenterzy powinni być samą doskonałością”. Wymowa staranna współczesnych dwudziestolatków – rekonesans badawczy
Maria Czaplicka-Jedlikowska, Językowe formy grzecznościowe dawniej i dziś w świetle wybranej literatury i w opinii studentów UKW w Bydgoszczy
V. Kultura języka w dydaktyce szkolnej
Danuta Lech-Kirstein, Regionalne aspekty onomastyki w dydaktyce szkolnej i akademickiej (na przykładzie Śląska)
Anna Tabisz, Czy w szkole uczy się mówienia?
Barbara Kuźniar, Kultura języka?... Hmmm... Próby definiowania pojęcia przez uczniów technikum i zasadniczej szkoły zawodowej
Karolina Mazur, Kultura języka a umiejętności tekstotwórcze uczniów – na przykładzie opowiadania z dialogiem
VI. Kultura słowa w glottodydaktyce
Ałła Krawczuk, O normatywnych aspektach etykiety językowej Polaków na Ukrainie
Jerzy Kowalewski, Nauczanie socjokultury – część wspólna edukacji krajowej i zagranicznej
Anna Czerwińska, Błędy językowe w wypracowaniach szkolnych (na podstawie prac uczniów ze szkół polskich w Wilnie)
VII. Kultura mówienia w kontaktach nieoficjalnych
Magdalena Wasylewicz, Komunikacja pokolenia sieci. Jakość słowa w dobie nowych mediów
Barbara Misztal, Niewątpliwie, zdecydowanie, rzekomo, bodajże – rola wykładników modalności epistemicznej w rozmowach internetowych
Wioletta Kochmańska, „Autentyczny fakt naturalnej rzeczywistości” – uwagi na temat przyczyn powstawania (nie)kłopotliwych konstrukcji językowych
Marzena Matyka, Komunikacja podczas sesji klasycznych gier fabularnych w kontekście zasad poprawności językowej (na przykładzie przerwań)
VIII. Kultura mówienia w perspektywie logopedycznej
Katarzyna Bieńkowska, Piotr Jurczak, Próba oceny poziomu rozwoju mowy małych dzieci z wadą słuchu
Izabela Marczykowska, Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Rola osób dorosłych we wspieraniu rozwoju językowego małych dzieci. Założenia programu „Hanen”
Monika Zielińska, Mowa dzieci w młodszym wieku szkolnym
Książka
-
ISBN:
978-83-7338-998-4
-
Redaktor:
Małgorzata Kułakowska, Agnieszka Myszka
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2014
-
Format:
156x232
-
Liczba stron:
372
-
Oprawa:
Miękka