Kraków 2009, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 262 str., oprawa miękka
Książka Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi prezentuje twórcze propozycje konkretnych form realizacji edukacyjnej i wychowawczej funkcji szkoły w odniesieniu do uczniów z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami, które są cennym materiałem dla psychologów i pedagogów, jak również podstawą i inspiracją do dalszych poszukiwań najbardziej odpowiednich metod. Mogą one stanowić punkt wyjścia do tworzenia programów realizowanych w placówkach terapeutyczno-szkolnych dla uczniów z autyzmem.
W niniejszej monografii prezentujemy twórcze sposoby wykorzystywane przez pracowników Zespołu Szkół Specjalnych nr 13 dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Krakowie, mając nadzieję, że Czytelnik odnajdzie w przedstawionych propozycjach inspirację do własnych działań podejmowanych wobec osób z autyzmem.
W rehabilitacji niepełnosprawnych można wyróżnić dwa główne podejścia. Pierwsze skupia się na wspomaganiu osoby niepełnosprawnej w rozwiązywaniu przez nią sytuacji problemowych, a więc na pokonywaniu barier społecznych. Natomiast drugie – polega na umożliwieniu osobie niepełnosprawnej przyswajania zachowań i umiejętności niezbędnych do jak najpełniejszego funkcjonowania w społeczeństwie, czyli jest związane z likwidowaniem predyspozycji do bezpośredniego wchodzenia w sytuacje problemowe (Kowalik, 1998).
Prezentowana w tym opracowaniu kompleksowa forma wspomagania rozwoju uczniów z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami wypracowana na przestrzeni kilkunastu lat doświadczeń przez zespól Ośrodka Terapeutyczno-Szkolnego w Krakowie mieści się właśnie w tym drugim nurcie działań.
Warto nadmienić, że Ośrodek Terapeutyczno-Szkolny w Krakowie, jest pierwszą tego typu placówką w Polsce, powołaną do istnienia przez rodziców poszukujących z jednej strony najmniej restrykcyjnego środowiska szkolnego dla swoich dzieci, a z drugiej – placówki, która będzie najpełniejszą odpowiedzią na ich szczególne potrzeby poznawcze i emocjonalno- społeczne, wynikające z istoty zaburzenia.
Spis treści
Joanna KossewskaPrzedmowa
Urszula Gurba
Wstęp
Anna Rybka
Rozumienie autystycznego świata z perspektywy poznawczych koncepcji psychologicznych
Anna Słomian, Małgorzata Jankowicz, Agnieszka Zygmunt
Twórcze sposoby realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście specyfiki funkcjonowania uczniów z autyzmem
Ewa Brodowicz
W kierunku interakcyjnej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej
Anna Szczypczyk
Zabawa w procesie diagnozy i terapii małego dziecka z autyzmem
Grażyna Stokłosa, Katarzyna Stawecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem
Joanna Kossewska
Trening w zakresie teorii umysłu
Magdalena Sabik, Agnieszka Stachowicz
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i społecznych uczniów z autyzmem
Anna Rybka, Aneta Garncarz
Stymulowanie rozwoju emocjonalnego u osób z autyzmem
Andrzej Wolski
Przygotowanie dziecka z autyzmem do uczestnictwa w edukacji
Agata Twardowska
Katecheza i przygotowanie do życia sakramentalnego uczniów z autyzmem i sprzężonymi niepełnosprawnościami
Maria Gocał, Łukasz Majorek
Przygotowanie młodzieży z autyzmem do okresu dorastania
Analiza teoretyczna i doświadczenia praktyczne
Andrzej Wolski
Przygotowanie młodzieży z autyzmem do podejmowania aktywności zawodowej
Beata Chmiel, Magdalena Sabik, Agnieszka Stachowicz
Klub Aktora – współtworzenie sztuki. Przestrzeń dla osób z autyzmem
Marcin Michalski, Andrzej Golonka
Modyfikacja trudnych zachowań u dzieci i młodzieży z autyzmem
Małgorzata Górecka
Adaptacja programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” do potrzeb rodziców dzieci z autyzmem
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-121-0
-
Redaktor:
Joanna Kossewska