Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych
Kraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 306 str., oprawa miękka
Prezentowana książka powstała jako odpowiedź na współcześnie dostrzegalny dylemat przenoszenia uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych. Obszar tego zagadnienia dotąd nie omawiany w literaturze pedagogicznej jest nowatorskim ujęciem badawczym szeregu uwarunkowań regulujących tok postępowania selekcyjnego. To właśnie one, jako istotne wyznaczniki rozwoju społecznego, implikują bowiem stwierdzenie, że rekwalifikacja nie jest procesem jednorodnym, ale składową wielu niekorzystnych okoliczności, których efektem jest zmiana placówki kształcenia. Przeprowadzone badania, których rezultaty przedstawiono w niniejszym opracowaniu, były ukierunkowane na poznanie opinii rodziców, uczniów niepełnosprawnych i nauczycieli jako podmiotów dialogu edukacyjnego na temat wykluczenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z kształcenia integracyjnego. Celem poznawczym badań była eksplikacja możliwie największej ilości wyznaczników rekwalifikacji za pomocą analizy zgromadzonego materiału badawczego. Ponadto wyniki badań autorki wydają się kluczowe dla całego systemu edukacji obejmującego kształcenie dzieci niepełnosprawnych, ale też umożliwiają wyznaczenie bardziej szczegółowych kierunków empirycznego poznania procesów selekcji międzyszkolnej tej grupy uczniów.
Książka uzyskała główną nagrodę w VIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Otwarte Drzwi” organizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie
Umieszczenie dziecka niepełnosprawnego w szkole specjalnej, wynikające z rekwalifikacji, staje się porażką decyzyjną. Mam tu na myśli przede wszystkim rodziców, ale też nauczycieli i dyrektorów szkół integracyjnych, którzy przyjmując dziecko ze zróżnicowanymi zaburzeniami funkcjonalnymi, decydują się na zadanie przekraczające ich możliwości dydaktyczno-wychowawcze. Należy jednak zauważyć, że uczniowie zmieniający placówkę (z integracyjnej na specjalną) to również absolwenci gimnazjów niepodejmujący dalszego kształcenia w systemie edukacji integracyjnej.
Sygnalizowana w książce problematyka zwraca uwagę na fakt selekcji „niewygodnej” dla ogólnej idei edukacji integracyjnej. Wielu jej zwolenników uważa, że wszyscy niepełnosprawni, bez względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności, powinni być objęci nauczaniem ogólnodostępnym. Mając wątpliwość, czy integracja jest możliwa dla ogólnej populacji dzieci z niepełnosprawnością, szczególnie ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju i upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, postanowiłam zająć się tą problematyką.
Spis treści
Rozdział 1Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w Polsce
Rozdział 2
Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością w społeczności szkolnej
Rozdział 3
Niepowodzenia szkolne uczniów z niepełnosprawnością
Rozdział 4
Metodologiczne podstawy badań
Rozdział 5
Rzeczywisty obraz personalistycznych ograniczeń rozwojowych uczniów
z niepełnosprawnością kształconych w integracji w opinii nauczycieli
szkół specjalnych – badania własne
Rozdział 6
Uwarunkowania zmiany profilu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością
w opinii dyrektorów placówek integracyjnych – analiza wyników badań
Rozdział 7
Rodzina ucznia niepełnosprawnego wobec problemu zmiany
placówki kształcenia
Rozdział 8
Poglądy rodziców i uczniów niepełnosprawnych ujawniające
mechanizmy i strukturę funkcjonowania dziecka szkole/klasie integracyjnej
Rozdział 9
Geneza i mechanizmy zmiany profilu kształcenia
a niepełnosprawności dziecka
Rozdział 10
Analiza indywidualnych przypadków uczniów niepełnosprawnych
przeniesionych w toku nauki z klas integracyjnych do specjalnych
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-401-6
-
Autor:
Grzyb Barbara