Prezentowana publikacja jest jak do tej pory pierwszą i jedyną pozycją, w której przedstawione zostały wybrane metody terapii, w dostosowaniu do pracy z osobą przejawiającą głębokie deficyty rozwojowe. Praca nad dziećmi autystycznymi wymaga poszukiwania nowych dróg wspomagania ich rozwoju. Aby wyjść naprzeciw tym poszukiwaniom, Autorzy przedstawili własne doświadczenia, będące wynikiem wieloletniej praktyki zawodowej oraz zdobytej wiedzy. Każdy z Autorów, opisując prowadzoną przez siebie terapię, wychodzi od założeń terapeutycznych, następnie ukazuje możliwości wykorzystania metody w pracy z osobą z autyzmem. Dodatkowo przedstawione zostały badania nad efektywnością wykorzystania każdej z metod oraz propozycje zastosowania tych metod do pracy z dziećmi, gdzie połączone zostały autorskie podejścia z prezentacją podstawowych zaleceń. W końcowej części opracowania znajdują się zalecenia, możliwe do zastosowania w pracy edukacyjno-terapeutycznej w odniesieniu do opisanych programów autorskich.
Książka jest skierowana przede wszystkim do terapeutów-psychologów, pedagogów, socjologów, pracowników socjalnych oraz administracji, podejmujących działania z dziećmi dotkniętymi autyzmem. Szczególnie książkę można polecić praktykom pracującym z dziećmi z głębokimi deficytami rozwoju, nauczycielom szkół integracyjnych, masowych oraz rodzicom posiadającym dzieci autystyczne.
W związku z ogromnym zainteresowaniem, jakim cieszyło się pierwsze wydanie tej publikacji pod tytułem Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, Autorzy z wielką radością podjęli się opracowania drugiego wydania, które zostało zmienione. Zmiany dotyczą m.in. zaprezentowania
w artykułach nowych metod pracy z osobami dotkniętymi autyzmem, aktualizacji prezentowanych tekstów oraz dołączenia nowego artykułu.
Spis treści
Przedmowa do wydania drugiego, zmienionego. Od redaktora. Wprowadzenie. Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z osobami autystycznymi.Wczesne wykrywanie autyzmu i efekty wczesnej terapii.
Dylematy związane z terapią behawioralną stosowaną wobec osób autystycznych.
Metoda Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z autyzmem.
Dziecko autystyczne w kręgu muzyki.
Muzykoterapia w pracy z dzieckiem autystycznym.
Metoda Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej w terapii dzieci autystycznych.
Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego w terapii dziecka z głębokimi deficytami rozwojowymi-autystycznego.
Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi autystycznymi.
Metoda Felicie Affolter.
Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP) – Zbigniewa Szota.
Wybrane metody wykorzystywane w pracy z dzieckiem autystycznym z głębokimi zaburzeniami w rozwoju.
Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji dzieci ze specyficznymi potrzebami.
Gdzie szukać pomocy
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-621-5
-
Redaktor:
Błeszyński Jacek J.
-
Wydanie:
4
-
Rok wydania:
2013
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
230
-
Oprawa:
Miękka