Kraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 210 str., oprawa miękka
Zaprezentowany punkt widzenia jest wyrazem nadziei na sprowokowanie debaty wokół koncepcji oraz praktyki wspierania i wspomagania w pedagogice specjalnej, ich wspólnych i rozłącznych znaczeń. […]
Autorzy, których opracowania zamieszczono w I części niniejszego tomu, określili założenia i uwarunkowania interdyscyplinarności oraz wielokontekstowości wczesnego wspomagania i wspierania rozwoju oraz rehabilitacji. Przełożenie punktu ciężkości w rehabilitacji i edukacji z uszkodzeń osoby na zachowane możliwości/zasoby jest obowiązującym paradygmatem w pedagogice specjalnej. Problem specyficznych trudności w uczeniu się uczniów z różnymi stopniami i rodzajami niepełnosprawności musi więc eksponować pozytywny nurt myślenia o zaburzeniu, który pozwala na stworzenie odpowiednich warunków do poszukiwania potencjalnych zdolności i podkreślenie nie tego, co specyficzne, ale tego, co tkwi w zasobach ludzkich. Poszukiwanie wspólnych, a nie swoistych problemów osób pełno- i niepełnosprawnych, co tak wyraźnie podkreślał A. Hulek (1992), wymaga od nauczycieli poszukiwania takich strategii edukacyjno-terapeutycznych, które będą jednocześnie korygować i kompensować trudności oraz wspomagać/wspierać uzdolnienia.
W II części niniejszego tomu, ukazującej formy i metody pomocy rodzinom osób z niepełnosprawnością, zwrócono uwagę nie tylko na problem stosunku rodziców do niepełnosprawnego dziecka i pomoc w zakresie wspierania jego rozwoju w procesie rehabilitacji, ale także podkreślono szczególną rolę ojców i innych członków rodziny (rodzeństwa, dziadków) w procesie terapii, trudną miłość matek, często przeżywaną w samotności, w opozycji do nastawień społecznych, oraz świadomość wychowawczą i odpowiedzialność rodzicielską. (fragmenty z Wprowadzenia)
Spis treści
WprowadzenieCzęść I
Założenia i uwarunkowania interdyscyplinarności i wielokontekstowości
wczesnego wspierania i wspomagania rozwoju oraz rehabilitacji
Alicja Rakowska. Aspekty komunikacji w profilaktyce, terapii i wychowaniu
Darina Tarcsiová. System wczesnego poradnictwa specjalno-pedagogicznego
dla dzieci z niepełnosprawnością słuchową w warunkach
Republiki Słowackiej
Joanna Konarska. Niepełnosprawność w kontekście czteroczynnikowej teorii
rozwoju człowieka
Hanna Żuraw. Jakość życia niepełnosprawnych intelektualnie
absolwentów szkół specjalnych
Urszula Eckert. Profilaktyka zapobiegająca niepełnosprawności
Adam Mikrut. Samotność i jej związek z poczuciem własnej niepełnosprawności u osób o nieprawidłowym rozwoju intelektualnym
Adrianna Kleszczyńska. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
w powiatowej poradni psychologiczno-pedagogicznej
Teresa Serafin. Tworzenie warunków do kontynuacji nauki na poziomie wyższym
przez uczniów z niepełnosprawnościami – możliwości a praktyka
Agnieszka Wątorek. Sytuacja uczniów z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w polskim systemie kształcenia
Ewa Domagała-Zyśk. Kompetencje młodzieży gimnazjalnej z uszkodzeniami
słuchu w zakresie pisania w języku angielskim
Część II
Formy i metody wspierania rodzin osób z niepełnosprawnością
Janina Wyczesany. Problemy i potrzeby rodziców dzieci z niepełnosprawnością
Aneta Lew-Koralewicz. Rola rodziny w terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju
w opiniach rodziców i terapeutów
Grażyna Gunia. Rodzice dzieci niesłyszących wobec alternatywnych metod
i form terapii logopedycznej
Dorota Kornaś. Profilaktyka i wczesne protezowanie dzieci z wadą słuchu
w opinii ich rodziców
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-289-0
-
Autor:
Gunia Grażyna,Baran Jolanta