Kraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 210 str., oprawa miękka
Opracowanie zawiera zbiór tekstów poświęconych teoretycznym i praktycznym rozwiązaniom w obszarach profilaktyki i wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością. Proces wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością wymaga wciąż - na - nowo - podejmowanej refleksji teoretycznej oraz nieustannego poszukiwania rozwiązań w zakresie oddziaływań praktycznych. Ujęcie procesu wspierania rozwoju osoby z niepełnosprawnością w perspektywie systemowo- ekologicznej pozwala dostrzec istnienie wielowymiarowych związków pomiędzy różnymi elementami tworzącymi system przestrzeni życia danej jednostki.
Książka składa się z dwóch części. W części I, zatytułowanej W poszukiwaniu rozwiązań dla profilaktyki i wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością, przedstawiono szerokie spektrum propozycji działań praktycznych w zakresie rehabilitacji i integracji społecznej Celem prezentowanych tekstów jest inspirowanie czy wręcz udzielanie wskazówek do działań o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym oraz – zgodnie ze współczesnymi trendami obowiązującymi w pedagogice – prewencyjnym. Część II prezentowanego opracowania to próba odpowiedzi na pytanie Z. Kwiecińskiego: „I cóż po pedagogu w tych czasach nieprzejrzystości i w kulturze drapieżności?” (2007, s. 38). Składają się na nią zaledwie dwa teksty, ale stanowiące ważne głosy w dyskusji o roli i powinnościach oraz kondycji współczesnych pedagogów.
Spis treści
Część IW poszukiwaniu rozwiązań dla profilaktyki i wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością
Dorota Prysak, Sylwia Wrona
Działania profilaktyczne wczesnej interwencji w kształtowaniu
prawidłowych relacji społecznych dorosłych osób niepełnosprawnych
Karina Szafrańska
Drama jako rodzaj twórczej terapii pedagogicznej w rozwijaniu kompetencji
językowych u dzieci z zespołem Aspergera
Yuliya Tarnavska
Próba wykorzystania programu TEACCH we wspomaganiu
psychospołecznego rozwoju dziecka z autyzmem wczesnodziecięcym
w wieku 5 lat
Leszek Ploch
Aktywność artystyczna a kształtowanie się samooceny osób
z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Danuta Baraniewicz
Szkoła integracyjna w ocenie absolwentów z niepełnosprawnością
intelektualną
Jarosław Bąbka
Rozwojowe i edukacyjne uwarunkowania współpracy jako umiejętności
składającej się na kompetencje społeczne niepełnosprawnych uczniów
Małgorzata Szmit
Seksualność osób niepełnosprawnych intelektualnie – stereotypy i wyzwania
Elżbieta M. Minczakiewicz
Autyzm a efekty rozwoju funkcji komunikacyjnych u dzieci objętych
programem wieloprofilowego ich usprawniania
Agnieszka Ochman
Wspomaganie zaburzonej zdolności komunikacyjnej dziecka
metodą symultaniczno-sekwencyjną. Studium przypadku
Część 2
"I cóż po pedagogu w tych czasach nieprzejrzystości i w kulturze drapieżności?"
Patrycja Jurkiewicz
Czy nauczyciele szkół specjalnych i ogólnodostępnych identyfikują się
z wykonywanym zawodem?
Anna Łachowska
Kto profesjonalnie wspiera rozwój osób z niepełnosprawnością,
czyli rzecz o pedagogach specjalnych w pierwszym dziesięcioleciu XXI w.
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-290-6
-
Autor:
Baran Jolanta,Cierpiałowska Tamara,Kornaś Dorota