Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Joanna Kossewska
Waga produktu: 0.410 kg
EAN: 9788375871210
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2009, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 262 str., oprawa miękka

Książka Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi prezentuje twórcze propozycje konkretnych form realizacji edukacyjnej i wychowawczej funkcji szkoły w odniesieniu do uczniów z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami, które są cennym materiałem dla psychologów i pedagogów, jak również podstawą i inspiracją do dalszych poszukiwań najbardziej odpowiednich metod. Mogą one stanowić punkt wyjścia do tworzenia programów realizowanych w placówkach terapeutyczno-szkolnych dla uczniów z autyzmem.

W niniejszej monografii prezentujemy twórcze sposoby wykorzystywane przez pracowników Zespołu Szkół Specjalnych nr 13 dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Krakowie, mając nadzieję, że Czytelnik odnajdzie w przedstawionych propozycjach inspirację do własnych działań podejmowanych wobec osób z autyzmem.

W rehabilitacji niepełnosprawnych można wyróżnić dwa główne podejścia. Pierwsze skupia się na wspomaganiu osoby niepełnosprawnej w rozwiązywaniu przez nią sytuacji problemowych, a więc na pokonywaniu barier społecznych. Natomiast drugie – polega na umożliwieniu osobie niepełnosprawnej przyswajania zachowań i umiejętności niezbędnych do jak najpełniejszego funkcjonowania w społeczeństwie, czyli jest związane z likwidowaniem predyspozycji do bezpośredniego wchodzenia w sytuacje problemowe (Kowalik, 1998).

Prezentowana w tym opracowaniu kompleksowa forma wspomagania rozwoju uczniów z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami wypracowana na przestrzeni kilkunastu lat doświadczeń przez zespól Ośrodka Terapeutyczno-Szkolnego w Krakowie mieści się właśnie w tym drugim nurcie działań.

Warto nadmienić, że Ośrodek Terapeutyczno-Szkolny w Krakowie, jest pierwszą tego typu placówką w Polsce, powołaną do istnienia przez rodziców poszukujących z jednej strony najmniej restrykcyjnego środowiska szkolnego dla swoich dzieci, a z drugiej – placówki, która będzie najpełniejszą odpowiedzią na ich szczególne potrzeby poznawcze i emocjonalno- społeczne, wynikające z istoty zaburzenia.

Spis treści

Joanna Kossewska
Przedmowa

Urszula Gurba
Wstęp

Anna Rybka
Rozumienie autystycznego świata z perspektywy poznawczych koncepcji psychologicznych

Anna Słomian, Małgorzata Jankowicz, Agnieszka Zygmunt
Twórcze sposoby realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście specyfiki funkcjonowania uczniów z autyzmem

Ewa Brodowicz
W kierunku interakcyjnej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej

Anna Szczypczyk
Zabawa w procesie diagnozy i terapii małego dziecka z autyzmem

Grażyna Stokłosa, Katarzyna Stawecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem

Joanna Kossewska
Trening w zakresie teorii umysłu

Magdalena Sabik, Agnieszka Stachowicz
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i społecznych uczniów z autyzmem

Anna Rybka, Aneta Garncarz
Stymulowanie rozwoju emocjonalnego u osób z autyzmem

Andrzej Wolski
Przygotowanie dziecka z autyzmem do uczestnictwa w edukacji

Agata Twardowska
Katecheza i przygotowanie do życia sakramentalnego uczniów z autyzmem i sprzężonymi niepełnosprawnościami

Maria Gocał, Łukasz Majorek
Przygotowanie młodzieży z autyzmem do okresu dorastania
Analiza teoretyczna i doświadczenia praktyczne

Andrzej Wolski
Przygotowanie młodzieży z autyzmem do podejmowania aktywności zawodowej

Beata Chmiel, Magdalena Sabik, Agnieszka Stachowicz
Klub Aktora – współtworzenie sztuki. Przestrzeń dla osób z autyzmem

Marcin Michalski, Andrzej Golonka
Modyfikacja trudnych zachowań u dzieci i młodzieży z autyzmem

Małgorzata Górecka
Adaptacja programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” do potrzeb rodziców dzieci z autyzmem


Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-121-0

  • Redaktor: 

    Joanna Kossewska

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss